Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP1-443-503/07-2/AK
z 19 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP1-443-503/07-2/AK
Data
2007.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek naliczony
samochód ciężarowy
sprzedaż
stawki podatku
środek trwały


Istota interpretacji
Sprzedaż samochodu ciężarowego będzie podlegała opodatkowaniu bez względu na okres jego użytkowania. Nawet bowiem w sytuacji kiedy samochód jest towarem używanym, ze względu na okres używania przekraczający pół roku, co ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy, odliczenie podatku naliczonego od zakupu przedmiotowego pojazdu w pełnej wysokości powoduje, że jego sprzedaż nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Zatem zastosowania w tej sytuacji nie znajdą również przepisy art. 91 cyt. ustawy stanowiące o konieczności dokonywania korekt podatku naliczonego, w przypadku, gdy Podatnik dokonuje nabycia towarów (w tym także środków trwałych) służących zarówno sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej od podatku towarów i usług



Wniosek ORD-IN 292 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 16.10.2007r. (data wpływu 16.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy samochodu ciężarowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2007r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy samochodu ciężarowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza sprzedać samochód ciężarowy zakupiony 01.10.2004r., od którego odliczony został podatek VAT w pełnej wysokości – art. 86 ust. 3 i 5. Samochód jest używany dłużej niż 6 miesięcy i zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT mieści się w kategorii „towarów używanych”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Ww. art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT zawiera doprecyzowanie w zakresie określenia towarów używanych, dla tych towarów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Jednocześnie treść art. 43 ust. 2 bezpośrednio nawiązuje do treści art. 43 ust. 1 pkt 2, który warunkuje zwolnienie od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja dostawy używanego samochodu ciężarowego, zakupionego 01.10.2004r., przy zakupie którego odliczono podatek VAT w pełnej wysokości, powinna być opodatkowana podatkiem VAT, przy zastosowaniu wyceny rynkowej sprzedawanego samochodu ciężarowego, czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w § 8 ust. 1 pkt 5 przy zastosowaniu art. 91 ustawy o VAT...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie wiedzy o analogicznych zdarzeniach dotyczących sprzedawanych samochodów, zakupionych pod działaniem nowej ustawy o VAT oraz na bazie opublikowanych interpretacji w wydaniu m. in. Urzędów Skarbowych, stanowisko Podatnika skłania się do określenia takiej transakcji, jako zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy stanowią, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Natomiast art. 43 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy precyzuje, iż przez towary używane, o których mowa w ust.1 pkt 2 należy rozumieć pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Na podstawie art. 82 ust. 3 cyt. ustawy Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić inne niż określone w ustawie zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł. W myśl art. 86 ust. 4 cyt. ustawy przepisów ust. 3 nie stosuje się do pojazdów wymienionych w ust. 4; zgodnie z postanowieniami ust. 5 spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed dniem 22 sierpnia 2005r. (ustawa z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 90, poz. 756), a więc w okresie kiedy Podatnik dokonał nabycia przedmiotowego pojazdu, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł. Ust. 5 powyższego przepisu stanowił, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Z przedstawionych uregulowań prawnych wynika, iż możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. jest uzależniona od spełnienia łącznie dwóch przesłanek: posiadania w chwili nabycia pojazdu prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5, a więc do odliczenia częściowego oraz od posiadania statusu towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tak więc podkreślić należy, iż w powyższych przepisach prawnych, dających możliwość zastosowania zwolnienia przy sprzedaży pojazdu mowa jest tylko o samochodach osobowych i innych pojazdach samochodowych nieprzekraczających określonej przepisami art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ładowności.

Natomiast z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż dokonał w dniu 01.10.2004r. zakupu samochodu ciężarowego. Ponadto przy zakupie przedmiotowego pojazdu, skorzystał z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego, a nie z odliczenia częściowego, o którym mowa w aktualnie obowiązującym art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - samochód w momencie zakupu spełniał wymogi art. 86 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 22 sierpnia 2005r. Zatem sprzedaż przedmiotowego samochodu nie może być zwolniona z podatku VAT, gdyż nie została spełniona jedna z dwóch przesłanek, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. dotycząca prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego – w momencie zakupu samochodu Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego i Podatnik z tego prawa skorzystał.

Reasumując, sprzedaż przedmiotowego pojazdu – samochodu ciężarowego będzie podlegała opodatkowaniu bez względu na okres jego użytkowania. Nawet bowiem w sytuacji kiedy samochód jest towarem używanym, ze względu na okres używania przekraczający pół roku, co ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy, odliczenie podatku naliczonego od zakupu przedmiotowego pojazdu w pełnej wysokości powoduje, że jego sprzedaż nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Zatem zastosowania w tej sytuacji nie znajdą również przepisy art. 91 cyt. ustawy stanowiące o konieczności dokonywania korekt podatku naliczonego, w przypadku, gdy Podatnik dokonuje nabycia towarów (w tym także środków trwałych) służących zarówno sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej od podatku towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj