Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-145/07/BWo
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-145/07/BWo
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
usługi edukacyjne
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
określenie miejsca świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu studentów na rzecz uczelni z krajów UE oraz spoza Unii.



Wniosek ORD-IN 624 kB

I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007r. (data wpływu 28 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu studentów na rzecz uczelni z krajów Unii Europejskiej oraz krajów spoza Unii - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu studentów na rzecz uczelni z krajów Unii Europejskiej oraz krajów spoza Unii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi firmę, która pośredniczy w nawiązywaniu umów pomiędzy polskimi studentami a średnimi i wyższymi uczelniami z krajów Unii Europejskiej oraz z krajów spoza Unii. Z racji pośrednictwa Podatnik uzyskuje wynagrodzenie od szkół w formie stałej prowizji potrącane z kwoty należnej szkole za czesne wpłaconej przez studenta i przelewanej do szkoły. Szkoły znajdujące się na terenie Unii Europejskiej podają Wnioskodawcy numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium jednego z państw Unii innego niż Polska. Szkoły znajdujące się poza terenem Unii nie podają Podatnikowi numerów, pod którymi byłyby zidentyfikowane na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium jednego z państw Unii innego niż Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy miejscem świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu studentów na rzecz szkół z Unii Europejskiej jest – miejsce świadczenia usług, z którymi te usługi pośrednictwa są związane, zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT...

Czy miejscem świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu studentów na rzecz szkół spoza Unii Europejskiej jest – miejsce świadczenia usług, z którymi te usługi pośrednictwa są związane, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest:

  • kraj, w którym znajduje się szkoła, na rzecz której świadczone są usługi pośrednictwa w przypadku szkół znajdujących się poza Unią Europejską (zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit b ustawy o VAT));
  • kraj, w którym szkoła będąca odbiorcą usług pośrednictwa posiada numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało szkole ten numer (zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7.Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter – np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt. 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3 – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane, z zastrzeżeniem ust. 6. Stosownie do art. 28 ust. 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenia usługa – miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z brzmienia przepisu art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) wynika, że miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest miejsce świadczenia usługi głównej, z zastrzeżeniem wszakże zasad określonych w ust. 6. W tym ostatnim przepisie przewiduje się zasadę ustalania miejsca świadczenia według państwa, w którym zidentyfikowany jest nabywca usługi pośrednictwa. Jeśli bowiem nabywca usługi pośrednictwa podał dla tej czynności świadczącemu usługę pośrednictwa numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 miałaby miejsce świadczenia usługa (w tym wypadku - miejsce w którym świadczona jest usługa główna), miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca pośredniczy w nawiązywaniu umów pomiędzy polskimi studentami a średnimi i wyższymi uczelniami, które w efekcie końcowym związane są z usługami edukacyjnymi, świadczonymi przez uczelnie. Za wyświadczone usługi Podatnik otrzymuje wynagrodzenie od szkół w formie stałej prowizji, potrącane z kwoty należnej szkole za czesne, wpłaconej przez studenta i przelewanej do szkoły. Z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) cyt. ustawy wynika, iż w przypadku usług świadczonych przez Podatnika miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane. Jako że świadczone przez Podatnika usługi, są związane z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez uczelnie, zastosowanie znajduje art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) cyt. ustawy, który stanowi, że przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Zgodnie z wnioskiem, usługa główna jest świadczona za granicą, na terytorium innych państw Wspólnoty lub spoza Wspólnoty. W konsekwencji oznacza to, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy, miejsce to jest jednocześnie miejscem świadczenia usług pośrednictwa wykonywanych przez Stronę.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż miejsce świadczenia dla usług pośrednictwa świadczonych przez Podatnika znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, czyli w kraju, w którym znajduje się szkoła, na rzecz której świadczone są usługi pośrednictwa (zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) w powiązaniu z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) cyt. ustawy o podatku od towarów i usług). Dotyczy to zarówno uczelni z krajów UE jak i z krajów spoza UE. Natomiast w przypadku, gdy nabywca usługi, w rozpatrywanym przypadku szkoła z krajów UE, będąca odbiorcą usług pośrednictwa, poda dla tej czynności świadczącemu usługę (Wnioskodawcy) numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego ale innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa edukacyjna, miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi (tj. uczelni) ten numer. W przeciwnym wypadku nie nastąpi zmiana miejsca opodatkowania. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj