Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-89/07/AT
z 18 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-89/07/AT
Data
2007.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy naliczony podatek od towarów i usług nie podlegający odliczeniu od podatku należnego nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 717 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wójta Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 10 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim o środki na dofinansowanie zadania pod nazwą „Place zabaw” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”.

W ramach powyższego przedsięwzięcia na terenie Gminy powstaną cztery place zabaw, których utrzymanie należeć będzie do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Place zabaw zostaną udostępnione nieodpłatnie mieszkańcom, a tym samym czynność taka, jako związana z wykonywaniem zadań publicznych, zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi również na fakt, że Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma możliwości w tym zakresie zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy naliczony podatek od towarów i usług nie podlegający odliczeniu od podatku należnego nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Gminy w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania drugiego - w związku z faktem, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i jej działania podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest zatem ustalenie, czy przedmiotowe dofinansowanie, o które ubiega się Wnioskodawca, stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy o ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy źródłami dochodów własnych gminy są m. in. inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika natomiast, iż dochody otrzymane przez Jednostkę zostały uzyskane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”.

Tym samym wskazać należy, na mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie, postanowienia ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Akt ten określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich osiągania. Jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu realizacji Planu utworzono: 1) sektorowe programy operacyjne, 2) regionalne programy operacyjne, 3) inne programy operacyjne, 4) strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Zgodnie z ust. 2 omawianego artykułu programy te są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Z kolei przepis art. 2 pkt 1 cyt. ustawy wskazuje, że użyte w ustawie określenie „beneficjent” oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, korzystającą z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać należy, że przedmiotowe środki finansowe pozyskane przez Gminę stanowią źródło przychodów, o którym mowa w przywoływanym przepisie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym spełniona jest dyspozycja cytowanego art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podatkowej, co oznacza, iż Gmina jest podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów – nie odliczonego w systemie podatku od towarów i usług – podatku naliczonego, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj