Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-64/07-4/GZ
z 14 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-64/07-4/GZ
Data
2008.01.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
likwidacja
likwidacja działalności
likwidacja spółki
nadpłata
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwrot podatku po likwidacji spólki cywilnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J. P. przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 9 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 21 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku po likwidacji spółki cywilnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku po likwidacji spółki cywilnej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca był wspólnikiem Spółki Cywilnej, która w dniu 29 marca 2000 r. rozpoczęła działalność gospodarczą. W skład Spółki wchodziły dwie osoby, każda z udziałem po 50%. Z dniem 31 grudnia 2006 r. wskazana wyżej spółka została zlikwidowana. Dokonano remanentu likwidacyjnego. Do dnia 25 stycznia 2007 r. złożona została ostatnia deklaracja VAT-7 za grudzień 2006 r. W dniu 26 czerwca 2007 r. w wyniku wewnętrznej kontroli dokumentów stwierdzono błąd, który został usunięty. Dokonano korekty deklaracji VAT-7 za grudzień 2006 r. Skutkiem złożonej korekty deklaracji VAT-7 za grudzień 2006 r. jest nadpłata kwoty podatku podlegającego wpłacie do Urzędu Skarbowego. Wpłacono wcześniej 48 266 zł, a powinno być wpłacone 26 324 zł. Konto bankowe Spółki Cywilnej zostało zlikwidowane. W dniu 29 czerwca 2007 r. do Urzędu Skarbowego została przesłana przedmiotowa korekta deklaracji VAT-7 za grudzień 2006 r. W wyniku stwierdzenia, że należy złożyć zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT-Z) w dniu 29 czerwca 2007 r. również przesłano ten dokument do Urzędu Skarbowego. Wszyscy wspólnicy spółki podpisali wniosek skierowany do Urzędu Skarbowego o przeksięgowanie nadwyżki podatku na przyszły podatek VAT jednego z udziałowców. Pismem z dnia 05 lipca 2007 r. Urząd Skarbowy odmówił przeksięgowania nadpłaty podatku VAT za miesiąc grudzień 2006 r. uzasadniając, że nadpłata podatku od towarów i usług może być rozliczona tylko z podmiotem, który posiada prawo do zwrotu oraz, że ustawodawca nie przewidział w przepisach możliwości dokonania zaliczenia zwrotu VAT na poczet zobowiązania innego podmiotu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Urząd Skarbowy słusznie odmówił zwrotu nadpłaty podatku VAT, jeżeli wszyscy wspólnicy spółki zdecydowali o przeksięgowaniu nadwyżki podatku na konto innego podmiotu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wspólnikom rozwiązanej spółki osobowej przysługuje, podobnie jak osobie fizycznej kończącej działalność gospodarczą, prawo do zwrotu oraz dysponowania nadwyżką podatku naliczonego nad należnym w pełnej wysokości. Pismo Urzędu Skarbowego jest niezgodne z przepisami prawa materialnego, tj. art. 14 w szczególności ust. 9 w zw. z art. 87 ust. 2 ustawy VAT, poprzez błędną ich wykładnię i niewłaściwe zastosowanie stanowi naruszenie przepisów prawa procesowego, w szczególności art. 120 Ordynacji, art. 2, art. 7, art. 32 i art. 217 Ordynacji w związku z art. 8 ust. 2 Konstytucji RP, a także naruszenie art. 2 I Dyrektywy Rady UE oraz art. 17 VI Dyrektywy Rady UE. Przepis art. 14 ust. 9 stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu całej nadwyżki podatku. Zdaniem Wnioskodawcy wyrażone przepisem art. 14 ustawy o podatku VAT obowiązki (art.14 ust.1-8) i prawa (art.14 ust. 9) są względem siebie symetryczne. Wspólnicy zlikwidowanej spółki zobowiązani są do złożenia deklaracji (art.14 ust.10) i zapłaty podatku, pomimo tego, że z chwilą składania deklaracji za ostatni okres rozliczeniowy podatnik, jakim jest spółka, już nie istnieje. Należy zauważyć, że sytuacji tej dotyczy szczególny moment powstania obowiązku podatkowego (art. 14 ust. 6) - nie później niż 14 dni od daty rozwiązania spółki, zatem w chwili, gdy podatnik, jakim była spółka, już nie istnieje. Zainteresowany jest przekonany, iż obowiązek podatkowy może być źródłem zarówno zobowiązania (podatek do zapłaty), jak i uprawnień podatników (nadpłata). Skoro, zatem nieistniejący już podatnik, a ściślej wspólnicy byłej spółki osobowej, zobowiązani są już po rozwiązaniu spółki do zapłaty podatku za ostatni okres rozliczeniowy, to uprawnieni są również do otrzymania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za tenże okres rozliczeniowy, o czym w sposób bezwarunkowy, kategoryczny stanowi przepis art. 14 ust. 9 VAT, a odesłanie w art. 87 ust. 2 wyrażone zwrotem „stosowanie odpowiednie” dotyczy nie samej zasady, lecz technicznych kwestii związanych ze zwrotem, w szczególności terminów zwrotu. Wnioskodawca nie godzi się z poglądem organu, który uznaje, iż wspólnicy jako następcy prawni zlikwidowanej spółki, mają interes prawny w postępowaniu o zwrot podatku VAT, dążą, bowiem do odzyskania zapłaconego w cenie dostaw podatku, którego koszt ponieśli solidarnie w czasie trwania spółki i który nie został im w jakikolwiek sposób zwrócony. Wspólnicy byłej spółki są więc pełnoprawnymi stronami postępowania podatkowego. Nadto spór dotyczy uprawnień, nie zaś obowiązków, a zatem powoływanie się na rozdział 15 Ordynacji dotyczący odpowiedzialności podatkowej osób trzecich za zobowiązania podatnika nie jest wskazany.

Zainteresowany zauważa nadto, iż osoba fizyczna, która zaprzestała prowadzenia działalności posiada uprawnienia do zwrotu podatku, zaś ta sama osoba jest tego prawa pozbawiona, jeśli zaprzestała prowadzenia działalności w formie spółki osobowej. Wykładnia przepisów ustawy VAT narusza zasadę neutralności podatku VAT, pozbawienie wspólników rozwiązanej spółki osobowej prawa do zwrotu nadwyżki podatku oznacza wszak w istocie przerzucenie ciężaru ekonomicznego tego podatku na podatnika, a nie na konsumenta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do zwrotu nadpłaty podatku od towarów i usług.

Rozwiązanie spółki cywilnej powoduje wystąpienie obowiązku poinformowania o tym fakcie urzędu skarbowego poprzez złożenie druku VAT-Z oraz aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego NIP. Zgłoszenie zaprzestania wykonywania czynności wszczyna działania urzędu skarbowego zmierzające do zamknięcia podatnikowi obowiązku podatkowego w VAT, tj. następuje weryfikacja poprawności rozliczenia ostatniej deklaracji z uwzględnieniem spisu z natury (art. 14 ust. 5 i ust. 6 ustawy), sprawdzenie stanu ewentualnych zaległości itp.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Zainteresowany wraz ze wspólnikiem skorzystali z możliwości jaką daje art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i dokonali korekty deklaracji za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej, tj. grudzień 2006 r. zwiększając kwotę podatku naliczonego i tym samym zmniejszając kwotę zobowiązania podlegającą wpłacie na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 75 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zasad stwierdzenia nadpłaty nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku. Odrębny tryb zwrotu podatku przewidziany jest m.in. w art. 87 ustawy o podatku VAT. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym podlegająca zwrotowi nie jest nadpłatą w rozumieniu art. 72 Ordynacji. Jednakże w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług zapłacił ten podatek, a następnie dokonał korekty deklaracji poprzez zwiększenie podatku naliczonego lub zmniejszenie podatku należnego i wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, przysługuje mu zwrot na podstawie art. 73 § 1 pkt 6 Ordynacji.

W oparciu o powyższe uregulowania, stwierdzić zatem należy, że Spółce Cywilnej przysługuje prawo do zwrotu nadpłaty podatku od towarów i usług powstałej na skutek korekty rozliczenia ostatniego miesiąca działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


W zakresie możliwości przeksięgowania nadpłaty na przyszłe zobowiązania jednego z byłych wspólników Spółki Cywilnej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 14 stycznia 2008 r. nr ILPP2/443-64/07-5/GZ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj