Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-303/07-2/IN
z 10 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-303/07-2/IN
Data
2008.01.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
odliczenie podatku od towarów i usług
podział spółki
spółki handlowe
sukcesja
sukcesja uniwersalna


Istota interpretacji
Podział przedsiębiorstwa przez wydzielenie nowej spółki – podmiot zobowiązany do wykazania obowiązku podatkowego i uprawniony do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X Operator Systemu Dystrybucyjnego przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007 r. (data wpływu 10 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego po podziale przedsiębiorstwa przez wydzielenie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego po podziale przedsiębiorstwa przez wydzielenie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego (dalej „Dyrektywa"), zaszła konieczność wydzielenia operatorów systemu dystrybucyjnego.

Na podstawie przepisów Dyrektywy, do 1 lipca 2007 r. Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych powinni zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne.

Przekształcenia, zgodnie z wymogami Dyrektywy, zostały uregulowane w polskim ustawodawstwie ustawą z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 62 poz. 552), na mocy której w ustawie z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że operator systemu dystrybucyjnego będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Realizując powyższy obowiązek, X Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. (dalej „XSG" lub „SX") została podzielona. W efekcie podziału przez wydzielenie XX, przeniesiono majątek służący realizacji funkcji związanych z obrotem paliwem gazowym do nowo zawiązanej X Spółki Obrotu Gazem Sp. z o.o. (dalej „XSOG" lub „SX"). Podział przez wydzielenie nastąpił z dniem 29 czerwca 2007 r. Pozostała po podziale zorganizowana część przedsiębiorstwa realizująca funkcje związane z dystrybucją paliw gazowych funkcjonuje pod nazwą X Operator Systemu Dystrybucyjnego Spółka z o.o.

Do czasu wydzielenia XX dokonywała sprzedaży paliw gazowych (oraz świadczenia usług dystrybucji) na rzecz następujących grup odbiorców końcowych:

  • odbiorcy końcowi z grup taryfowych W/Z/S1 - W/Z/S4
  • odbiorcy końcowi z grup taryfowych W/Z/S5 - W/Z/S7

i rozliczała je w sposób przedstawiony poniżej.


1. Grupy taryfowe W1 - W4 ( oraz dla gazów zaazotowanych grupy taryfowe Z/S1 - Z/S4)

W umowach z odbiorcami końcowymi z grup taryfowych W/Z/S1 - W/Z/S4 ustalono, że rozliczanie ilości sprzedanego i dostarczonego paliwa gazowego odbywać się będzie na podstawie rzeczywistych wskazań gazomierza, zaś za ostatni dzień okresu rozliczeniowego uważa się dzień, w którym następuje odczyt wskazania gazomierza przez sprzedawcę. Rozliczenia z odbiorcami końcowymi z grupy taryfowej W/Z/S1 - W/Z/S4 dokonywane są nie rzadziej niż co 12 miesięcy, tj. w grupie W1 - co 12 miesięcy, w grupie W2 - co 4 miesiące, w grupie W3 - co 4 miesiące, a w grupie W4 - co miesiąc.

Jednocześnie, stosownie do postanowień taryfy, w trakcie okresu rozliczeniowego są pobierane opłaty za dostarczone paliwo gazowe ustalane na podstawie jego prognozowanego zużycia (odpowiednio dla W1 i W2 - co 2 miesiące, a dla W3 - co miesiąc w okresie od września do marca (okres grzewczy) oraz co 2 miesiące w pozostałych miesiącach roku. Prognozowane zużycie dokumentowane jest fakturą prognozowaną, która wystawiana jest jednocześnie z fakturą rozliczeniową dotyczącą zakończonego okresu rozliczeniowego.

Grupa taryfowa W4 fakturowana jest na podstawie rzeczywistych odczytów gazomierzy (dla grupy tej nie wystawia się faktur prognozowanych).

Z tytułu faktur prognozowanych, a także faktur rozliczeniowych XX rozpoznawała przychód w ostatnim dniu okresu określonego na fakturze.

Terminy płatności faktur wystawionych na podstawie rzeczywistego odczytu zależą od miejsca ich wystawienia i przedstawiają się następująco:

  • jeśli faktura wystawiana jest przez inkasenta, termin płatności wynosi 10 dni od daty wystawienia (dotyczy większości faktur wystawianych dla odbiorców końcowych z grup taryfowych W2 - W4);
  • jeśli faktura wystawiana jest w biurze sprzedaży, termin płatności wynosi 14 lub 21 dni od daty wystawienia (dotyczy w całości odbiorców z grupy taryfowej W2-W4).


Termin płatności faktur prognozowanych wynosi 10, 14 lub 21 dni od ostatniego dnia okresu sprzedaży, podanego na fakturze. Np. faktura wystawiona 10 maja dotyczy okresu sprzedaży 11 maja - 11 lipca, termin płatności 25 lipca.

Po dniu wydzielenia, XX kontynuowała zasady fakturowania odbiorców końcowych z grup taryfowych W1 - W4 przyjęte przez XX.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych XX rozpoznała przychód należny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wykazanego na fakturze.


2. Grupy taryfowe W5 - W7

Umowy zawarte z odbiorcami końcowymi z grupy taryfowej W5 - W7 stwierdzają, że rozliczenie ilości dostarczanego paliwa gazowego odbywa się w okresach rozliczeniowych o czasie trwania określonym w taryfie sprzedawcy. Taryfa sprzedawcy definiuje okres rozliczeniowy jako ustalony w umowie przedział czasowy pomiędzy dwoma kolejnymi odczytami rozliczeniowymi wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego.

Rozliczenie z odbiorcami końcowymi z grup taryfowych W5 - W7 – raz na miesiąc.

Na podstawie odczytu dokonanego 28 czerwca 2007 r., XX wystawiła faktury za paliwo gazowe dostarczone odbiorcom w okresie do 28 czerwca 2007 r. i rozpoznała przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych za 28 dni.

Dodatkowo, XX wystawiła faktury prognozowane - dotyczące przyszłych okresów rozliczeniowych (płatne: w przypadku W6 i W7 - 10, 20 lipca 2007 r.) i nie rozpoznała przychodu należnego z tytułu tych faktur (przychód podatkowy rozpoznała XX w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na fakturze).

Po dniu wydzielenia, na podstawie odczytu dnia 30 czerwca 2007 r., XX wystawiła faktury za paliwo zużyte w okresie od 29 do 30 czerwca 2007 r. na rzecz odbiorców z grup taryfowych W5 - W7 z terminem płatności 14 dni od daty wystawienia (termin ten przypadał w lipcu).

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, XX rozpoznała przychód należny w miesiącu sprzedaży, tj. w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na wystawionej fakturze (dzień odczytu - w przypadku faktur za okres od 29 do 30 czerwca 2007 r. na dzień 30 czerwca 2007 r.).

Na dzień 28 czerwca 2007 r. XX nie wykazała kosztów podatkowych bezpośrednio związanych z dostawami paliw, z których przychód podatkowy został rozpoznany przez XX.

W związku z przeprowadzonym podziałem przez wydzielenie, pomiędzy spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. (dalej „PGNiG") a XX i XX nastąpiły następujące rozliczenia, dotyczące zakupu paliwa gazowego od PGNiG SA:


    1) na dzień podziału dokonano odczytu dostarczonego do sieci paliwa gazowego i w czerwcu 2007 r. PGNiG wystawiła następujące faktury z tytułu sprzedaży gazu:
       a) na rzecz XX - za gaz dostarczony do sieci do 28 czerwca 2007 r. - faktura z terminem płatności przypadającym 15 lipca 2007 r.;
       b) na rzecz XX - za gaz dostarczony do sieci w okresie 29 - 30 czerwca 2007 r. - faktura z terminem płatności przypadającym 15 lipca 2007 r.

Dla celów podatku VAT, zarówno XX przed podziałem, jak i XX po wydzieleniu rozpoznawała obowiązek podatkowy według terminu płatności wykazywanego każdorazowo na fakturach. Naliczony podatek VAT został odliczony przez XX, o ile prawo odliczenia powstało przed dniem wydzielenia, a w pozostałych przypadkach - podatek naliczony został odliczony przez XX.

Wnioskodawca potwierdza, iż zarówno majątek pozostały w XX, jak i wydzielony majątek XX stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy dla celów podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy (rozpoznawany w dacie płatności wynikającej z faktury), przypadający przed dniem podziału przez wydzielenie powinien być rozpoznawany przez X Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. (XX)... Czy podatek VAT naliczony, którego odliczenie stało się możliwe przed dniem podziału, może być odliczony przez XX...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), XSG rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu wystawianych faktur w dniu upływu terminu płatności określonego na fakturze. Konsekwentnie obowiązek zadeklarowania podatku VAT należnego z tytułu faktur wystawionych przed dniem podziału przez wydzielenie powinien być rozpoznany przez X Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o (XX), o ile termin płatności ww. faktur przypadał przed dniem podziału lub przez XX Spółkę Obrotu Gazem Sp. z o.o. (XX), w przypadku faktur wystawionych przez XSG, z terminami płatności przypadającymi po dniu podziału. Zainteresowany uważa, iż rozstrzygające znaczenie w tym przypadku ma moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług określony ustawą o VAT, ponieważ XX na zasadzie sukcesji uniwersalnej, wynikającej z art. 93c Ordynacji podatkowej przejęła od XX obowiązek zadeklarowania podatku VAT należnego.

Konsekwencją przyjęcia powyższych zasad rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług jest sposób pomniejszania kwoty podatku należnego o podatek naliczony. XSG (XX) przyjęła, że dla prawa do odliczenia decydującym jest moment powstania prawa do obniżenia podatku VAT należnego ustalony zgodnie z przepisami ustawy o VAT. W rezultacie, w przypadkach, gdy - zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT - prawo do odliczenia podatku naliczonego powstało przed dniem wydzielenia (tj. gdy termin płatności określony na fakturze przypadł przed dniem wydzielenia), pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego dokonała SD. Wnioskodawca podkreśla, że prawidłowość takiego rozstrzygnięcia potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach oraz wyroki sądów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Informuje się ponadto, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydana została w dniu 10 stycznia 2008 r. interpretacja nr ILPB3/423-150/07-2/HS.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj