Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-68/07/AM
Data
2007.12.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
fundusz poręczeń kredytowych
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
poręczenie
Sektorowy Program Operacyjny
środki pomocowe
Istota interpretacji
Czy otrzymane dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przesiębiorczości na sfinansowanie projektów zwolnione jest z podatku dochodowego?
Wniosek ORD-IN
851 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września br. (data wpływu 4 października br.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dofinansowania otrzymanego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 października br. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dofinansowania otrzymanego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka realizuje Działanie 1.2 Priorytetu 1 Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz krajowych środków publicznych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (SPO WKP). Fundusz udziela poręczeń kredytowych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w oparciu o otrzymane z PARP środki (w tym odsetki od nich uzyskane). Instytucją wdrażającą działanie 1.2 jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na cele administracyjne Spółka może spożytkować odsetki od otrzymanych kwot oraz do 2% kwoty wsparcia.
W związku z powyższym Spółka zadała pytanie
Czy otrzymane dofinansowanie z PARP (oraz odsetki od tych środków) na sfinansowanie projektów z dnia 26.04.2005 r. oraz 16.03.2006 r. zwolnione są z podatku dochodowego...
Zdaniem wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, iż wydatki kwalifikowane w postaci udzielonych poręczeń nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, w związku z tym kwoty otrzymane na ich refundację – zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – nie podlegają opodatkowaniu. Natomiast środki pobrane z kwoty wsparcia w celu sfinansowania kosztów zarządu i administracji stanowią przychód podatkowy, gdyż wymienione wydatki są kosztem podatkowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) – dalej: ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. W poddziałaniu 1.2.2 środki wsparcia finansowego przeznaczone są na udzielenie przedsiębiorstwom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, poręczeń kredytowych, jak i na pokrycie wydatków związanych z administracją i zarządzaniem funduszem. Katalog wydatków, na które mogą być przeznaczone środki wsparcia finansowego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 195, poz. 2010, ze zm.). Płatność pomocy w ww. Działaniu występuje w trzech transzach: płatność premii, płatności pośrednie i płatność końcowa. Aby premia została wypłacona beneficjent jest zobowiązany do przedstawienia wkładu własnego do projektu, a więc wykazuje umowy już udzielonych poręczeń kredytowych lub wykazuje środki na rachunku bankowym w wysokości udzielanej premii. Płatności pośrednie i płatność końcowa są przekazywane beneficjentowi po przedstawieniu przez niego wykazu umów poręczeń kredytowych, a także kosztów zarządzania funduszem. Z tego względu poniesione przez Fundusz wydatki na udzielone poręczenia kredytowe nie stanowią kosztów podatkowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Otrzymane natomiast środki pomocowe w formie refundacji tych wydatków nie zalicza się do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy. Natomiast wydatki na pokrycie kosztów zarządu i administracji, które co do zasady stanowią koszt podatkowy, zrefundowane z otrzymanej kwoty wsparcia będą stanowić przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|