Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-378/07-2/IZ
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-378/07-2/IZ
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
członkowie
dofinansowanie
dotacja
konsorcjum
umowa


Istota interpretacji
Oznacza to, iż zarówno przekazanie przez lidera jak i otrzymanie przez członków konsorcjum przedmiotowej dotacji nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem wzajemne rozliczenia między stronami umowy konsorcjum nie powinny być dokumentowane fakturą.



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Korporacji X Sp. z o.o., , przedstawione we wniosku z dnia 16.10.2007r. (data wpływu 22.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymywanych przez członków konsorcjum kwot dofinansowania od lidera konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.10.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymywanych przez członków konsorcjum kwot dofinansowania od lidera konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Korporacja X Sp. z o.o. z siedzibą w A, Y Sp. z o.o. z siedzibą w B, Sp.z o.o. Z z siedzibą w C założyły konsorcjum w celu realizacji projektu celowego pn. „Opracowanie, wykonanie, badania i wdrożenie samolotowego systemu monitoringu akwenów morskich i obszarów lądowych”. Na realizację ww. projektu celowego Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją nr xxx z dnia xxx przyznał dofinansowanie w średniej wysokości 62% kosztów kwalifikowanych projektu. Umowa konsorcjalna członków konsorcjum nie przewiduje sprzedaży pomiędzy członkami ani towarów ani usług.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisuje umowę wyłącznie z liderem konsorcjum

i na jego konto przekazuje kwotę dofinansowania. Kwota ta zostaje następnie przekazywana pozostałym członkom konsorcjum w części wynikającej z zatwierdzonego harmonogramu – kosztorysu. Lider konsorcjum powinien posiadać zestawienie kosztów ponoszonych przez wszystkich członków konsorcjum stanowiących dla organów kontrolnych dowód ich rzeczywistego poniesienia stanowiącego podstawę refundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy członkowie konsorcjum powinni obciążyć lidera wystawiając mu notę księgową, czy też fakturę VAT...


  2. Jeżeli za prawidłowy dokument obciążający uznamy notę księgową, to czy powinna być ona wystawiona wyłącznie na kwotę dofinansowania, czy też na pełną kwotę poniesionych kosztów z zaznaczeniem, że zapłata powinna dotyczyć wyłącznie kwoty dofinansowania....


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że lider konsorcjum powinien być obciążany przez pozostałych udziałowców konsorcjum w postaci noty księgowej bez naliczania podatku VAT. Wysokość obciążenia powinna być równa wysokości udzielanego przez Ministra Nauki

i Szkolnictwa Wyższego dofinansowania. Podstawą takiego stanowiska jest fakt, że pomiędzy udziałowcami nie dochodzi do sprzedaży towarów ani usług. Każdy z uczestników konsorcjum pozostaje właścicielem zakupionych i wytworzonych dóbr zarówno materialnych jak

i intelektualnych. Lider konsorcjum jedynie nieodpłatnie reprezentuje wszystkich uczestników konsorcjum przed Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U.

z 2004r. Nr 54, poz. 533 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów

i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa

do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;


  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;


  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;


  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;


  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,w jakiej dokonano czynności prawnej;


2 zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

  1. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona wraz z dwoma innymi podmiotami założyła konsorcjum w celu realizacji projektu celowego pn. „Opracowanie, wykonanie, badania i wdrożenia samolotowego systemu monitoringu akwenów morskich i obszarów lądowych”. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał na realizację tego projektu dotację celową, podpisując stosowną, umowę z liderem konsorcjum i na jego konto przekazał całą kwotę dofinansowania. Następnie, na podstawie zatwierdzonych harmonogramów-kosztorysów lider konsorcjum przekazuje je pozostałym członkom konsorcjum.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera- konsorcjanta- wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze, w tym podpisuje umowy i fakturuje sprzedaż.

Ze złożonego wniosku wynika, iż beneficjentem otrzymanej dotacji jest tylko lider konsorcjum, z którym Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał umowę i na jego konto przekazał przedmiotową dotację.

Z powyższego wynika, że czynność przekazywania uczestnikom konsorcjum środków dotacji na realizacje projektu, nie mieści się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 wyżej powołanej ustawy.

Oznacza to, iż zarówno przekazanie przez lidera jak i otrzymanie przez członków konsorcjum przedmiotowej dotacji nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem wzajemne rozliczenia między stronami umowy konsorcjum nie powinny być dokumentowane fakturą.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie dotyczą jedynie wystawiania faktur przez podatników tego podatku. Kwestie dotyczące not księgowych reguluje ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. (Dz. U.

z 1994r. Nr 121, poz. 591 ze zm.). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, na podstawie upoważnienia Ministra Finansów zawartego w rozporządzeniu z dnia 20 czerwca 2007r.

w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r.

Nr 112, poz. 770) umocowany jest tylko do wydawania interpretacji w zakresie prawa podatkowego (ustawa o rachunkowości nie mieści się w tym zakresie).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność

są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj