Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-155a/07/ASz
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-155a/07/ASz
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników


Słowa kluczowe
dostawa
odprzedaż
podatnik
towar


Istota interpretacji
WNT przy zakupie lokomotyw spalinowo – hydraulicznych od słowackiego podatnika podatku od wartości dodanej przeznaczonych do dalszej odsprzedaży



Wniosek ORD-IN 643 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki A, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007r. (data wpływu 27 września 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przy zakupie lokomotyw spalinowo - hydraulicznych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży od słowackiego podatnika podatku od wartości dodanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przy zakupie lokomotyw spalinowo - hydraulicznych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży od słowackiego podatnika podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zakupić w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towar handlowy – nowe lokomotywy spalinowo hydrauliczne, przeznaczone do popychania lub ciągnięcia wagonów kopalnianych po torze wąskotorowym w wyrobiskach górniczych lub na powierzchni ale w obrębie zakładu górniczego. Towar zostanie sprzedany przez Spółkę kopalniom węgla kamiennego, w związku z czym przeznaczony będzie wyłącznie do pracy na terenie zakładów górniczych. Dostawcą będzie słowacki podmiot zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej, posiadający ważny i aktualny NIP słowacki i jednocześnie niezarejestrowany dla celów VAT na terenie naszego kraju.

Spółka jest w posiadaniu uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikacji przedmiotowego towaru, zgodnie z którą mieści się on w grupowaniu PKWiU 35.20.13 „Lokomotywy kolejowe pozostałe; tendry”.

Pierwszym użytkownikiem lokomotyw nie będzie Wnioskodawca, lecz kopalnia. W celu prawidłowego funkcjonowania lokomotyw, słowacki dostawca przywiezie je na teren Polski do wyznaczonego zakładu górniczego. Następnie dokona jego podłączenia do systemów hydraulicznych w celu próbnego uruchomienia. Jeżeli lokomotywy zostaną dopuszczone do użytku po przejściu wymaganych przepisami górniczymi badań, słowacka spółka wystawi Wnioskodawcy fakturę na sprzedaż przedmiotowych lokomotyw, a on obciąży kopalnię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabywając w przyszłości nowe lokomotywy od słowackiego podmiotu w celu ich dalszej odsprzedaży, Spółka powinna uznać je w myśl art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług za nowe środki transportu i rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i czy w związku z tym będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, czy też zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, Spółka będzie zobowiązana rozpoznać zakup towaru, dla którego podatnikiem jest nabywca, w związku z nabyciem od podatnika unijnego, niezarejestrowanego dla celów VAT na terenie Polski...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna rozpoznać zakup towaru, dla którego podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z uwagi na fakt, że nabywane przez nią lokomotywy w chwili zakupu będą znajdowały się na terenie Polski – ponadto warunkiem ich zakupu po przeprowadzonym montażu będzie pomyślne przejście prób i badań wymaganych przepisami górniczymi, tym samym Spółka nie będzie rozpoznawać wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu i nie będzie zobowiązana do wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Ponadto jako nabywca, Spółka nie będzie użytkowała przedmiotowych lokomotyw, co jest warunkiem niezbędnym pojawienia się obowiązku, o którym mowa w art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem Spółka jest jedynie zobowiązana do rozpoznania i wykazania w deklaracji VAT-7 zakupów, dla których podatnikiem jest nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ww ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 2 pkt 10 lit. a) ww. ustawy wskazano, że nowe środki transportu to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z wniosku Spółki wynika, że lokomotywy będą podlegały podłączeniu do systemów hydraulicznych w celu próbnego uruchomienia na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Zatem w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z dostawą, o której mowa w cyt. art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym dostawa z montażem, o której mowa w piśmie Spółki winna być opodatkowana na terenie Polski.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135 -138.

Natomiast zgodnie z ust. 2 cyt. przepisu ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

W świetle ust. 5 pkt 1 cyt. przepisu przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

Z powyższego wynika, iż Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia należnego podatku od towarów i usług na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, ponieważ nabywa towary od podatnika nieposiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, oraz dostawca nie jest zarejestrowany dla celów VAT na terenie kraju, wobec czego należy uznać, że podatek należny nie został rozliczony przez dokonującego dostawy.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Stronę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka będzie podatnikiem podatku VAT z tytułu nabycia nowych lokomotyw od słowackiego dostawcy w celu ich dalszej odsprzedaży.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj