Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-68/07/43044
z 23 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-68/07/43044
Data
2007.05.23



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nowe technologie
projekt pomocowy
wydatek


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację opisanego we wniosku projektu w części nie pokrytej dotacją ze środków otrzymanych ze Wspólnoty Europejskiej.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 23.02.2007 r. (data wpływu 26.02.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnionego pod względem opisu stanu faktycznego pismem z dnia 30.03.2007 r. (data wpływu 2.04.2007 r.) w zakresie odpowiedzi na zapytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych oznaczone nr 3 stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Ze złożonego wniosku wynika następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (Spółka) jako wykonawca uczestniczy w konsorcjum firm realizujących projekt zatytułowany Land Protection by Improvements of Dike Construction ("Prodicon") w ramach szczegółowego projektu badań i technologicznego rozwoju „Integrowanie i Wzmacnianie ERA”. Wspólnota Europejska, reprezentowana przez Komisję Wspólnot Europejskich (Dyrektora Naczelnego Dyrekcji Generalnej Ds. Badań) zobowiązała się wnieść wkład finansowy w realizację tego projektu. Projekt polega na opracowaniu technologii zabezpieczania wałów przeciwpowodziowych przy zastosowaniu materiałów ilastych i bentonitów. Spółka jako uczestnik konsorcjum realizującego powyższy projekt zobowiązana jest zgodnie z umową do wykonania analiz i opracowań w zakresie selekcji użytecznych dla projektu materiałów bentonitowych będących w ofercie handlowej firmy. Próbki wyselekcjonowanych materiałów zostaną przekazane pozostałym partnerom projektu w celu przeprowadzenia badań i analiz. Efektem bezpośrednim dla firmy będzie poszerzenie oferty handlowej oraz nowe aplikacje produkowanych dotychczas grup wyrobów. W związku z realizacją powyższych zadań Spółka ponosi głównie koszty zatrudnienia oraz podróży służbowych pracowników bezpośrednio realizujących opisany projekt. Wspólnota Europejska sfinansuje nie więcej niż 50% kosztów badań na podstawie przedstawionego rozliczenia.

Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca formułuje trzy zapytania. Zapytanie oznaczone nr 3 dotyczy kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację projektu nie pokrytych dotacją. Zdaniem Wnioskodawcy poniesione koszty realizacji projektu nie pokryte dotacją stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia. Realizowany projekt zdaniem Spółki przyczyni się do znacznego wzrostu sprzedaży gotowych produktów bentonitowych dla branż związanych z szeroko rozumianą geotechniką, budową i rehabilitacją obwałowań rzek i zbiorników wodnych. Pozwoli też Spółce na dostęp do nowoczesnej technologii która będzie wykorzystywana w bieżącej działalności. Jak ponadto wskazuje Spółka aspektem realizowanego projektu jest również możliwość współpracy z pozostałymi partnerami, nawiązanie nowych kontaktów.

Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy na rzecz podmiotów, którym ma służyć ta pomoc. W ocenie tut. Organu wyrażonej w interpretacji przepisów prawa podatkowego znak PO2/423-27/07/37280 z dnia 30.04.2007 r. środki pochodzące ze Wspólnoty Europejskiej otrzymane przez Spółkę w związku z realizacją projektu na podstawie załączonej do wniosku umowy (kontraktu zawartego pomiędzy Wspólnotą Europejską a partnerami biorącymi udział w projekcie) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy. Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W myśl art. 15 ust. 4d ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie poniesienia. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 (...). Rozpatrując zasadność zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację ww. projektu nie objętych wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ocenie tut. Organu należy mieć na uwadze następujące okoliczności wynikające z przedstawionej dokumentacji. Wnioskodawca dostarcza na rynek różne odmiany bentonitu, tj. mielonej skały charakteryzującej się dużą zdolnością do chłonięcia wody i pęcznienia. Materiały na bazie bentonitu znajdują duże zastosowanie w wiertnictwie, budownictwie specjalistycznym, ochronie środowiska przy tworzeniu barier, przechwytywaniu zanieczyszczeń itp. Jednym z potencjalnych nowych zastosowań bentonitu jest technologia uszczelnień opisana w materiałach dotyczących projektu "Prodicon". Jak wynika z przedstawionej przez Spółkę dokumentacji ("Prodicon"-opis prac, załączony do pisma z dnia 30.03.2007r.) celem systemu "Prodicon" jest rozwój uniwersalnej technologii odbudowy wałów, mającej zastosowanie do wszystkich rodzajów ziemnych wałów w różnym stanie technicznym. Technologia "Prodicon" jest innowacyjną i oszczędną technologią odbudowy wałów dzięki przygotowaniu na miejscu nowatorskich materiałów izolacyjnych. Przez wdrożenie systemu "Prodicon" podczas odbudowy wałów w znacznym stopniu ogranicza się skalę działań transportowych. Oprócz udoskonalenia materiałów, projekt "Prodicon" ma na celu rozwój nowej techniki aplikacji materiałów izolujących. Celem rozwoju technologii "Prodicon" jest możliwość użycia zmodyfikowanych gliniastych mieszanek do formowania wodoodpornych oraz odpornych na erozję materiałów izolacyjnych do wałów przeciwpowodziowych. Nowe materiały izolacyjne zapobiegną podmakaniu i rozmywaniu wałów. Własności nowych materiałów są następujące: niska przepuszczalność, wysoka wytrzymałość, dobre własności technologiczne. Z opisu znaczenia i wpływu projektu wynika m.in. również, że Wnioskodawca, jako ekspert w zakresie materiałów bentonitowych będzie dostarczać naturalne i/lub zmodyfikowane dodatki oraz wniesie wiedzę na temat nowoczesnych materiałów izolujących. W efekcie realizacji projektu Spółka zdobędzie nowe zastosowanie dla jej produktu (gliny, iłu) i jest szczególnie zainteresowana w możliwości rozwoju, przetwarzania, dystrybucji, marketingu oraz sprzedaży izolacyjnego materiału "Prodicon". Wyniki prac w projekcie "Prodicon" będą chronione patentami. Za opatentowanie nowej technologii będzie odpowiedzialny główny Wykonawca (Sachsische Bau GmbH), który zapewni bezpłatne licencje dla innych partnerów. Nowo opracowany materiał uszczelniający wały, urządzenia do odbudowy wałów, jak również metoda odbudowy wałów, wg opisu projektu, są uważane za możliwe do opatentowania. Mając na uwadze opis stanu faktycznego wynikający z przedłożonego wniosku, w ocenie tut. Organu poniesione koszty realizacji projektu nie pokryte dotacją mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy potrącalne w dacie poniesienia. Wydatki te ponoszone są bowiem w celu uzyskania przychodów, w ocenie tut. Organu nie są przy tym wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności jako wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 1 ww. ustawy. Mając na względzie uwagi zawarte w opisie prac "Prodicon" odnoszące się do możliwości opatentowania wyników efektów prac realizowanych w projekcie "Prodicon" (w odniesieniu do nowo opracowanego materiału uszczelniającego wały, urządzeń do odbudowy wałów i metody odbudowy wałów), zwraca się jednocześnie uwagę na przepisy art. 15 ust. 4a i art. 16b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy (w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) dotyczące podatkowej kwalifikacji kosztów prac rozwojowych, tj. prac nie mających poziomu wynalazczego podlegającego opatentowaniu. Tego rodzaju wydatki na podstawie ww. przepisów podlegają odpisom amortyzacyjnym jako wartości niematerialne i prawne lub są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w roku zakończenia prac rozwojowych.

Uwzględniając powyższe wniosek rozstrzygnięto jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj