Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-328/07-2/AK
z 1 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-328/07-2/AK
Data
2008.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
emerytura
Holandia
nieograniczony obowiązek podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy dochód z emerytury holenderskiej podlega opodatkowaniu w Polsce?



Wniosek ORD-IN 259 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 7, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisk Pana przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2007 r. (data wpływu 02.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce emerytury wypłacanej z Holandii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce emerytury wypłacanej z Holandii.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Holandii i nim pozostanie. W 1990 roku poślubił w Holandii obywatelkę Polski . Przez 17 lat małżonkowie często przyjeżdżali i przebywali w Polsce. Jednak ściślejsze związki Wnioskodawca ma z Holandią, bo jest to jego ojczyzna. Tam mieszka rodzina i dzieci, z którymi ma bliski kontakt. W 2005 roku po usilnej prośbie żony małżonkowie przyjechali do K. Jednak Wnioskodawca często wyjeżdża i przebywa w Holandii. Jako obywatel Unii Europejskiej ma prawo przebywać w Holandii i w Polsce. Nie prowadzi dokładnej statystyki ale sądzi, że więcej w okresie, którego dotyczy wniosek przebywał w Holandii. Trudno Wnioskodawcy zaklimatyzować się w Polsce na dłużej. Przez 30 lat Wnioskodawca pracował w instytucji państwowej i regularnie rozliczał się z podatków w swoim kraju. Obecnie otrzymuje świadczenie z dwóch tytułów:

  • AOW - pensja ludzi po 65 roku życia, którą otrzymują wszyscy obywatele Holandii zamieszkali na jej terenie i płacący ubezpieczenie od 18 roku życia. To świadczenie jest zwolnione z opodatkowania. Pensja ta wynosi 683,99 euro miesięcznie.
  • z tytułu wykonywanej pracy – 214,42 euro netto, w tym wypadku podatek wynosi 40 euro miesięcznie. Łączne miesięczne wynagrodzenie (878,41 euro) nie przekracza kwoty 20.000 euro. Przez całe zawodowe życie Wnioskodawca rozliczał się z podatków w swoim kraju według systemu ubezpieczeniowego. Wynagrodzenie nie jest wysokie, a częste wyjazdy do Holandii powodują dodatkowe koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Analizując złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, iż intencją Wnioskodawcy było zapytanie dotyczące zwolnienia Wnioskodawcy z płacenia podatków w Polsce od emerytury wypłacanej przez Królestwo Niderlandów.

Zdaniem wnioskodawcy:

Stanowisko jest jednoznaczne, Wnioskodawca uważa, że powinien być zwolniony z płacenia podatków w Polsce i tym samym uniknąć płacenia podwójnego podatku. Jako obywatelowi Holandii przysługują mu prawa podatkowe obowiązujące w tym kraju.

Na tle zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 9 ust 1 ww. ustawy o podatku od osób fizycznych stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

W myśl postanowień art. 18 ust. 5 konwencji zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Warszawie dnia 13.02.2002 r. (Dz. U. z 2003 r. nr 216, poz. 2120) wszelkie emerytury i inne płatności wypłacane według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie.

Oznacza to, że dochody uzyskane z powyższych świadczeń i wypłacane z systemu ubezpieczeń społecznych Holandii mogą być opodatkowane zarówno w Polsce jak i w Holandii.

W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę, o której mowa w art. 23 ust. 5 lit. a) ww. polsko – holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania (proporcjonalne odliczenie). Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Niderlandach, to Rzeczpospolita Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która może być opodatkowana w Niderlandach. Od obliczonego w powyższy sposób podatku podatnik ma zatem prawo odliczyć kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie (Holandii). Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym (Holandii) - art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, iż „proporcja" do wysokości której podatnik ma prawo dokonać odliczenia podatku zapłaconego za granicą wynika bezpośrednio z postanowień ww. konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania i odnosi się do dochodów uzyskanych w tym państwie, tj. Holandii.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dochody otrzymane przez Pana z powyższych świadczeń i wypłacane z systemu ubezpieczeń społecznych Holandii winny być rozliczone w powyższy sposób.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj