Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP1-443-408/07-2/AK
z 28 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP1-443-408/07-2/AK
Data
2007.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
świadczenie usług
usługi administrowania


Istota interpretacji
Z uwagi na fakt, iż, sługi sklasyfikowane jako 67.20.10-00.00 stanowią jedynie usługi pomocnicze (drugorzędne) w stosunku do usługi wiodącej, jaką jest obsługa telefoniczna, obsługa korespondencji oraz obsługa systemów informatycznych, zwolnienie od podatku od towarów i usług nie będzie miało miejsca. Cała usługa złożona, tj. kompleksowa obsługa biurowo – administracyjna będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT, tj. stawką podatku VAT w wysokości 22%



Wniosek ORD-IN 579 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej …, przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2007r. (data wpływu 29.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług obsługi administracyjno - biurowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.10.2007r. (data wpływu 29.10.2007r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług obsługi administracyjno – biurowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

… S.A. jest podmiotem wyspecjalizowanym w świadczeniu usług wsparcia administracyjno-biurowego na rzecz podmiotów działających w sektorze usług finansowych. W celu zagwarantowania, iż usługi świadczone na rzecz klientów będą wykonywane na najwyższym poziomie, Spółka zatrudnia wyspecjalizowaną kadrę pracowniczą, utrzymuje odpowiednią infrastrukturę informatyczną (w skład której wchodzą m. in. urządzenia informatyczne, systemy i programy komputerowe) oraz odpowiednie zaplecze administracyjne i biurowe.

W ramach swojej działalności Spółka wykonuje m. in. umowę na świadczenia usług zawartą z Podmiotem S.A. Na podstawie powyższej Umowy, Spółka zobowiązała się do świadczenia na rzecz Podmiotu usług obsługi i administrowania dokumentami, bazami danych oraz korespondencją Podmiotu. Głównym celem zawartej umowy jest zapewnienie Podmiotowi wsparcia w zakresie zarządzania Funduszem …. M. in. Spółka zobowiązała się wobec Podmiotu do;

  1. prowadzenia rejestru akwizytorów oraz naliczania wynagrodzenia dla akwizytorów i podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną,
  2. prowadzenie rachunków: premiowego, rezerwowego i części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego,
  3. utworzenia, utrzymania i rozwoju systemów informatycznych wykorzystywanych do obsługi Funduszu, rejestru akwizytorów oraz podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną,
  4. obsługi korespondencji wynikającej z art. 191 i 192 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (na podstawie art. 191 ust. 1 przywołanej ustawy fundusz emerytalny przesyła każdemu członkowi funduszu, w regularnych odstępach czasu, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, pisemną informacje o środkach znajdujących się na rachunku członka, terminach dokonanych w tym okresie wpłat składek i wypłat transferowych oraz przeliczeniu tych składek i wypłat transferowych na jednostki rozrachunkowe, a także o wynikach działalności lokacyjnej funduszu. Fundusz jest także zobowiązany, na żądanie członka, udzielić mu na piśmie informacji określającej pieniężną wartość środków zgromadzonych na jego rachunku (art. 192))
  5. wykonywania innych czynności, zgodnie z zapotrzebowaniami klienta, w tym m. in.:
    • utworzenia i prowadzenia rejestru reklamacji i skarg członków Funduszu oraz ich rozpatrywania,
    • drukowania i wysyłania do członków Funduszu informacji, o której mowa w pkt 4 powyżej, a także innej korespondencji,
    • świadczenia obsługi telefonicznej członków Funduszu,
    • obsługi rejestru akwizytorów oraz podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną w zakresie: prowadzenia rejestru akwizytorów, przechowywania wszystkich dokumentów dotyczących akwizytorów i podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną przez okres i na zasadach określonych w przepisach prawa, naliczania wynagrodzenia akwizytorów i podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną oraz przekazywania w formie raportu dla Towarzystwa,
    • sporządzania raportów w formie określonej umową,
    • zapewnienia bezpieczeństwa i tajemnicy danych poprzez wprowadzenie systemu ochrony danych i procedury nadzoru wewnętrznego, obejmującej pracowników Spółki (osób wykonujących zlecone czynności na podstawie umów cywilnoprawnych) oraz procedury obiegu informacji,
    • obsługi rachunków bankowych Funduszu (rachunku wpłat, rachunku wypłat, rachunku wpłat nienależnych).


W celu wykonania powyższych obowiązków, Spółka S.A. zobowiązała się do przygotowania infrastruktury technicznej, obejmującej:

  1. eksploatację oprogramowania komputerowego do obsługi Funduszu, rejestru akwizytorów oraz podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną,
  2. prowadzenie ośrodka przetwarzania danych,
  3. prowadzenie obsługi pocztowej Funduszu i podmiotów prowadzących działalność akwizycyjną, o określonej Umową funkcjonalności,
  4. prowadzenia Call Center, o określonej Umową funkcjonalności,
  5. prowadzenie archiwum dokumentów w formie zapisu papierowego i elektronicznego.


Zakres usług wykonywanych przez Spółkę na podstawie Umowy nie obejmuje usług agenta transferowego, tj. usług polegających na prowadzeniu (tworzeniu i administrowaniu) na rzecz Funduszu elektronicznej ewidencji członków Funduszu – świadczenie to jest przedmiotem odrębnej umowy zawartej z Funduszem a nie z Podmiotem.

Wynagrodzenie należne Spółce za świadczone na rzecz Podmiotu usługi jest, zgodnie z Umową, określane w oparciu o iloczyn liczby otwartych rachunków członków Funduszu oraz określonej stawki wyrażonej w PLN. W konsekwencji, Podmiot płaci za całość otrzymywanego świadczenia kompleksowej obsługi.

Spółka wystąpiła do Ośrodków Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej czynności wykonywanych przez nią na podstawie zawartej Umowy. Urząd przydzielił poszczególnym, wyróżnionym statystyczne przez siebie grupom czynności wykonywanym przez Spółkę odpowiednie grupowania statystyczne i zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do następujących grupowań statystycznych (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.):

  1. usługi polegające na tworzeniu i prowadzeniu rejestru akwizytorów oraz naliczaniu wynagrodzenia dla akwizytorów, prowadzeniu rachunków (premiowego, rezerwowego i części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego) – jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (PKWiU 67.20.10-00),
  2. usługi polegające na stworzeniu, utrzymaniu i rozwoju systemów informatycznych wykorzystywanych do obsługi Podmiotu, rejestru akwizytorów – jako usługi doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.20.3),
  3. usługi polegające na obsłudze korespondencji – jako usługi wysyłkowe (PKWiU 74.83.22-00.00).


W związku z powyższym zadano pytanie.

Czy czynności wykonywane na podstawie zawartej przez Spółkę umowy, polegające na świadczeniu usług obsługi administracyjno-biurowej na rzecz Podmiotu, podlegają opodatkowaniu VAT w całości według 22% stawki tego podatku, biorąc pod uwagę ich złożony charakter oraz uzyskaną klasyfikację statystyczną...

Zdaniem wnioskodawcy usługi świadczone przez nią na podstawie Umowy dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinny zostać uznane za świadczenie złożone i w całości opodatkowane 22% stawką podatku VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie czynności, które wykonuje w ramach Umowy, są ze sobą funkcjonalnie i ekonomicznie powiązane w taki sposób, że łącznie stanowią jedno świadczenie złożone polegające na obsłudze administracyjno – biurowej Podmiotu, a próba odrębnego potraktowania poszczególnych czynności w ramach tego świadczenia dla celów opodatkowania VAT byłaby nieuzasadniona ze względu na sposób funkcjonowania Spółki, specyfikację świadczonych usług oraz sposób ustalania wynagrodzenia.

Jak wskazuje Wnioskodawca możliwość stosowania koncepcji usługi złożonej na gruncie podatku VAT wynika bezpośrednio z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którą , w przypadku czynności powiązanych ekonomicznie i funkcjonalnie ze sobą w taki sposób, że stanowią jedno świadczenie z gospodarczego i ekonomicznego punktu widzenia, wskazane jest ich traktowanie jako jednej nierozłącznej całości, także dla celów opodatkowania VAT. W ocenie ETS, jeżeli kilka świadczeń dokonywanych przez podatnika na rzecz klienta jest ze sobą tak ściśle związane, że tworzy obiektywnie jedno świadczenie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, to nie należy dla celów podatkowych sztucznie dzielić takiego świadczenia (orzeczenie w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen B.V.). Podmiot powołał się również na orzeczenie ETS w sprawach: C-231/94 Card Protection Plan Ltd oraz C-111/05 Aktiebolaget NN, w których Trybunał wyraził stanowisko, iż w przypadku, gdy zespół czynności (świadczeń) jest ze sobą ściśle powiązany ekonomicznie i funkcjonalnie, to nieuzasadnione byłoby odrębne traktowanie dla celów VAT poszczególnych świadczeń.

Funkcjonalne i ekonomiczne powiązanie czynności świadczonych w ramach Umowy przez Spółkę potwierdza fakt, iż do wykonywania tych czynności Spółka używa tych samych składników majątkowych (tj. sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych, i drukarskich, itp.) – odrębne przyporządkowanie poszczególnych środków trwałych do poszczególnych czynności wykonywanych w ramach Umowy Spółki jest obecnie niemożliwe, ale również byłoby nieefektywne ekonomicznie. W celu zachowania pożądanej elastyczności w realizacji poszczególnych czynności (reagowaniu na bieżące potrzeby) Spółka nie wyodrębnia również z ogółu swoich pracowników tych, którzy są przyporządkowani do prowadzenia rejestrów czy obsługi korespondencji, lecz każdy z pracowników może uczestniczyć i w praktyce uczestniczy w realizacji różnych zadań Spółki w ramach Umowy.

Ponadto z punktu oczekiwań Podmiotu usługą, jakiej nabyciem jest ono zainteresowane, jest kompleksowa usługa o charakterze administracyjno-biurowym, wspomagająca działalność klienta głównie w zakresie obsługi korespondencji oraz utrzymania i rozwoju baz danych i systemów informatycznych (jest to okoliczność istotna z punktu widzenia charakteru świadczenia, co potwierdza m. In. orzeczenie ETS w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN).

Jak wskazuje Wnioskodawca do wykonania wszystkich czynności w ramach Umowy konieczna jest specyficzna infrastruktura (stworzona i utrzymywana na podstawie Umowy przez Spółkę) – zlecenie przez Podmiot wykonania części czynności wynikających z Umowy na rzecz innego podmiotu byłoby nieefektywne ekonomicznie. Ponadto, zgodnie z Umową, Spółka uzyskuje wynagrodzenie za całokształt działań podjętych na rzecz Towarzystwa w ramach Umowy, które są traktowane łącznie i są przedmiotem jednej płatności, co potwierdza zdaniem Wnioskodawcy, ekonomiczna zależność pomiędzy poszczególnymi czynnościami.

… S.A. powołała się na opinie ETS, zgodnie z którą w przypadku świadczenia złożonego, niezbędne jest zawsze wyodrębnienie świadczenia wiodącego (głównego), które determinuje opodatkowanie pozostałych czynności. Skoro bowiem dana transakcja ma być traktowana dla celów VAT jako jedno świadczenie, to należy rozstrzygnąć, który element będzie decydujący dla określenia zasad opodatkowania transakcji. Wnioskodawca przedstawił na orzeczenie ETS C-231/94 (Card Protection Plan), w którym wskazano, iż za usługę pomocniczą należy uznać taką usługę, która nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, lecz jest jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. Natomiast orzeczenie ETS C-41/04 (Levob Verzekeringen) wskazuje, iż w celu określenia świadczenia głównego, w ramach świadczenia złożonego należy zbadać, jakie są oczekiwania klienta w ramach transakcji i na tej podstawie ustalać świadczenie główne (wiodące), czyli to świadczenie, którego oczekuje od dostawcy klient.

W opinii Spółki, Podmiot oczekuje, iż część jego działalności niezwiązana ściśle ze świadczeniem usług finansowych (a więc obsługa administracyjna i biurowa jego działalności) będzie świadczona przez wyspecjalizowany w tym zakresie podmiot, co pozwoli Podmiotowi na skoncentrowaniu się na jego głównej działalności. W konsekwencji, za usługę wiodącą, w ramach świadczenia złożonego wykonywanego na rzecz Podmiotu należy uznać czynności obsługi korespondencji, obsługi telefonicznej oraz utrzymania i rozwoju systemów informatycznych wykorzystywanych w ramach świadczonych przez Spółkę usług, a pozostałe czynności polegające na tworzeniu i prowadzeniu rejestru akwizytorów oraz naliczaniu wynagrodzenia dla akwizytorów, prowadzeniu rachunków należy uznać za jedynie pomocnicze względem świadczenia obsługi administracyjno – biurowej klienta. Wynika to również z faktu, iż szacunkowa wartość tych usług w całości wynagrodzenia otrzymywanego od klienta jest przeważająca, a jak wskazuje ETS w powyższych orzeczeniach, wartość (cena) jest istotną przesłanką dla określenia usługi głównej (wiodącej) w ramach świadczenia złożonego.

Zdaniem Spółki, usługi obsługi administracyjno – biurowej świadczone na rzecz Podmiotu powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%, gdyż ustawa o VAT nie przewiduje możliwości zwolnienia z VAT czynności wsparcia administracyjnego i obsługi biurowej, nawet w przypadku, gdy usługi te są świadczone na rzecz podmiotu świadczącego usługi zwolnione z VAT (usługi finansowe). Ponadto, zgodnie z zasadami interpretacji przepisów prawa podatkowego, wszelkie zwolnienia należy zawsze interpretować ściśle (wąsko), a w konsekwencji usługi świadczone przez Spółkę, jako usługi administracyjno – biurowe (które mogłyby być świadczone na rzecz podmiotów świadczących usługi inne niż zwolnione z VAT) nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług finansowych. Potwierdzają to orzeczenia ETS: C-8/03 Banque Bruxells Lambert oraz C-169/04 Abbey National plc – czynności obsługi biurowej i administracyjnej świadczone na rzecz podmiotu prowadzącego działalność w sektorze finansowym (zwolnioną z VAT) nie mogą być uznane za czynności zwolnione z VAT, gdyż nie pozostają w ścisłym związku ze świadczeniem usług zwolnionych. Zakres zwolnienia z podatku należy zawsze interpretować w sposób ścisły i nie jest dopuszczalne rozszerzanie jego zakresu w drodze wykładni. W opinii Spółki, usługi wsparcia administracyjnego i biurowego mają charakter całkowicie odrębny od usług zwolnionych, dlatego też nie powinny korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych argumentów, działalność Spółki wykonywana w ramach umowy z Podmiotem stanowi całość, z punktu widzenia ekonomicznego i funkcjonalnego. W konsekwencji usługi świadczone przez nią na podstawie Umowy dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinny zostać uznane za świadczenie złożone i w całości opodatkowane 22% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż świadczy ona szereg czynności na rzecz Podmiotu, które w rezultacie stanowią jedną usługę, mającą na celu zapewnienie obsługi administracyjno – biurowej Zleceniodawcy, na podstawie zawartej umowy. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi dokonał klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności i przydzielił poszczególnym grupom czynności odpowiednie grupowania statystyczne:

  1. usługi polegające na tworzeniu i prowadzeniu rejestru akwizytorów oraz naliczaniu wynagrodzenia dla akwizytorów, prowadzeniu rachunków - PKWiU 67.20.10-00 „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno – rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”,
  2. usługi polegające na stworzeniu, utrzymaniu i rozwoju systemów informatycznych wykorzystywanych do obsługi Towarzystwa, rejestru akwizytorów – PKWiU 72.20.3 „usługi doradztwa w zakresie oprogramowania”,
  3. usługi polegające na obsłudze korespondencji – PKWiU 74.83.22-00.00 „usługi wysyłkowe”.


Zatem z przedstawionych przez Spółkę okoliczności wynika, iż świadczone przez nią usługi zaliczają się do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Możemy mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest kompleksowa obsługa administracyjno – biurowa Towarzystwa Ubezpieczeniowego. W związku z powyższym wszystkie świadczenia powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

… S.A. wskazała, iż za usługę wiodącą w ramach świadczenia złożonego wykonywanego na rzecz Podmiotu należy uznać czynności obsługi korespondencji, obsługi telefonicznej oraz utrzymania i rozwoju systemów informatycznych wykorzystywanych w ramach świadczonych przez Spółkę usług, tj. usługi zakwalifikowane do PKWiU 74.83.22-00.00 oraz 72.20.3. Natomiast czynności polegające na tworzeniu i prowadzeniu rejestru akwizytorów oraz naliczaniu wynagrodzenia dla akwizytorów a także prowadzeniu rachunków zakwalifikowane do PKWiU 67.20.10-00.00 są jedynie usługami pomocniczymi względem usługi polegającej na zapewnieniu obsługi administracyjno – biurowej Towarzystwa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosowanie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, iż usługi sklasyfikowane jako PKWiU 74.83.22-00.00 oraz 72.20.3 nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT. Są więc opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Usługi sklasyfikowane jako 67.20.10-00.00 zostały wymienione w załączniku Nr 4 w poz. 3: sekcja J ex (65-67), ma więc do nich zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług. Jednak z uwagi na fakt, iż stanowią one jedynie usługi pomocnicze (drugorzędne) w stosunku do usługi wiodącej, jaką jest obsługa telefoniczna, obsługa korespondencji oraz obsługa systemów informatycznych, zwolnienie od podatku od towarów i usług nie będzie miało miejsca. Cała usługa złożona, tj. kompleksowa obsługa biurowo – administracyjna będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT, tj. stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj