Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-314/07-2/IZ
z 28 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-314/07-2/IZ
Data
2007.11.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
pośrednictwo pracy
prowadzenie działalności gospodarczej
świadczenie usług


Istota interpretacji
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, iż w przypadku świadczenia przez Stronę usług dostarczania (oddelegowania) personelu na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, miejscem ich świadczenie jest miejsce gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku jego braku stały adres lub miejsce zamieszkania. Oznacza to, iż usługi te nie mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 pk 1 ustawy, a zatem w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2007r. (data wpływu 09.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Sp. z o.o. mająca siedzibę na terytorium Polski, świadczy na rzecz podatników mających siedziby w innych niż Polska państwach członkowskich Wspólnoty usługi w zakresie szeroko rozumianego pośrednictwa pracy.

W ramach przedmiotowych usług, Podatnik uczestniczy w procesie poszukiwań i selekcji kandydatów oraz dokonuje wyboru zgłoszeń pod kątem potrzeb Usługobiorców. Spółka podejmuje również działania w celu upowszechniania informacji o stanowiskach, na które zgodnie z wytycznymi Usługobiorców, poszukiwani są pracownicy. Tym samym, w ramach świadczonej przez siebie usługi Spółka realizuje zadania w celu wyłonienia osób, które zostaną potencjalnie zatrudnione przez Usługobiorców. Pracownicy wyłonieni w procesie rekrutacji organizowanym przez Spółkę, których kandydatury zostały zaakceptowane przez Usługobiorców, są następnie zatrudniani bezpośrednio przez Usługobiorców. Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, Spółka otrzymuje od Usługobiorców określone wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku świadczenia przez Spółkę usług pośrednictwa pracy na rzecz podatników mających siedziby w innych niż Polska państwach członkowskich, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie Usługobiorca posiada, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, co oznacza, że usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce...

Strona wskazuje, iż zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi dostarczania (oddelegowania) personelu świadczone są na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Zatem, w sytuacji świadczenia przez polskiego podatnika usługi dostarczania personelu na rzecz podatnika z innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty - usługi takie będą podlegały opodatkowaniu VAT w kraju siedziby Usługobiorcy. Tym samym, usługi takie nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi opisane w stanie faktycznym stanowią usługi dostarczania (oddelegowania) personelu. Oznacza to, że w przypadku ich świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorców (tj. podatników mających siedzibę w innych niż Polska państwach członkowskich Wspólnoty), będą one podlegały opodatkowaniu VAT w krajach siedziby Usługobiorców. Tym samym nie będą one podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce, a Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania podatku należnego VAT z tytułu ich świadczenia.

Zasadność powyższego stanowiska została jednoznacznie potwierdzona przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 24 sierpnia 2006r. (nr pisma 1449/2BV/443/2006/279/KA), zgodnie z którym „usługi rekrutacji i pozyskiwania personelu mieszczą się wśród usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy (ustawy o VAT – przypis Spółki). Dostarczanie personelu może (…) polegać na wyszukiwaniu odpowiednich kandydatów, sprawdzaniu ich kwalifikacji oraz weryfikowaniu informacji podanych w zgłoszeniu, a także przedstawianiu stosownych propozycji personalnych kontrahentowi”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 powyższej ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W punkcie 5 powołanego wyżej ust. 4 wymieniono usługi dostarczania (oddelegowania) personelu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Strona uczestniczy w procesie poszukiwania i selekcji kandydatów oraz dokonuje wyboru zgłoszeń pod kątem potrzeb kontrahentów, którymi są podatnicy mający siedzibę w państwach członkowskich Wspólnoty. Pracownicy wyłonieni w procesie rekrutacji są bezpośrednio zatrudniani przez nabywców usługi. Zdaniem Podatnika świadczone usługi stanowią usługi dostarczania (oddelegowania) personelu.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, iż w przypadku świadczenia przez Stronę usług dostarczania (oddelegowania) personelu na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, miejscem ich świadczenie jest miejsce gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku jego braku stały adres lub miejsce zamieszkania. Oznacza to, iż usługi te nie mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 pk 1 ustawy, a zatem w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj