Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-262/07-2/KUKM
z 19 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-262/07-2/KUKM
Data
2007.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
działalność dobroczynna
fundacje
przekazanie rzeczy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy świadczenia finansowe Fundatora lub inne dochody Fundacji X, przeznaczone następnie na działalność dobroczynną, wolne są przedmiotowo, w tej części, od podatku dochodowego



Wniosek ORD-IN 328 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. (data wpływu 28 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Fundacja X – Fundacja wpisana do KRS pod numerem X posiada osobowość prawną i podlega ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja działa na podstawie Statutu i Ustawy o fundacjach. Celem statutowym fundacji jest między innymi szeroko pojęta dobroczynność.

Zgodnie z Rozdziałam II swojego Statusu „Cele i zasady działania Fundacji §5 pkt 13, w zakresie dobroczynności <„działalność na rzecz dobra publicznego”> Fundacja wspiera inicjatywy na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

W dniu 14 marca 2007 r. Komendant Głównt Policji– jako Centralny Organ Administracji Rządowej – zwrócił się do Fundacji z prośbą o rzeczowe wsparcie, obejmujące zakup i przekazanie Policji sprzętu komputerowego w postaci zestawów komputerowych i notebooków wraz z oprogramowaniem o łącznej wartości 1.258.840,00 zł netto.

Fundacja, w zgodzie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w dniach 14 maja 2007 r. i 17 maja 2007 r. przekazała Policja, wcześniej zakupiony na zasadach rynkowych ww. sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, o wartości 1.258.840,00 zł netto. Obecnie sprzęt ten wykorzystuje Policja jako narzędzie w walce z przestępczością.

Następnie w czerwcu 2007 r. Komendant Główny Policji – jako Centralny Organ Administracji Rządowej – zwrócił się do Fundacji z prośbą o rzeczowe wsparcie, obejmujące zakup i przekazanie Policji samochodów marki... i ... o łącznej wartości 1.716.438,00 zł brutto.

Fundacja, w zgodzie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w dniach 23 sierpnia 2007 r. i 7 września 2007 r. przekazała Policji, wcześniej zakupiony na zasadach rynkowych samochody marki ... o wartości 785.772,00 zł brutto. Obecnie samochody te wykorzystuje Policja jako narzędzie w walce z przestępczością.

Pod koniec bieżącego roku Fundacja planuje przekazać Policji dodatkowe 10 samochodów marki ...o wartości 930.716,00 zł brutto jako narzędzie w walce z przestępczością.

Dochody Fundacji stanowią wyłącznie darowizny pieniężne Fundatora, tj. X S.A., odsetki od środków na rachunkach bankowych oraz ewentualne dochody z instrumentów finansowych pozyskanych ze świadczeń otrzymanych od Fundatora.

Z tego tez źródła pochodziły środki pieniężne, z których następnie zakupiono sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem oraz samochody, przekazane w ramach działalności dobroczynnej Fundacji na rzecz Komendanta Głównego Policji, tj. podmiotu podlegającemu ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia finansowe Fundatora, tj. X S.A., lub inne dochody Fundacji X, przeznaczone następnie na działalność dobroczynną, mianowicie:

  1. zakup i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji sprzętu komputerowego w postaci zestawów komputerowych i notebooków wraz z oprogramowaniem o łącznej wartości 1.258.840,00 zł netto,
  2. zakup i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji samochodów marki ... o wartości 785.772,00 zł brutto, oraz zakup w przyszłości i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji samochodów marki ... o łącznej wartości 930.716,00 zł brutto


wolne są przedmiotowo, w tej części, od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy rozdział II Statutu Fundacji X „Cele i zasady działania Fundacji” w § 5„ działalność na rzecz dobra publicznego„ w pkt 13 w zakresie: porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym – jest zgodny z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii Podatnika, skoro ww. celem statutowym Fundacji X, oznaczonym w § 5 pkt 13 Statutu, jest działalność dobroczynna w ramach wspierania inicjatyw na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym, a cel ten został osiągany poprzez zakup i przekazania sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem oraz samochodów Komendantowi Głównemu Policji do walki z przestępczością, to Fundacja X zwolniona jest przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych, w takiej części swych dochodów, jakie przeznaczyła na realizację działalności dobroczynnej.

Reasumując, w ocenie Fundacji X dochód Fundacji przeznaczony na zakup ww. sprzętu przekazanego następnie Komendantowi Głównemu Policji do walki z przestępczością zorganizowaną jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieki nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm. – dalej ustawa) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez fundacje z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej, i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Jednak - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – wolne od podatku są dochody podatników, z pewnymi zastrzeżeniami, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Do skorzystania z tego zwolnienia Podatnik musi spełniać łącznie dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Zgodnie natomiast, z art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że dochody fundacji będą zwolnione od podatku jedynie wówczas, gdy cele statutowe tych organizacji będą tożsame z celami wymienionymi w art.17 ust.1 pkt 4 updop. Przy czym statut może przewidywać również i inne cele działalności, ale dochody uzyskane przez takie organizacje i przeznaczone na te inne cele będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, jeżeli cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są celami statutowymi Fundacji, to dochód w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: dobroczynność czy filantropia. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie w/w wyrazów: przez „dobroczynność” należy rozumieć niesienie bezinteresownej pomocy w postaci konkretnych działań, datków pieniężnych itp.; filantropię. Natomiast przez „filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).

Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż celu wymienionego w § 5 pkt 13 statutu Fundacji nie można zakwalifikować jako filantropię lub dobroczynność. Do celów tożsamych, jakie wymienia ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie można zaliczyć działań polegających na wspieraniu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom, bowiem gdyby ustawodawca chciał objąć szczególną preferencją podatkową tego typu działania, to wskazałby je w przedmiotowym przepisie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 wprost, tak jak to uczynił np. w przypadku wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.

W związku z powyższym, zakup i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji sprzętu komputerowego w postaci zestawów komputerowych i notebooków wraz z oprogramowaniem o łącznej wartości 1.258.840,00 zł netto oraz zakup i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji samochodów marki ... o wartości 785.772,00 zł brutto, jak również zakup w przyszłości i przekazanie Komendantowi Głównemu Policji samochodów marki ... o łącznej wartości 930.716,00 zł brutto, nie mieści się pod pojęciem dobroczynności zawartej w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj