Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-91/07/57255
z 6 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-91/07/57255
Data
2007.07.06
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
deklaracje
obowiązek podatkowy
wypłata z zysku
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniami dotyczącymi wpłat z zysku w związku ze zmianą akcjonariatu Spółki.
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak: ER/1459/2007 z dnia 06.06.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Uzasadnienie Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa zobowiązana była do ustalania i dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w terminie do dnia 28 miesiąca następującego po upływie kwartału. Zawiadomienie o wyborze kwartalnej metody dokonywania wpłat z zysku za rok 2007 Spółka złożyła w tut. Urzędzie w dn. 11.01.2007 r. Na chwilę obecną Spółka kontynuuje uproszczoną formę wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. W dniu 9 maja 2007 r., w ramach realizacji kolejnego etapu „Programu dla elektroenergetyki” (etapu związanego z tworzeniem grup energetycznych w ramach tzw. konsolidacji pionowej) Skarb Państwa, reprezentowany przez Ministra Skarbu zawarł ze Spółką „X” S.A. umowę o objęciu 13.491.998.483 akcji imiennych zwykłych, o wartości nominalnej akcji wynoszącej 1 zł., wyemitowanych przez tę Spółkę w związku z podwyższeniem jej kapitału zakładowego. Skarb Państwa jako obejmujący wszystkie akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki „X” S.A. pokrył je w całości wkładem niepieniężnym, na który złożyło się m.in. 85% (2.572.552) akcji zwykłych imiennych, o wartości nominalnej 100 zł. każda, przysługujących Skarbowi Państwa w spółce Wnioskodawcy. W związku z w/w zdarzeniami zmienił się akcjonariat Spółki. Głównym akcjonariuszem stała się Spółka „X” S.A., która na mocy w/w umowy posiada 85% akcji Spółki, a drugim akcjonariuszem pozostał Skarb Państwa z 15% pakietem akcji. Wpis w/w zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego nie został jeszcze dokonany, albowiem aktualnie trwa badanie wyceny rynkowej akcji jako wkładu niepieniężnego. Czynność ta dokonana zostanie najprawdopodobniej w czerwcu 2007 r. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości w następujących kwestiach: Zdaniem Wnioskodawcy: Odpowiadając na powyższe zapytania Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje: ad. 1 i 5) Z kolei w myśl art. 3 w/w ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów). Przekształcenia własnościowe, które mają miejsce w związku z konsolidacją sektora energetycznego odbywają się na bazie przyjętego przez Radę Ministrów „Programu dla elektroenergetyki”. Powyższe zmiany przeprowadzane są m.in. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). W Komunikacie Ministerstwa Skarbu Państwa z dn. 9 maja 2007 r. stwierdzono, iż Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Skarbu Państwa dokonał wniesienia jako wkład niepieniężny 85% akcji Wnioskodawcy w zamian za objęcie przez Skarb Państwa akcji nowej emisji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki „X”. Tym samym Wnioskodawca w dniu 9 maja 2007 r. przestał być jednoosobową spółką Skarbu Państwa, do której stosuje się przepisy w/w ustawy z dn. 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku. Jednocześnie w myśl w/cyt. art. 3 ustawy o wpłatach z zysku w przedmiotowej sprawie obowiązek dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa ustał z końcem miesiąca maja 2007 r., tj. miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji. W świetle powyższego stanowisko Spółki w kwestiach wymienionych w pkt 1 i 5 jest prawidłowe. ad. 2) Mając zatem powyższy przepis na uwadze stanowisko Spółki, zgodnie z którym powinna dokonać rozliczenia wpłaty z zysku za II kwartał 2007 r. w terminie do dnia 28 lipca 2007 r. jest prawidłowe. ad. 3) Zarówno z treści w/w przepisów jak i wzoru w/w deklaracji wynika, iż podatnik powinien dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację za rok obrotowy 2007 w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Nie ma bowiem przepisów szczególnych ustanawiających odstępstwo od tej zasady i w tym przypadku fakt, iż Podatnik utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa przed końcem roku obrotowego nie ma znaczenia. W związku z powyższym stanowisko Spółki w zakresie rozliczenia rocznego wpłat z zysku za rok 2007 zawarte w pkt 3 wniosku jest prawidłowe. ad. 4) Równocześnie w myśl § 5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 21 lutego 1996 r. Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Jak wynika z powyższych przepisów data ustania obowiązku dokonywania wpłat z zysku do budżetu jest również datą, od której Spółka, której zbyto akcje w trybie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, przestaje podlegać przepisom powołanej ustawy o wpłatach z zysku. Dlatego też okres rozliczeniowy dotyczący II kwartału musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji. Zatem Wnioskodawca w deklaracji WZS-1K za II kwartał 2007 r. winien wpisać przedział czasowy od 1 kwietnia do 31 maja 2007 r., czyli do końca miesiąca, w którym Spółka miała obowiązek dokonywania wpłat z zysku. Odnosząc się natomiast do kwestii zysku jako podstawy opodatkowania przy wpłacie z zysku za 2007 r., tut. Organ stwierdza, iż w myśl art. 4 w/w ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15 % zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W celu rozliczenia wpłat z zysku za 2007 r. Spółka zobowiązana jest ustalić w rachunku narastającym zysk brutto uzyskany w okresie od 01.01.2007 r. do 31.05.2007 r. i od tak ustalonego zysku odliczyć kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy ustalonych zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm). W tym przypadku 5/12 z kwoty rocznej deklarowanego w formie uproszczonej podatku dochodowego od osób prawnych. Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.