Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-91/07/57255
z 6 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-91/07/57255
Data
2007.07.06



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
deklaracje
obowiązek podatkowy
wypłata z zysku


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniami dotyczącymi wpłat z zysku w związku ze zmianą akcjonariatu Spółki.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak: ER/1459/2007 z dnia 06.06.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa zobowiązana była do ustalania i dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w terminie do dnia 28 miesiąca następującego po upływie kwartału. Zawiadomienie o wyborze kwartalnej metody dokonywania wpłat z zysku za rok 2007 Spółka złożyła w tut. Urzędzie w dn. 11.01.2007 r. Na chwilę obecną Spółka kontynuuje uproszczoną formę wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. W dniu 9 maja 2007 r., w ramach realizacji kolejnego etapu „Programu dla elektroenergetyki” (etapu związanego z tworzeniem grup energetycznych w ramach tzw. konsolidacji pionowej) Skarb Państwa, reprezentowany przez Ministra Skarbu zawarł ze Spółką „X” S.A. umowę o objęciu 13.491.998.483 akcji imiennych zwykłych, o wartości nominalnej akcji wynoszącej 1 zł., wyemitowanych przez tę Spółkę w związku z podwyższeniem jej kapitału zakładowego. Skarb Państwa jako obejmujący wszystkie akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki „X” S.A. pokrył je w całości wkładem niepieniężnym, na który złożyło się m.in. 85% (2.572.552) akcji zwykłych imiennych, o wartości nominalnej 100 zł. każda, przysługujących Skarbowi Państwa w spółce Wnioskodawcy. W związku z w/w zdarzeniami zmienił się akcjonariat Spółki. Głównym akcjonariuszem stała się Spółka „X” S.A., która na mocy w/w umowy posiada 85% akcji Spółki, a drugim akcjonariuszem pozostał Skarb Państwa z 15% pakietem akcji. Wpis w/w zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego nie został jeszcze dokonany, albowiem aktualnie trwa badanie wyceny rynkowej akcji jako wkładu niepieniężnego. Czynność ta dokonana zostanie najprawdopodobniej w czerwcu 2007 r.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości w następujących kwestiach:
1)w którym momencie, w przypadku Wnioskodawcy, wygaśnie obowiązek podatkowy wynikający z art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa,
2)w jakim terminie Spółka powinna dokonać rozliczenia wpłat z zysku za II kwartał 2007 r.
3)czy Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku, jeśli tak to w jakim terminie,
4)jaki przedział czasowy należy wpisać na deklaracji WZS-1K, oraz za jaki okres należy przyjąć zysk netto jako podstawę do naliczenia wpłaty z zysku za rok 2007,
5)w jakiej dacie Spółka utraciła status jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy:
1)obowiązek podatkowy wygaśnie z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia udziałów (w tym przypadku w dn. 31 maja 2007 r.),
2)Spółka powinna dokonać rozliczenia wpłaty z zysku za II kwartał 2007 r. w terminie ustawowym tj. do dnia 28 lipca 2007 r.,
3)Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku za 2007 r. na ogólnych zasadach, tj. w terminie do 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie,
4)w deklaracji WZS-1K za II kwartał Spółka powinna wpisać przedział czasowy od 1 kwietnia do 31 maja 2007 r. Podstawę do naliczenia 15% wpłaty z zysku za rok 2007 powinien stanowić zysk bilansowy brutto za okres od 1 stycznia do 31 maja 2007 r. pomniejszony o 5/12 z kwoty rocznej, deklarowanego w formie uproszczonej podatku dochodowego od osób prawnych.
5)Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z chwilą wniesienia 85% jej akcji do Spółki „X”, czyli w dniu 9 maja 2007 r.

Odpowiadając na powyższe zapytania Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

ad. 1 i 5)
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. nr 154, poz. 792) przepisy ustawy, stosuje się do:
- jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
- spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Z kolei w myśl art. 3 w/w ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Przekształcenia własnościowe, które mają miejsce w związku z konsolidacją sektora energetycznego odbywają się na bazie przyjętego przez Radę Ministrów „Programu dla elektroenergetyki”. Powyższe zmiany przeprowadzane są m.in. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). W Komunikacie Ministerstwa Skarbu Państwa z dn. 9 maja 2007 r. stwierdzono, iż Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Skarbu Państwa dokonał wniesienia jako wkład niepieniężny 85% akcji Wnioskodawcy w zamian za objęcie przez Skarb Państwa akcji nowej emisji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki „X”.

Tym samym Wnioskodawca w dniu 9 maja 2007 r. przestał być jednoosobową spółką Skarbu Państwa, do której stosuje się przepisy w/w ustawy z dn. 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku. Jednocześnie w myśl w/cyt. art. 3 ustawy o wpłatach z zysku w przedmiotowej sprawie obowiązek dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa ustał z końcem miesiąca maja 2007 r., tj. miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji.

W świetle powyższego stanowisko Spółki w kwestiach wymienionych w pkt 1 i 5 jest prawidłowe.

ad. 2)
Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 21.02.1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1996 r. nr 21 poz. 100) Spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (WZS-1K).

Mając zatem powyższy przepis na uwadze stanowisko Spółki, zgodnie z którym powinna dokonać rozliczenia wpłaty z zysku za II kwartał 2007 r. w terminie do dnia 28 lipca 2007 r. jest prawidłowe.

ad. 3)
Zgodnie z art. 2 ust. 2 w/w ustawy o wpłatach z zysku, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Równocześnie w myśl § 5 w/w rozporządzenia Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R).

Zarówno z treści w/w przepisów jak i wzoru w/w deklaracji wynika, iż podatnik powinien dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację za rok obrotowy 2007 w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Nie ma bowiem przepisów szczególnych ustanawiających odstępstwo od tej zasady i w tym przypadku fakt, iż Podatnik utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa przed końcem roku obrotowego nie ma znaczenia.

W związku z powyższym stanowisko Spółki w zakresie rozliczenia rocznego wpłat z zysku za rok 2007 zawarte w pkt 3 wniosku jest prawidłowe.

ad. 4)
W odpowiedzi na zapytanie nr 4 zastosowanie znajdą w/cyt. art. 2 ust. 2 oraz art. 3 ustawy o wpłatach z zysku, a ponadto art. 2 ust. 4 i 5 tej ustawy, który stanowi, iż Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalania wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Równocześnie w myśl § 5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 21 lutego 1996 r. Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Jak wynika z powyższych przepisów data ustania obowiązku dokonywania wpłat z zysku do budżetu jest również datą, od której Spółka, której zbyto akcje w trybie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, przestaje podlegać przepisom powołanej ustawy o wpłatach z zysku. Dlatego też okres rozliczeniowy dotyczący II kwartału musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji. Zatem Wnioskodawca w deklaracji WZS-1K za II kwartał 2007 r. winien wpisać przedział czasowy od 1 kwietnia do 31 maja 2007 r., czyli do końca miesiąca, w którym Spółka miała obowiązek dokonywania wpłat z zysku.

Odnosząc się natomiast do kwestii zysku jako podstawy opodatkowania przy wpłacie z zysku za 2007 r., tut. Organ stwierdza, iż w myśl art. 4 w/w ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15 % zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W celu rozliczenia wpłat z zysku za 2007 r. Spółka zobowiązana jest ustalić w rachunku narastającym zysk brutto uzyskany w okresie od 01.01.2007 r. do 31.05.2007 r. i od tak ustalonego zysku odliczyć kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy ustalonych zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm). W tym przypadku 5/12 z kwoty rocznej deklarowanego w formie uproszczonej podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj