Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.II/443-9/07
z 6 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II/443-9/07
Data
2007.08.06
Autor
Urząd Skarbowy w Nisku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
dotacja
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
program pomocowy
stowarzyszenia
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług bądź odliczenia tego podatku z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu Pilotażowego Programu Leader+ w ramach SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”.
Tożsamy z
160120
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 6 ust. 3 i 4 i § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko stowarzyszenia za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Pismem z dnia 22.06.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu – 25.06.2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31.07.2007 r. stowarzyszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m. in. naczelnik urzędu skarbowego, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że stowarzyszenie realizuje pod nadzorem Fundacji P., w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” projekt pt. „Aktywność mieszkańców szansą rozwoju powiatu (...)” działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader +”. W piśmie z dnia 31.07.2007 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 22.06.2007 r., Jednostka pisze, że nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego w trybie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Środki, z których finansowany jest projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Pytanie Podatnika dotyczy możliwości uzyskania zwrotu bądź odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją powyższego projektu. Zawarte w uzupełnieniu do wniosku stanowisko Podatnika, wskazuje, iż uzyskanie zwrotu podatku naliczonego od opisanych wyżej zakupów nie będzie możliwe, gdyż środki, z których finansowany jest projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast odliczenie podatku naliczonego w trybie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług nie może mieć zastosowania ze względu na brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz uwzględniając obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku informuje: W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W piśmie z dnia 31.07.2007 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, stowarzyszenie poinformowało tut. organ podatkowy, że zakupy towarów i usług służące realizacji przedmiotowego projektu dokonywane są ze środków nie stanowiących środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe zwrot podatku naliczonego przewidziany w ww. § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów nie będzie miał zastosowania. W związku z tym, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl bowiem art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest prawidłowe z przyczyn przedstawionych powyżej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.