Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-335/07-2/MK
z 25 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-335/07-2/MK
Data
2008.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
organizacje pożytku publicznego
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy wprowadzony nowelizacją z dnia 19 września 2007 roku przepis art. 29 ust. 10a ustawy o VAT dotyczący sposobu ustalania podstawy opodatkowania w podatku od towarów usług będzie miał zastosowanie także w przypadku darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego produktów spożywczych sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 15.89.14?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu 25 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT darowizn rzeczowych produktów spożywczych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT darowizn rzeczowych produktów spożywczych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością planuje w roku 2008 dokonać darowizny towarów - produktów spożywczych przez niego produkowanych, a sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 15.89.14 („Produkty spożywcze pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"). W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość czy na podstawie zapisów znowelizowanej ustawy, Zainteresowanemu przysługiwać będzie prawo do zastosowania preferencyjnego sposobu ustalania podstawy opodatkowania przewidzianego w art. 29 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego produktów spożywczych, z zachowaniem obowiązków dokumentacyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wprowadzony nowelizacją z dnia 19 września 2007 roku przepis art. 29 ust. 10a ustawy o VAT dotyczący sposobu ustalania podstawy opodatkowania w podatku od towarów usług będzie miał zastosowanie także w przypadku darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego produktów spożywczych sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 15.89.14...

Zdaniem Wnioskodawcy katalog „produktów spożywczych i napoi" wskazany w art. 29 ust. 10a ustawy o VAT, obowiązujący po 1 stycznia 2008 roku, nie jest katalogiem zamkniętym. W opinii Zainteresowanego użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności" sugeruje, iż wskazane w treści artykułu produkty spożywcze i napoje nie są jedynymi produktami, w stosunku do których zastosowanie będzie miało preferencyjne ustalenie podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług. Wobec powyższego regulacja art. 29 ust. 10a ustawy o VAT po 1 stycznia 2008 r. może mieć także zastosowanie w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę darowizny jego towarów, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 15.89.14, na rzecz organizacji pożytku publicznego, z zachowaniem obowiązków dokumentacyjnych wskazanych w ww. przepisie.

Zgodnie z art. 29 ust. 10a ustawy o VAT, po 1 stycznia 2008 roku przekazywanie zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT „produktów spożywczych i napoi" na rzecz organizacji pożytku publicznego korzysta z preferencyjnego sposobu ustalania podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług. Zgodnie z wprowadzoną zmianą, podstawa opodatkowania będzie ustalana na podstawie wartości rynkowej przekazywanych towarów określanej na moment ich przekazywania. Warunkiem niezbędnym będzie w tym przypadku prowadzenie przez podatnika dokonującego darowizny, szczegółowej dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji.

Dodany nowelizacją z dnia 19 września 2007 roku ust. 10a w art. 29 ustawy o VAT, wskazuje na „produkty spożywcze i napoje" jako produkty, wobec których zastosowanie będą miały wprowadzone preferencje. Sama treść ustawy o VAT nie definiuje pojęć „produkty spożywcze i napoje", jak również nie odwołuje się do innych regulacji, które by je definiowały. Jedynie w dalszej części ustawodawca wskazuje na pewien katalog wyrobów sklasyfikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) w stosunku do których, szczególnie ma zastosowanie preferencyjny sposób ustalania podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy ww. katalog należy uznać za katalog otwarty, w związku z użyciem przez ustawodawcę wyrażenia „w szczególności". Powyższe – w opinii Zainteresowanego – potwierdza m.in. interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2007 r. w zakresie kosztów podatkowych, w której czytamy „Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” oznacza, że przedstawione powyżej koszty zostały wymienione jedynie przykładowo, a wszelkie inne wydatki dotyczące reprezentacji także są wyłączone z kosztów." (sygnatura ŁUS-ll-2-423/252/07/AG). Jak podnosi Wnioskodawca również komentarze do ustaw podatkowych wskazują, iż wyrażenie „w szczególności" odwołuje się do pewnych przykładów, co nie stanowi tym samym wyczerpującego katalogu. l tak przykładowo w przypadku ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 12 (dot. ogólnego pojęcia przychodu) czytamy, iż „Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: (...)" co zgodnie z komentarzem Wojciecha Dmocha do tegoż przepisu oznacza jedynie, iż „Wymienione w tym przepisie kategorie uznane za przychód nie wyczerpują zatem wszystkich kategorii jakie mogą stanowić przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych i tworzą tym samym katalog otwarty." (Wojciech Dmoch, „Podatek dochodowy od osób prawnych", Wielomodułowy System Informacji Prawnej Legalis, 2007r.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wprowadzonym do ww. aktu ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382) w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, której przedmiotem są produkty spożywcze i napoje, w szczególności:

  • pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże (PKWiU 15.81),
  • czekolady i wyroby cukiernicze (PKWiU 15.84.2),
  • wody mineralne i napoje bezalkoholowe (PKWiU 15.98),

jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje, pod warunkiem prowadzenia szczegółowej dokumentacji przez dokonującego dostawy towarów potwierdzającej dokonanie dostawy towarów na rzecz tych organizacji, podstawą opodatkowania jest kwota, jaką w celu uzyskania w danym momencie takich towarów nabywca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji zapłacić niezależnemu dostawcy na terytorium kraju, o ile nie jest ona wyższa niż cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Wyszczególnione w treści art. 29 ust. 10a ustawy o VAT towary oznaczone ww. symbolami PKWiU zawarto w sekcji D rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm.). W dziale 15 omawianej sekcji określono symbole PKWiU artykuły spożywcze i napoje. Dział ten obejmuje:

  1. mięso i produkty mięsne, z wyłączeniem mięsa z ryb sklasyfikowanego w grupie 15.2,
  2. ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane,
  3. owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane,
  4. oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne,
  5. wyroby mleczarskie,
  6. produkty przemiału zbóż, skrobie, produkty skrobiowe,
  7. paszę przemysłową dla zwierząt,
  8. napoje alkoholowe i bezalkoholowe,
  9. inne artykuły spożywcze (pieczywo, wyroby ciastkarskie i cukiernicze, cukier, kakao, słodycze, produkty mączne, kaszę, herbatę, przyprawy i inne).


Analizując treść kluczowej regulacji - art. 29 ust. 10a ww. ustawy – z preferencyjnego sposobu ustalenia kwoty stanowiącej podstawę opodatkowania korzysta w szczególności dostawa pieczywa, wyrobów piekarskich i ciastkarskich świeżych (PKWiU 15.81), czekolady i wyrobów cukierniczych (PKWiU 15.84.2), oraz wody mineralnej i napoi bezalkoholowych (PKWiU 15.98). Taka konstrukcja przepisu oznacza, iż wymienione w art. 29 ust. 10a artykuły i napoje objęte są preferencyjnym sposobem ustalania podstawy opodatkowania. Nie wyklucza to jednak możliwości stosowania omawianej wyżej metody do innych artykułów spożywczych i napoi przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego. Za taką możliwością przemawia wykładnia językowa zastosowanego wyrazu „w szczególności”. Słownik języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, opracowany przez Elżbietę Sobol, s. 986) określa zawarte w przedmiotowym przepisie słowo także jako „zwłaszcza”. Oznacza to, iż wolą ustawodawcy katalog artykułów spożywczych określony w art. 29 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest zamknięty czy też w sposób celowy ograniczony do wymienionych w nim produktów.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza produkowane przez siebie artykuły, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.89.14, tj. „artykuły spożywcze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, przekazać na rzecz organizacji pożytku publicznego. Uwzględniając zatem treść art. 29 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług a w szczególności fakt, iż wymienione enumeratywnie w nim artykuły spożywcze nie stanowią jedynych produktów jakie ustawa zezwala przekazać na rzecz organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.) stwierdzić należy, że Wnioskodawca może zastosować względem produkowanych przez siebie artykułów spożywczych preferencyjną metodę określania kwoty podstawy opodatkowania.

Wskazać należy również, iż dla zgodnego z literą prawa zastosowania metody, o której mowa wyżej, Wnioskodawca winien zastosować się do szeregu innych wymogów. Powołany artykuł wymaga bowiem by przekazanie artykułów spożywczych zostało w sposób szczegółowy udokumentowane przez dokonującego dostawy. Ponadto obligatoryjnym warunkiem jest przekazanie produkowanych artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej.


Reasumując powyższą analizę stwierdzić należy, iż w świetle treści art. 29 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług zawarty w nim katalog artykułów spożywczych i napoi nie stanowi zamkniętej listy produktów, które mogą być przekazane organizacji pożytku publicznego. Skutkiem tego Wnioskodawca ma prawo do zastosowania określonej w tymże przepisie preferencyjnej metody ustalania podstawy opodatkowania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj