Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-197/07/AP
z 7 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-197/07/AP
Data
2008.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
napoje
posiłki
świadczenia na rzecz pracowników
wydatki na rzecz pracowników
zakup żywności


Istota interpretacji
Czy produkty spożywcze zakupywane przez Spółkę dla pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 nr 54, poz. 654)?



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007 r. (data wpływu 9 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup produktów spożywczych dla pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup produktów spożywczych dla pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi z zakresu outsourcingu w branży informatycznej. Tego rodzaju działalność wymaga zatrudniania wysoko kwalifikowanej i odpowiednio wynagradzanej kadry pracowniczej. Pracownicy, jakich zatrudnia Spółka oczekują od swojego pracodawcy zapewnienia nie tylko wynagrodzenia w odpowiednich wysokości, ale także zapewnienia klimatu umożliwiającego efektywna pracę. Z punktu widzenia Spółki wartość dodaną stanowi nie tylko wiedza i rutynowe wykonywanie powierzonych czynności, ale przede wszystkim twórcze podejście do rozwiązywania problemów, przed jakimi stają pracownicy przy wykonywaniu czynności zleconych im przez Spółkę. Aby zapewnić odpowiednią atmosferę w firmie i optymalne wykorzystanie kapitału intelektualnego w postaci pracowników, Spółka regularnie dokonuje zakupów drobnych produktów spożywczych dla swoich pracowników. Produkty udostępniane pracownikom w miejscu pracy to przede wszystkim butelki wody mineralnej, soki, ciastka, a także kawa, cukier i mleko etc. Produkty te przechowywane są w zakupionej w tym celu lodówce. Jej zakup Spółka potraktowała jako normalny koszt uzyskania przychodu. W sposób podobny z punktu widzenia Spółka traktuje zakupywaną żywność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkty spożywcze zakupywane przez Spółkę dla pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 nr 54, poz. 654)

Zdaniem podatnika zakupywane przez niego produkty spożywcze jako zakupywane „w celu osiągnięcia przychodów” nadają się do zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka stoi na stanowisku, że wydatki jakie ponosi na zakup wspomnianych produktów żywnościowych nie powinny być zaliczane do reprezentacji i reklamy z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na zakup wody mineralnej, soków i napoi, kawy, cukru i mleka. Zdaniem Spółki w prowadzonej działalności są nie tylko użyteczne, ale zważywszy na konkurencyjność rynku pracy w tej branży konieczne dla stworzenia odpowiedniej atmosfery w firmie i związania z nią pracownika. Poczynienie takich wydatków przez Spółkę przyczynia się do wzrostu wydajności pracy Jej pracowników. Jest, zatem bezpośrednio skorelowane z przychodem osiąganym przez Spółkę. W czasach gospodarki opartej na wiedzy o sukcesie ekonomicznym przedsiębiorstwa decyduje posiadany przez nie kapitał ludzki. Aby przyciągnąć i zatrzymać w firmie wybitnych informatyków Spółka zmuszona jest zaspokajać ich oczekiwania o charakterze nie tylko finansowym, ale także dotyczącym atmosfery w pracy. Dostarczenie przez pracodawcę drobnego pożywienia w miejscu pracy powoduje, że pracownicy wiedzy, jakimi są bez wątpienia informatycy pracują w sposób bardziej wydajny. Powyższe dowodzi, iż uprawnionym jest stwierdzenie o prawie Spółki zaliczenia powyższych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodu. Wydatki których dotyczy niniejsze zapytanie nie spełniają kryteriów zaliczenia ich do kosztów reprezentacji, a tym samym nie jest wyłączona możliwość ich odliczenia na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj