Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-203/07/AK
z 8 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-203/07/AK
Data
2008.01.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
pomoc społeczna
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy Gospodarstwo Pomocnicze działające przy Ośrodku Pomocy Społecznej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 705 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gospodarstwa, przedstawione we wniosku z dnia 05 października 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 października 2007 r.) uzupełnionym 12 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego Gospodarstwa Pomocniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego Gospodarstwa Pomocniczego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 07 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 października 2007 r. Znak: IBPB 3/423-203/07/AK

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gospodarstwo Pomocnicze przy Ośrodku Pomocy Społecznej powstało z dniem 01 stycznia 2006 r. na mocy Zarządzenia Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej, który jest dla Gospodarstwa Pomocniczego macierzystą jednostką budżetową. Podstawową działalnością Gospodarstwa Pomocniczego jest sprzedaż posiłków dla podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej. Oprócz tego Gospodarstwo Pomocnicze prowadzi także wolną sprzedaż oraz świadczy usługi gastronomiczne. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT o symbolu PKWiU 5551Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gospodarstwo Pomocnicze działające przy Ośrodku pomocy Społecznej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od podatku gospodarstwa pomocnicze tworzone między innymi przy zakładach pomocy społecznej. Wnioskodawca opierając się na tym artykule zastosował takie zwolnienie. Uważa, że ustawodawca uogólnił pojęcie placówek świadczących pomoc społeczną, nazywając je „zakładami”. Zdaniem Wnioskodawcy Ośrodek Pomocy Społecznej spełnia rolę takiej placówki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ), zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 tej ustawy zwolnienie to, co do zasady nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Ze zwolnienia korzystają jednak gospodarstwa pomocnicze tworzone przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

  1. zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  2. finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Powołany przepis jednoznacznie określa, że gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych nie zostały zwolnione z obowiązków podatkowych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych enumeratywnie wymienionych w tym przepisie - m. in. tworzonych przy zakładach pomocy społecznej, które zostały uprawnione do zwolnienia podmiotowego i mogą z niego skorzystać pod warunkiem spełnienia ustawowo określonych przesłanek.Jednostką budżetową, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), jest taka jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, w myśl art. 26 w/w ustawy o finansach publicznych jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Wprawdzie Ośrodek Pomocy Społecznej, przy którym utworzono Gospodarstwo Pomocnicze nie posiada w nazwie „zakład”. Jest jednak jednostką organizacyjną pomocy społecznej co wynika z art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ze zm.), w związku z tym Gospodarstwo Pomocnicze utworzone przy tym Ośrodku może skorzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu wymienionych w tej ustawie warunków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj