Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-438/07-2/GD
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-438/07-2/GD
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
gmina
kanalizacja
opodatkowanie
partycypacja
przyłączenie do sieci
wpłata


Istota interpretacji
Czy Urząd Gminy i Miasta od wpłat mieszkańców będących partycypacją w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zobowiązany jest odprowadzić podatek od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy i Miasta w X, przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2007r. (data wpływu 05.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat wnoszonych przez mieszkańców na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat wnoszonych przez mieszkańców na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina X realizuje w ramach wykonywania zadań własnych inwestycje w postaci budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wraz z przyłączami na terenach wiejskich. Inwestycje te finansowane są ze środków własnych Gminy, umarzalnych częściowo pożyczek pochodzących z funduszy państwowych /Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej/ oraz wpłat mieszkańców. Aby zrealizować w pełni cel budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zawierane są umowy, na podstawie , których są oni zobowiązani do dokonywania określonych wpłat oraz do korzystania z wykonanej sieci ( nieruchomości są podłączone do sieci ). Wybudowana sieć jest przekazywana przez Gminę własnemu zakładowi budżetowemu – Zakład Wodociągów i Kanalizacji – który administruje siecią, utrzymuje ją i za jej pośrednictwem dostarcza wodę oraz odbiera ścieki. Z tytułu dokonanych wpłat, mieszkańcy nie uzyskają żadnych bonifikat w cenach za dostarczaną wodę czy odbierane ścieki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców gminy na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem wnioskodawcy dokonywane przez mieszkańców gminy wpłaty związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie są to bowiem czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie sieci oraz przyłącza nie może być uznane za dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec nie nabywa własności przyłącza. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż mieszkańcy nie korzystają po wybudowaniu sieci z żadnych ulg czy bonifikat przy dostarczaniu wody i odbiorze ścieków. Dokonywane wpłaty nie mają wpływu na późniejszą cenę jednostkową za usługi świadczone przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ). Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W wyżej powołanym przepisie mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel ( prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych rzeczy). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym także:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;


  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;


  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Powyższy przepis definiuje pojęcie usługi, usługą jest świadczenie, które nie jest dostawą towarów. W tak określonym katalogu mieszczą się usługi wymienione w stosownych klasyfikacjach statystycznych ale także cały szereg innych świadczeń, które nie zostały wymienione w tych klasyfikacjach. Świadczenie usług może mieć charakter czynny, ale także świadczeniem usług jest powstrzymanie się od działania.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn zm. ) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn zm. ) wymienione są zadania własne gminy. Wśród tych zadań wymienione są także m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że opłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywanymi na rzecz jej mieszkańców czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz stanowią element współfinansowania przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach jej zadań własnych.

Wpłaty dokonywane na rzecz Gminy przez mieszkańców mają na celu pomóc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji, mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki. Wybudowana sieć zostanie przekazana Zakładowi Budżetowemu Gminy.

Przekazywanie na rzecz Gminy przez mieszkańców wpłat pieniężnych, które stanowią współfinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj