Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-102/07-4/ISN
Data
2008.01.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
dokumenty celne
import towarów
import usług
odliczenie podatku od towarów i usług
oprogramowanie
płyta CD
podatek od towarów i usług
Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego na podstawie dokumentu SAD z tytułu zakupu opcji oprogramowania 3D na dysku CD do ultrasonografu oraz termin odliczenia.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007 r. (data wpływu 25 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku określonego w zgłoszeniu celnym SAD – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku określonego w zgłoszeniu celnym SAD.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zakupił u producenta z Chin – firmy S. – dodatkową opcję programową 3D do ultrasonografu Apogec 3500 (aparat został zakupiony bez tej opcji programowej). Zakup tej opcji wynika z bieżących potrzeb na rynku aparatów USG. Aparat USG jest aparatem przeznaczonym do dalszej odsprzedaży. Opcja 3D została zakupiona na dysku CD. Zainteresowany dokonał odprawy celnej płyty z programem 19 października 2007 r. i zapłacił podatek VAT z tytułu importu, wynikający z deklaracji SAD. Wcześniej 14 września 2007 r. wpłacił w pełnej wysokości zaliczkę do Chin na zakup ww. płyty CD z opcją programu do aparatu ultrasonografu. Taka sama kwota figuruje na fakturze wystawionej przez przedsiębiorcę z Chin w dniu 29 września 2007 r., a także w dokumencie SAD z odprawy w październiku 2007 r. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Wnioskodawca zamierza odliczyć VAT wynikający z deklaracji SAD z dnia 19 października 2007 r. w deklaracji VAT–7 za miesiąc październik 2007 r. składanej w miesiącu listopadzie 2007 r. Czy dobrze... Bowiem Zainteresowany traktuje zakup płytki z opcją programu 3D do ultrasonografu Apogec 3500, jako zakup towaru, a nie import usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, powinien On odliczyć podatek VAT w deklaracji za październik 2007 r., a więc za m-c, w którym dokonał odprawy celnej. Wnioskodawca zwrócił się w tej sprawie do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie przy ul. Dekana 6, gdzie uzyskał odpowiedź potwierdzającą Jego stanowisko, że płytkę z opcją programową do aparatu ultrasonografu do dalszej odsprzedaży potraktowanć należy jako towar i odliczenie winno być dokonane w deklaracji VAT – 7 za m-c, w którym dokonano odprawy celnej i żeby nie traktować tego jako importu usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
W myśl art. 29 ust. 17 ustawy podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi – na podstawie odrębnych przepisów zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie wyjaśnił, że ultrasonograf Apogec 3500 był wcześniej przedmiotem importu, a zakup opcji programowej 3D zwiększa wartość celną importowanego towaru, wobec czego w zaistniałej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 29 ust. 17 ustawy.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust.3-7: - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
- w przypadku importu – suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
- zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
- kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast w ust. 11 ww. artykułu wskazano, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za następny okres rozliczeniowy. Ponadto na podstawie art. 86 ust. 13 jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie obniżył kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego tj. w przedmiotowej sprawie w miesiącu otrzymania zgłoszenia celnego SAD (za miesiąc październik 2007 r. w deklaracji VAT-7 składanej do 25 listopada 2007 r.) lub za miesiąc następny (za miesiąc listopad w deklaracji VAT-7 składanej do 25 grudnia 2007 r.) z uwzględnieniem terminu określonego w art. 86 ust. 13 ustawy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|