Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-614/07-2/PS
z 21 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-614/07-2/PS
Data
2008.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podstawa opodatkowania
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Czy w przypadku, gdy dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdzie akcyza nie jest należna i nie jest płacona z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, należy wliczać do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwotę zawieszonego podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 668 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje nabycia zharmonizowanych towarów akcyzowych (alkoholi, wyrobów alkoholowych) od podmiotów mających siedzibę w innych krajach Unii Europejskie. W wyniku transakcji powyższe towary są przemieszczane z terytorium innych krajów Unii Europejskiej do Polski. Transakcje te spełniają definicję:

  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm),


  • nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 29, poz. 257 z późn. zm).


Od sierpnia 2005 r. Strona jest uprawniona do prowadzenia składu podatkowego w rozumieniu ustawy akcyzowej. Począwszy od października 2005 r. transakcje dokonywane są z wykorzystaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i prowadzonego przez Stronę składu podatkowego. Oznacza to, że towary akcyzowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Stronę:

  • są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy isą wprowadzane do składu podatkowego, gdzie są przez określony czas składowane


Zgodnie z ustawą akcyzową w związku ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w momencie dokonania przemieszczenia towarów do Polski nie powstaje dla Spółki obowiązek podatkowy w akcyzie (tj. akcyza nie jest należna i płacona z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego).

Podatek akcyzowy jest przez Stronę naliczany oraz uiszczany do właściwego urzędu celnego w momencie, gdy towary opuszczają obszar składu podatkowego w związku ze sprzedażą na rzecz kontrahentów. W całym okresie objętym zapytaniem Strona wliczała wartość zawieszonej akcyzy do podstawy opodatkowania z tytułu WNT tychże towarów wykazywanej na potrzeby podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdzie akcyza nie jest należna i nie jest płacona z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, należy wliczać do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwotę zawieszonego podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług zasadne jest nieuwzględnianie akcyzy w podstawie opodatkowania z tytułu WNT wyrobów alkoholowych, dokonywanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 20 powołanej ustawy w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

W stosunku do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zastosowanie ma art. 31 ust. 1 i 2 powołanej ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;


  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.


Przy dostawie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w dziale II, rozdział 1 (art.26-29) ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) tj. w ramach procedury w której pobór akcyzy jest zawieszony, kwota należna od kontrahenta z tytułu sprzedaży towaru nie zawiera w sobie kwoty zawieszonego podatku akcyzowego (akcyza nie jest pobierana). Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy oznacza zatem, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie należy wliczać kwoty podatku akcyzowego. Wynika to z faktu, iż przepis dotyczący obliczania podstawy opodatkowania odnosi się jedynie do faktycznie należnej kwoty podatku, a nie hipotetycznej kwoty tego podatku.

W konsekwencji, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić nie uwzględnia zawieszonego podatku. Tak więc podstawa opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru nie obejmuje tego podatku.

Należy zauważyć, iż zgodnie z zasadami funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, wyrażonymi w ustawie o podatku akcyzowym, podmioty stosujące ww. procedurę są zobowiązane do zapłaty akcyzy z chwilą jej zakończenia, co ma miejsce na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy z chwilą wyprowadzenia danych wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru (obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego). W przypadku dostawy powyższych wyrobów kwota podatku akcyzowego podlega wówczas włączeniu do podstawy opodatkowania podatkiem VAT stosownie do art. 29 ust. 20 ustawy o podatku od towarów i usług. Pociąga to za sobą obowiązek dokonania przez podatnika odpowiedniej korekty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj