Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-219/07-2/KB
z 14 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-219/07-2/KB
Data
2007.12.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność handlowa
koszty uzyskania przychodów
przeznaczenie
remonty
środek trwały
wydatek


Istota interpretacji
Jeżeli wydatki, które Spółka poniesie na naprawę dachu poprzez położenie na nim folii oraz wykonanie niezbędnych obróbek dekarskich będą podyktowane stanem technicznym pawilonu, to wydatki te należy uznać za remont i wówczas podlegać one będą zaliczeniu w całości w koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków. Tym samym stanowisko Spółki zgodnie, z którym wydatki na naprawę dachu należy bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty remontu, jest prawidłowe



Wniosek ORD-IN 232 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007r. (data wpływu 24 września 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów- jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie uznania za koszty podatkowe wydatków na naprawę dachu.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem pawilonu handlowego o powierzchni ok. 8000 m² i wartości księgowej ok. 15.000.000 zł. Budynek jest ujęty w ewidencji środków trwałych i przeznaczony na działalność handlową Spółki oraz na wynajem. W związku z długoletnią eksploatacją pawilonu przecieka dach i konieczne są prace remontowe. Polegają ona na położeniu na istniejącym, nieszczelnym pokryciu dachowym folii oraz na wykonaniu niezbędnych obróbek dekarskich. Planowane prace remontowe mają na celu przywrócenie pierwotnych cech użytkowych budynku tj. zabezpieczenie lokali przed zalewaniem. Zgodnie z art. 29 ust. 2 prawa budowlanego (Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118) ww. prace nie wymagają uzyskania pozwolenia Wydziału Nadzoru Budowlanego. Remont przeprowadzany będzie w toku bieżącej eksploatacji budynku przez okres 1 miesiąca. Łączne koszty remontu wyniosą ok. 380.000 zł (netto).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki, które poniesie Spółka w 2007r. na naprawę dachu w opisanej formie należy bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty remontu...

Zdaniem wnioskodawcy wydatki poniesione na remont dachu będą kosztem uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Planowane prace zgodnie z definicją określoną w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118) będą remontem. Ponadto planowany zakres robót nie wymaga uzyskania pozwolenia Inspektora Nadzoru Budowlanego (art. 29 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy), gdyż nie ingeruje w dotychczasową konstrukcję dachu. Celem przeprowadzonych robót jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego dachu tj. zabezpieczenia lokali przez zalewaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się w szczególności:

  • koszty związane z całokształtem działalności podatnika, tj. koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu (np. koszty materiałów i surowców, wynagrodzeń pracowników produkcyjnych), jak i pośrednio związane z uzyskaniem przychodu (np. koszty marketingu, reklamy, usług remontowych).

  • koszty funkcjonowania źródła przychodu, jakim jest całe przedsiębiorstwo (np. koszty badania sprawozdania finansowego, prenumeraty czasopism).

  • wydatki, które przyczynią się do zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodu, co w efekcie pozwoli w przyszłości osiągnąć przychód.

Wykazanie związku poniesionego wydatku z przychodami spoczywa na podatniku. Ma on obowiązek nie tylko udokumentować, że wydatek został poniesiony, ale wykazać także, że poniesiony on został w celu osiągnięcia przychodu. Podatnik ma zatem obowiązek uzasadnić cel ponoszonych wydatków, tzn. fakt, że służą one uzyskaniu przychodów.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka ma zamiar dokonać remontu dachu i innych niezbędnych obróbek dekarskich, które umożliwiłyby dalszą eksploatację pawilonu handlowego. Aby prawidłowo określić charakter poniesionych wydatków, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy poniesione wydatki dotyczą wykonania prac o charakterze remontowym, czy też wydatki takie związane byłyby z ulepszeniem środków trwałych. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest definicji pojęcia remontu. Posiłkując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r., Nr 207, poz. 2016 ze zm.) poprzez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż ujęto w stanie pierwotnym. Istotą remontu są więc czynności związane z przywróceniem pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych (części zamienne), nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji - a więc będą to wszystkie zmiany przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych.

Wydatki mające charakter remontowy zaliczane są w całości bezpośrednio w koszty zyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na wysokość tych wydatków.

Z kolei wydatki mające charakter ulepszeniowy (inwestycyjny) polegają na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji środka trwałego w wyniku czego następuje wzrost jego wartości użytkowej. Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. W myśl art. 16g ust. 13 ww. ustawy, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust.1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych a pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Wydatki związane z ulepszeniem powiększają wartość początkową środków trwałych i od tak ustalonej wartości dokonuje się odpisów amortyzacyjnych według ustalonej stawki, które to odpisy dopiero stanowią koszty uzyskania przychodów.

A zatem jeżeli wydatki, które Spółka poniesie na naprawę dachu poprzez położenie na nim folii oraz wykonanie niezbędnych obróbek dekarskich będą podyktowane stanem technicznym pawilonu, to wydatki te należy uznać za remont i wówczas podlegać one będą zaliczeniu w całości w koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków. Tym samym stanowisko Spółki zgodnie, z którym wydatki na naprawę dachu należy bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty remontu, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj