Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-32/07/AD
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-32/07/AD
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odzież
procedura uproszczona
towar używany


Istota interpretacji
Czy odsprzedaż towaru używanego nabytego od podatnika od wartości dodanej nierozliczającego się na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 ustawy, uniemożliwia zastosowanie szczególnej procedury wynikającej z tego przepisu?



Wniosek ORD-IN 778 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007r. (data wpływu 27 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania szczególnej procedury (opodatkowanie marży) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania szczególnej procedury (opodatkowanie marży).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą polegającą na obrocie rzeczami używanymi, głównie odzieżą. W tym celu między innymi dokona Pani rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług. Z uwagi na okoliczność, iż głównymi dostawcami odzieży używanej będą podmioty z terytorium Wspólnoty Europejskiej, wystąpi Pani również o nadanie unijnego numeru VAT UE. Źródłem pozyskiwania towaru będą zarówno podmioty gospodarcze zarejestrowane w swoich krajach dla celów podatku od wartości dodanej (posiadające nadane numery dla celów obrotu wewnątrzwspólnotowego), jak też osoby prywatne, nie prowadzące działalności gospodarczej. Stąd też korzystając z regulacji zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług planuje Pani dostawę towarów używanych opodatkować, stosując szczególną procedurę marży. Konsultując planowaną działalność z już działającymi podmiotami, nasuwa się jedna wątpliwość, dotycząca zakupu towaru od firmy, zarejestrowanej w kraju członkowskim UE.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W przypadku nabycia odzieży używanej, udokumentowanego fakturą, na której podane są dane dostawcy prowadzącego działalność gospodarczą na terenie UE, nr unijny sprzedawcy, brak jest wyszczególnionej kwoty podatku od wartości dodanej, a widnieje jedynie podsumowująca kwota do zapłaty, ponadto nie ma jakiejkolwiek adnotacji potwierdzającej opodatkowanie dostawy towaru w systemie marży, czy można zastosować szczególną procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy, czy też należy potraktować tę transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów...


Zdaniem wnioskodawcy wskazana transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a co za tym idzie uniemożliwia jej rozliczenie według art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się – w myśl art. 9 ust. 1 ustawy - nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Zapis ust. 2 ww. artykułu wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:


  1. dostawcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15 wskazanej wyżej ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej
  2. ,
  3. nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15 ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, bądź też osoba prawna niebędąca podatnikiem.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, nie występuje w przypadku między innymi gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach

Z kolei dla potrzeb szczególnej procedury rozliczania podatku od towarów i usług, towary używane zostały zdefiniowane w art. 120 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy jako ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


W art. 120 ust. 10 ustawy ustawodawca określił warunki, jakie obowiązany jest spełnić podatnik, aby móc zastosować opodatkowanie marży. Powyższą procedurę można jednakże zastosować w przypadku nabycia towarów od niektórych kategorii podmiotów, tj. od:


  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113
  3. ;
  4. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5
  5. ;
  6. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113
  7. ;
  8. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach
  9. .


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że dokonywać Pani będzie nabycia towaru używanego (odzieży) od podatnika od wartości dodanej nierozliczającego się na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc zatem powyższe przepisy do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku stwierdzić należy, iż spełnione zostały wszystkie przesłanki do uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Tym samym odsprzedaż towaru używanego na terenie kraju uniemożliwia zastosowanie szczególnej procedury wynikającej z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług polegającej na opodatkowaniu marży stanowiącej różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj