Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-564/07/BJ
Data
2007.12.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku
powiat
starostwo
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy realizacja inwestycji nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT?
Wniosek ORD-IN
2 MB
NTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14 b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 listopada 2007 r. i 11 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu stypendialnego w ramach priorytetu „Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach” niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 października 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu stypendialnego w ramach priorytetu „Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach” niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w latach 2004-2007 realizował programy stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów z Powiatu. Projekt o nr Z/2.32/II/2.2./34/05 był realizowany w ramach Priorytetu 2 „Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach”, Działanie 2.2 ZPORR polegał na dofinansowaniu, w formie stypendiów dla studentów Powiatu. Pomoc w formie finansowej otrzymali studenci wyłonieni w drodze naboru, którzy osiągnęli najniższe dochody w roku poprzedzającym rok otrzymania stypendium. Uczestnicy projektu zobowiązani byli, do wydatkowania pomocy finansowej na cele edukacyjne. W piśmie uzupełniającym z dnia 15 grudnia 2007 r. Wnioskodawca wskazał, że studenci biorący udział w projekcie nie prowadzili działalności gospodarczej, nie mieli statusu podatnika VAT. Dodatkowo, realizacja przedmiotowego projektu nie spowodowała osiągnięcia przez Powiat przychodu i nie była związana z działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu o nr Z/2.32/II/2./34/05 istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stypendia unijne dla studentów wypłacane na podstawie umów o dofinansowanie zostały sfinalizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowy program stypendialny nie był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku Powiatu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie dodatkowa działalność (najem, dzierżawa, sprzedaż mienia, wieczyste użytkowanie gruntu). Wypłata stypendiów nie miała charakteru inwestycyjnego, nie nastąpiła w wyniku prowadzenia działalności oraz nie spowodowała osiągnięcia przychodu. Zatem brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
|