Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-166/07-2/ŁM
Data
2008.01.11
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
bonifikaty
przekształcenie gruntu
spółdzielnie mieszkaniowe
Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych różnica między wartością prawa wieczystego użytkowania gruntu zawarta w decyzji Burmistrza Miasta w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności a wartością księgową prawa wieczystego użytkowania?
Wniosek ORD-IN
820 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. ( data wpływu 12.10.2007 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym prawa wieczystego użytkowania gruntu otrzymanego od gminy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.10.2007 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony w dniu 08.01.2008 r. -o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym prawa wieczystego użytkowania gruntu otrzymanego od gminy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W 2002 r. Spółdzielnia ujęła w księgach rachunkowych prawo wieczystego użytkowania gruntu, będącego własnością Gminy Miejskiej , jako składnik majątku trwałego podlegający amortyzacji.
Wartość początkowa prawa wieczystego użytkowania wynosi 76(…)zł, dotychczasowe umorzenie prawa wynosi 21(…)zł. W dniu 01.10.2007 r. Spółdzielnia dokonała przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności nieruchomości. Wartość gruntu wynikająca z operatu szacunkowego z dnia 07.09.2007 r. wynosi 198(…) zł, a wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu 146(…) zł. Należna opłata 46(…) zł. Po zastosowaniu 95% bonifikaty określonej uchwałą Rady Miasta w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, Spółdzielnia dokonała wpłaty w wysokości 2.333,00 zł na rachunek Urzędu Miasta. Na podstawie otrzymanej decyzji dokonano stosownych zapisów w księgach rachunkowych. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych od 03.10.2007 r. Spółdzielnia dokonuje przekształceń spółdzielczych lokatorskich praw do lokalu w prawo odrębnej własności, wyksięgowując z ewidencji księgowej określoną ułamkową część gruntu, która staje się własnością członka Spółdzielni. W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółdzielnia sprecyzowała zadane pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych różnica między należną opłatą tj. 46.666,00 zł, a opłatą wniesioną przez Spółdzielnię tj. 2.333,00 zł... W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych różnica między wartością prawa wieczystego użytkowania gruntu zawarta w decyzji Burmistrza Miasta w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności a wartością księgową prawa wieczystego użytkowania...
Zdaniem Wnioskodawcy różnica wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu wynikająca z decyzji Burmistrza Miasta a wartością księgową nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie powstaje dochód w rozumieniu przepisów ww. ustawy.
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych dochody spółdzielni mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych są wolne od podatku. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Kwestie dotyczące przekształcenia praw wieczystego użytkowania gruntu normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459). Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności nieruchomości może wystąpić spółdzielnia mieszkaniowa, będąca właścicielem budynków mieszkalnych lub garaży. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia.
Zgodnie jednak z art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741), właściwy organ może udzielić za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana spółdzielniom mieszkaniowym w związku z ustanowieniem odrębnej własności lokali lub z przeniesieniem własności lokali lub domów jednorodzinnych.
Art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi z kolei, że jeżeli nabywca nieruchomości zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty, przed upływem 10 lat, a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, licząc od dnia nabycia, jest obowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie właściwego organu.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia dokonała przekształcenia nieruchomości w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali, przekazując nieodpłatne członkom spółdzielni ułamkową części gruntu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Tak więc w sytuacji, gdy Spółdzielnia uzyskała bonifikatę w opłacie za grunt, w oparciu o art. 68 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, który następnie zostanie przekazany nieodpłatne członkom spółdzielni w ułamkowych częściach gruntu, udzielona bonifikata nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając powyższe na uwadze bonifikata udzielona przez Radę Miasta przy sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz Spółdzielni nie będzie stanowiła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli zostaną spełnione przesłanki określone w art. 68 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|