Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-117/07/AP
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-117/07/AP
Data
2007.09.12



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie akcji
utrata
wpłaty z zysku
zaliczka uproszczona


Pytanie podatnika
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, w jaki sposób prawidłowo ustalić postawę naliczenia wysokości wpłat z zysku w deklaracji WZS-1R?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) w sprawie ustalenia podstawy obliczenia wpłat z zysku w przypadku wybrania przez podatnika uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa zobowiązana jest do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Spółka zobowiązana jest - stosownie do dokonanego zawiadomienia o wyborze kwartalnej metody dokonywania wpłat z zysku - do ustalania i dokonywania wpłat z zysku w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału. Jednocześnie Spółka kontynuuje uproszczoną formę wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy.

W dniu 17.05.2007r. Skarb Państwa dokonał wniesienia pakietu 85% akcji Spółki oraz akcji Spółki A na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki B. Skarb Państwa dokonując zbycia akcji skorzystał ze szczególnej procedury przewidzianej w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

Z treści uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki B o podwyższeniu kapitału i zmianie statutu z dnia 17.05.2007r. wynika, że zawarcie przez Spółkę B umowy o objęciu akcji serii „B” ze Skarbem Państwa nastąpi w terminie trzech miesięcy od daty powzięcia niniejszej uchwały.

Umowa o objęciu akcji serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki B została zawarta w dniu 17.05.2007r. W umowie tej obejmujący akcje – Skarb Państwa złożył oświadczenie o sposobie pokrycia obejmowanych akcji, tzn. iż pokrywa je m.in. wkładem niepieniężnym w postaci 85% akcji w Spółce. Obejmujący akcje przenosi wkład niepieniężny na Spółkę B w dniu 17.05.2007r.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, w jaki sposób prawidłowo ustalić podstawę naliczenia wysokości wpłat z zysku w deklaracji WZS-1R?

Podatnik stoi na stanowisku, iż w związku z faktem, że wniesienie przez Skarb Państwa akcji Spółki do Spółki B na pokrycie obejmowanych nowopowstałych akcji serii „B” w tejże Spółce B nastąpiło w dniu 17 maja br., ten właśnie dzień należy przyjąć jako moment zbycia akcji, a tym samym utraty przez Podatnika statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. W ocenie Spółki bez znaczenia jest moment rejestracji uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego w Spółce B. Według Podatnika obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustał z końcem miesiąca, w którym wniesiono jego akcje na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki B, tj. z dniem 31.05.2007r.

Tym niemniej Spółka jest zobowiązana do ostatniej zaliczkowej wpłaty z zysku za drugi „niepełny” kwartał 2007r., czyli za okres od 1 kwietnia do 31 maja 2007r. Podstawa ostatniej kwartalnej zaliczki winna być ustalona jako zysk bilansowy w rachunku narastającym, uzyskany od początku roku obrachunkowego do końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. do końca maja 2007r., pomniejszony o zapłacone w uproszczonej formie zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.

Ponadto w ocenie Podatnika w związku z tym, że sprawozdanie finansowe nie zostało jeszcze zatwierdzone, to – na dzień dzisiejszy – Spółka nie jest zobowiązana do złożenia ostatecznego rozliczenia deklaracji WZS-1R za 2007r. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2007r. Spółka w deklaracji WZS-1R za okres od 1 stycznia do 31 maja 2007r. w poz. 20 „Zysk brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego” winna wskazać 5/12 zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego.

Zdaniem Spółki ostateczne pomniejszenie zysku powinno nastąpić o podatek dochodowy, który jest należny nie według zaliczek ustalonych zgodnie z uproszczoną formą, ale według faktycznego podatku należnego ustalonego zgodnie z zasadami art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za 2007r., w części odpowiadającej okresowi ustawowego obowiązku dokonywania wpłat z zysku.

Podsumowując zdaniem Spółki pomimo wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy właściwy sposób obliczania podstawy naliczenia należnej wpłaty z zysku za okres od 1 stycznia do 31 maja 2007r. w deklaracji WZS-1R powinien polegać na pomniejszeniu 5/12 zysku brutto według zatwierdzonego sprawozdania finansowego o podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych z art. 25 ust. 1 ustawy i wykazany w zeznaniu rocznym CIT-8 za 2007r. również w proporcji do okresu, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, tj. 5/12.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz do spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W myśl art. 2 ust. 1-7 wym. ustawy spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka. Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały).

Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Przepis art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa stanowi, iż w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że akcje zostały wniesione za zgodą Rady Ministrów wydaną na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002r., Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). W myśl powołanego przepisu art. 33 ust. 4 wym. ustawy Rada Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki.

Z dniem 17.05.2007r. nastąpiło wniesienie na podstawie „umowy o objęciu akcji...” wkładu niepieniężnego w postaci akcji serii „B” Spółki do Spółki B, stanowiące 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji Spółki. W wyniku przeniesienia akcji na rzecz Spółki B, Podatnik z dniem 17.05.2007r. utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, gdyż jego udziałowcem oprócz Skarbu Państwa (15% akcji) stał się również inny podmiot.

W tej sytuacji prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji – to jest z końcem maja 2007r. – Spółka nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie podlega obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 01.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz.U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Toteż okres rozliczeniowy odnoszący się do wpłat z zysku, musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji (z wyroku NSA z dnia 11.12.2001r., sygn. akt I SA/Wr 2045/99).

Z treści art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wynika, iż ostateczne rozliczenie dokonanych zaliczkowo wpłat z zysku, następuje dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Jednakże w przypadku, gdy doszło do zbycia akcji w ciągu roku rozliczenie to nie może obejmować całego roku obrotowego, lecz jedynie ten okres rozliczeniowy, w którym Spółka podlegała przepisom powołanej ustawy z dnia 01.12.1995r.

W celu rozliczenia kwartalnej wpłaty z zysku za okres od stycznia do maja 2007r. Spółka winna ustalić w rachunku narastającym swój zysk bilansowy uzyskany od początku roku obrachunkowego do końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. do końca maja 2007r. i od tak ustalonego zysku potrącić kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy, określonych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro bowiem Podatnik wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, to podstawę obliczenia wysokości wpłat z zysku stanowi zysk osiągnięty w zadeklarowanym okresie rozliczeniowym, pomniejszony o podatek dochodowy wynikający z uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.

Zgodzić się należy również ze stanowiskiem Spółki w zakresie braku obowiązku składania przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego deklaracji WZS-1R. Stosownie do treści §5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (ostatecznego rozliczenia dokonuje się na deklaracji o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku za rok obrotowy (WZS-1R).

Przepisy art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., Nr 76, poz. 694 z późn.zm.), zobowiązują jednostki gospodarcze do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego; na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, oraz do sporządzenia – zgodnie z art. 45 wym. ustawy – sprawozdania finansowego.

Zbycie akcji na rzecz innego podmiotu nie powoduje ani zakończenia działalności jednostki, ani zmiany formy prawnej.

Zatem Spółka nie była zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego.

W tej sytuacji po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego dla potrzeb ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku Spółka będzie musiała wyliczyć rzeczywistą wysokość podatku należnego od dochodu osiągniętego za okres, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku, a nie wysokość podatku wynikającą z uproszczonej formy. Podobnie należy ustalić rzeczywistą wysokość zysku brutto za okres od 01.01.2007r. do 31.05.2007r. i wykazać w poz. 20 deklaracji WZS-1R, a nie wykazać 5/12 zysku.

Reasumując powyższe w deklaracji według wzoru WZS-1R Spółka zobowiązana jest wykazać dane dotyczące:

- rzeczywistego zysku brutto (strata brutto) według zatwierdzonego sprawozdania finansowego za okres od 01.01.2007r. do 31.05.2007r.,

- podatku dochodowego według ostatecznego rzeczywistego rozliczenia za okres od 01.01.2007r. do 31.05.2007r.

Zatem stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj