Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-311/07-2/IN
z 10 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-311/07-2/IN
Data
2008.01.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłata do cukru
dotacja
obrót
opodatkowanie
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Płatność z tytułu cukru – opodatkowanie podatkiem VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kombinatu Rolnego X sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania płatności z tytułu cukru - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania płatności z tytułu cukru.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W lutym 2007 roku Wnioskodawca otrzymał dopłaty do gruntów rolnych oraz płatność z tytułu cukru za rok 2006. Z decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyznającej płatności bezpośrednie do gruntów oraz płatność cukrową wynika, iż stawka oddzielnej płatności z tytułu cukru do 1 tony buraków cukrowych w 2006 r. wynosi 33,94 zł.

Zainteresowany otrzymaną dopłatę potraktował jako przedmiotową, wystawił fakturę wewnętrzną i odprowadził należny podatek od towarów i usług w miesiącu wpływu środków na rachunek bankowy.

Wnioskodawca podnosi, iż na stronach internetowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa można znaleźć wyjaśnienie, iż płatność z tytułu cukru została wprowadzona w celu rekompensowania plantatorom buraków spadku przychodów, jaki powoduje reforma unijnego rynku cukru, obowiązująca od 1 lipca 2006 r., która obniża ceny skupu buraków.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy otrzymana płatność z tytułu cukru podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Czy słusznie płatność cukrowa została potraktowana jako dotacja przedmiotowa, uzupełniająca cenę sprzedawanych buraków i opodatkowana w miesiącu otrzymania środków... Czy uznając tę płatność za dotację na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawca może złożyć korektę deklaracji VAT-7 za luty 2007 roku...


Zdaniem Wnioskodawcy, tego rodzaju dopłata jest dotacją podmiotową i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na potwierdzenie tego stanowiska Wnioskodawca powołuje postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z dnia 29 czerwca 2007 r. oraz artykuł zamieszczony w Poradniku VAT wydawanym przez spółkę z o.o. GOFIN.


Na tle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

Zatem w przypadku gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Warunki przyznawania płatności cukrowej wynikają z następujących przepisów:

  • w okresie do dnia 26 lutego 2007 r. z art. 6a ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 ze zm.),
  • w okresie od 27 lutego 2007 r. z art. 24 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U. Nr 35, poz. 217 ze zm.).


Zgodnie z tymi przepisami producentowi rolnemu, który spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej w danym roku i który zawarł:

  • na rok gospodarczy 2006/2007 z producentem cukru umowę dostawy buraków cukrowych zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 318/2006", albo
  • na rok gospodarczy 2005/2006 umowę dostawy buraków cukrowych z producentem cukru, który zrzekł się w roku gospodarczym 2006/2007 kwoty zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42)

nbspnbsp - przysługuje płatność cukrowa.

Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, o której mowa w ust. 1, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 318/2006 i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż otrzymana płatność cukrowa, stanowi formę dopłaty pokrywającej w części utracone dochody związane z reformą rynku cukru i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę buraków cukrowych płaconą przez cukrownie. Wykup buraka cukrowego realizowany jest na podstawie umowy kontraktacyjnej z ustalonym cennikiem. Zatem płatność przyznawana jest już po zawarciu umowy, w której została wskazana cena i niezależnie od tego, czy producent otrzyma dopłatę, czy też nie, to cena sprzedaży buraków pozostanie bez zmian.

Otrzymana przez Wnioskodawcę płatność nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych towarów i usług, zatem nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawca niesłusznie potraktował otrzymaną płatność jako dotację przedmiotową i odprowadził od niej podatek od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż powyższa czynność nie została udokumentowana fakturą VAT, z której podatek naliczony podlegałby odliczeniu (wystawiono jedynie fakturę wewnętrzną) w celu poprawienia powstałej nieprawidłowości Wnioskodawca powinien złożyć korektę deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym niesłusznie czynność tę opodatkował.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj