Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-108/07-6/AG
z 30 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-108/07-6/AG
Data
2007.11.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
dochód
działalność
działalność
izby gospodarcze
izby gospodarcze
opłata
opłata
składka członkowska
składka członkowska
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 17 ust. 1 pt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód roku 2006 podlega zwolnieniu z podatku?



Wniosek ORD-IN 527 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby, przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2007r. (data stempla, 16.08.2007 r., data wpływu 20.08.2007 r.), uzupełnionego na wezwanie z dnia 25.09.2007 r. nr IP-PB3-423-108/07-2/AG pismem z dnia 08.10.2007 r. (data wpływu 09.10.2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, uzupełniony na wezwanie z dnia 25.09.2007r. Nr IP-PB3-423-108/07-2/AG pismem z dnia 08.10.2007 r. (data wpływu 09.10.2007 r.).

Jak wynika, z postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Polska Izba X (dalej: Izba) posiada status izby gospodarczej i działa na podstawie ustawy z 30.05.1989 r. o izbach gospodarczych. Statut Izby określa jej zadania, m.in., jako: 1) promowanie inicjatyw gospodarczych, 2) podnoszenie wiedzy ekonomicznej, prawnej, organizacyjnej i technologicznej, prowadzenie działalności szkoleniowej, 3) popieranie rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników, 4) opracowywanie opinii i ekspertyz (...).

W 2006 roku Izba osiągnęła dochód z działalności szkoleniowej oraz z otrzymanych składek członkowskich i tzw. wpisowego (jednorazowej opłaty wpłacanej przez nowowstępujących członków). Dochód ten został wygenerowany dzięki współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców, będącymi członkami Izby, w związku z organizacją i prowadzeniem szkoleń. Celem szkoleń było podwyższenie, przez osoby w nich uczestniczące, niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zawodu kierowcy. Rola Izby polegała na opracowaniu programów szkoleń oraz materiałów szkoleniowych. Była ona również odpowiedzialna za prowadzenie kursów zgodnie z programem.

W 2007 roku powyższy dochód został przeznaczony uchwałą Izby na finansowanie bieżącej działalności, określonej w jej statucie, w szczególności na pokrycie: kosztów wynagrodzeń pracowników (przede wszystkim merytorycznych - odpowiedzialnych za przygotowaniei realizację szkoleń) kosztów obsługi prawnej i księgowej, czynsz biura, reklamę działalności Izby, nabycie materiałów niezbędnych przy przygotowaniu i realizacji szkoleń (np. płyty CD).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód roku 2006 podlega zwolnieniu z podatku...

Zdaniem wnioskodawcy, sytuację Izby reguluje art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle tej regulacji, zdaniem Izby, opisany powyżej dochód podlega zwolnieniu przedmiotowemu.

Podatnik zauważa, że przepis ten nie wymaga, by wymienione tam rodzaje działalności stanowiły wyłączne zadania statutowe. Zatem w przypadku Izby cele związane z oświatą nie muszą stanowić całości jej zadań (w praktyce wręcz trudno byłoby wyobrazić sobie istnienie takiego wymogu). Ponadto prowadzenie działalności gospodarczej nie wyłącza zastosowania zwolnienia (co prawda w niektórych przypadkach ustawodawca wprowadza takie wyłączenie - np. art. 17 ust 1 pt 6c - nie dotyczy to jednak przedmiotowego art. 17 ust.1 pt 4 Ustawy PDOP). Wziąwszy powyższe pod uwagę, zakres zwolnienia - jeżeli dochód zostanie wykorzystany na cele działalności oświatowej - obejmuje zarówno dochody ze szkoleń jak i wpływy ze składek członkowskich oraz jednorazowej opłaty wstępnej (wpisowego).

Izba podkreśla, że status izby gospodarczej (w rozumieniu ustawy z 30.05.1989 r. o izbach gospodarczych) nie wyklucza prowadzenia przez Izbę działalności w zakresie oświaty, co wynika wprost z treści art. 5 ust. 2 pkt. 2 tej ustawy.

Zdaniem Izby, definicję działalności oświatowej można pośrednio wyprowadzić z treści art. 2 ust 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm). Izba zauważa ponadto, iż niezależnie od powyższego, gdyby interpretować pojęcie oświaty zgodnie ze znaczeniem, jakie nadaje mu słownik języka polskiego, działania Izby będą mieścić się w tym zakresie. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje decyzję Izby Skarbowej w Opolu, z dnia 30.03.2006r., sygn. PD-I-42181/I/2/AB/06.

W ocenie wnioskodawcy, treść art. 17 ust. 1b ustawy PDOP wskazuje, iż w praktyce istnieje wiele kategorii kosztów, które łączą się z zastosowaniem zwolnienia. Należą do nich nie tylko koszty o charakterze bezpośrednim (tj. takie, które mogą być w sposób bezpośredni przyporządkowane konkretnym przychodom, na przykład, koszty płyt CD do wykorzystania w ramach szkolenia), ale również koszty o charakterze pośrednim (na przykład, koszty wynagrodzeń). Jednak w przypadku nabycia środków trwałych, które nie służyłyby bezpośrednio celom oświatowym, wydatkowanie dochodu na ich nabycie prowadziłoby do opodatkowanie tego dochodu w odpowiedniej części.

Reasumując, Izba stwierdza, że skoro dochody Izby są wydatkowane na cele oświaty (tj. przygotowania oraz realizacji kursów zawodowych); lzba nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy PDOP (w szczególności, nie jest spółką kapitałową); Izba nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a Ustawy PDOP (w tym, nie wytwarza, ani nie realizuje obrotu wyrobami alkoholowymi ani paliwowymi); oznacza to, że dochód Izby (z którego finansowane są koszty, wymienione w stanie faktycznym) objęty jest zwolnieniem. Natomiast, zdaniem Izby, ta część dochodu, która finansowałaby promowanie inicjatyw gospodarczych (zgodnie ze statutem), nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pt. 4 ustawy PDOP.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35 poz.195, ze zm.) Izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

Izba gospodarcza określa samodzielnie w statucie zadania w granicach właściwości określonej w art. 2-4 (art. 5 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, izba gospodarcza w szczególności może: 1) przyczyniać się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspierać inicjatywy gospodarcze członków, 2) popierać, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspierać naukę zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników, 3) delegować swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej i usługowej, 4) organizować i stwarzać warunki do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczyć na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym w związku z działalnością gospodarczą jej członków, 5) wydawać opinie o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej, 6) informować o funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz wyrażać opinie o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania izby.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Zależy ono od łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1) podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy; 2) dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie; 3) oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu – art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Zwolnieniu podlegają więc również dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania, podobnie jak przeznaczenie ich na cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej. Z uwagi na powyższe dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Badają jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje użytego w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęcia „oświata”. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku innymi ustawami lub wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tego wyrazu (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/) przez oświatę należy rozumieć „proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie”. Natomiast oświatowy, oznacza „związany z kulturą, rozrywką, oświatą”.

Odnosząc się do ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 Nr 256 poz. 2572, ze zm.), należy zauważyć, iż w art. 2 pkt 3a tej ustawy wskazano, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

Ponadto zgodnie z art. 2a ust. 1 ww. ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie wyklucza prowadzenia działalności oświatowej czy innej wymienionej w tym przepisie w sposób pośredni (wspierając tę działalność), pod warunkiem, iż wynika to wprost ze statutu. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż działalność Izby określona w Statucie, polegająca na podnoszeniu wiedzy ekonomicznej, prawnej, organizacyjnej i technologicznej, prowadzeniu działalności szkoleniowej, popieraniu rozwoju kształcenia zawodowego, wspieraniu nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników, jest działalnością oświatową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku podatnik wskazał, że dochody uzyskane przez Izbę w 2006 roku, zostały przeznaczone jej uchwałą na finansowanie bieżącej działalności określonej w jej statucie, w szczególności na koszty wynagrodzeń pracowników (przede wszystkim merytorycznych - odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację szkoleń) kosztów obsługi prawnej i księgowej, czynsz biura, reklamę działalności Izby, nabycie materiałów niezbędnych przy przygotowaniu i realizacji szkoleń (np. płyty CD). Z treści wniosku wynika ponadto, że dochody te są wydatkowane na cele oświaty, tj. przygotowania oraz realizacji kursów zawodowych. Izba nie jest również podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust 1c ww., ani nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a tej ustawy. Oznacza to, że w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, dochód Izby z 2006 roku podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, w części przeznaczonej i wydatkowanej wyłącznie na cel oświatowy. Natomiast przeznaczenie tego dochodu na finansowanie promowania inicjatyw gospodarczych lub innych celów (także statutowych), nie mieszczących się w definicji działalności oświatowej lub pozostałych rodzajów działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie podlega zwolnieniu określonemu w tym przepisie.

W odniesieniu do powołanej przez wnioskodawcę decyzji w sprawie interpretacji przepisów podatkowych Izby Skarbowej w Opolu stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj