Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-162/07/AB
z 10 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-162/07/AB
Data
2008.01.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
akcjonariusz
dywidendy
opodatkowanie dochodów
spółka komandytowo-akcyjna


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariusza będącego osobą fizyczną



Wniosek ORD-IN 1017 kB

I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 10 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą „dywidendy” na rzecz będącego osobą fizyczną akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą „dywidendy” na rzecz będącego osobą fizyczną akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. jest w trakcie przekształcania w spółkę komandytowo-akcyjną. Osoby fizyczne będące dotychczas udziałowcami Spółki z o.o. na skutek przekształcenia zostaną akcjonariuszami spółki komandytowo-akcyjnej. Dotyczy to zarówno udziałowców posiadających w Polsce nieograniczony jak i ograniczony obowiązek podatkowy, w myśl art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku osiągania zysków Spółka wypłacać będzie akcjonariuszom należny udział w zysku (dywidendę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka komandytowo-akcyjna wypłacając dywidendę na rzecz akcjonariusza będącego osobą fizyczną obowiązana jest jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku, w myśl art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej będącego osobą fizyczną niezależnie od miejsca zamieszkania, klasyfikowane są jako dochody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Dywidendy wypłacane przez spółkę komandytowo-akcyjną nie są dywidendami, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru podatku przez Spółkę w związku z ich wypłatą. Spółkę komandytowo-akcyjną pomimo zbieżności w wielu elementach ze spółką akcyjną (por. art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, nakazujący stosować do spółki komandytowo-akcyjnej odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia), odróżnia od niej brak osobowości prawnej. Wynika to bezpośrednio z art. 4 § 1 pkt 1 oraz art. 125 Kodeksu spółek handlowych.

Spółka komandytowo-akcyjna, jako spółka osobowa nie podlega także podatkowi dochodowemu od osób prawnych - zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Opodatkowaniu podlegają natomiast wspólnicy tej spółki, w przypadku osób fizycznych na zasadach określonych w art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zważywszy zatem, że spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną, akcjonariusze będący osobami fizycznymi nie mogą uzyskiwać z niej dochodu w postaci dywidend, o jakich mowa w art. 24 ust 5 oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Wniosek ten wypływa z gramatycznej wykładni cytowanych wyżej przepisów, odwołujących się do dochodów z dywidend oraz innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Brak osobowości prawnej spółki komandytowo-akcyjnej - w myśl koncepcji ustawodawcy - przesądza o braku możliwości kwalifikowania uzyskiwanych dywidend jako dywidend od osób prawnych (do czego odwołuje się wprost art. 24 ust. 5 oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W efekcie, przychody i koszty przypadające na akcjonariusza w trakcie roku podatkowego będą opodatkowane w kolejnych okresach sprawozdawczych jako dochód z udziału w spółce osobowej (zasadniczo 19% podatek liniowy). Także inne przepisy dotyczące spółki osobowej i zasad opodatkowania wspólnika tej spółki znajdą zastosowanie w przypadku akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej. Wskazać w tym miejscu należy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zwalnia z opodatkowania przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych wkładów do spółki osobowej. Także późniejsze dyspozycje zyskiem przez walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej nie mają w tym przypadku znaczenia podatkowego.

Konsekwencją takiej kwalifikacji dochodu akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej jest brak obowiązku potrącenia przez Spółkę (po przekształceniu w spółkę komandytowo-akcyjną) podatku od wypłacanych dywidend i innych dyspozycji zyskiem. Zasada ta odnosi się do dywidend wypłacanych akcjonariuszom bez względu na miejsce ich zamieszkania czy siedziby, jako że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla kwalifikacji dochodu akcjonariusza z udziału w spółce komandytowo-akcyjnej, jako dochodu ze spółki osobowej, bez znaczenia jest to, czy podlega w Polsce ograniczonemu, czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Dodać jednakże należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena prawidłowości wskazanego we wniosku stanowiska podatnika, sprowadzającego się do twierdzenia, iż na spółce komandytowo-akcyjnej, nie będą ciążyły obowiązki płatnika (wynikające z przepisów art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w związku z uzyskiwaniem przez będących osobami fizycznymi wspólników (akcjonariuszy) tejże spółki – dochodów z prowadzonej przez ten podmiot pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyższy zakres wniosku wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, pytania i odnoszącego się do niego stanowiska podatnika (część F, poz. 50, 51 oraz część G, poz. 52 Wniosku ORD-IN oraz część G, poz. 27 załącznika ORD-IN/A do wniosku), jak i ze wskazania przepisów będących przedmiotem interpretacji indywidualnej (część D.3, poz. 45 wniosku).Mając na względzie powyższe, a także fragment ujęty w części G, poz. 52 Wniosku ORD-IN, dotyczący możliwości opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej (zasadniczo 19% podatkiem liniowym) podkreślić należy, iż opodatkowanie tzw. podatkiem liniowym osób fizycznych, będących wspólnikami spółki komandytowo-akcyjnej, możliwe jest wyłącznie po spełnieniu warunków przewidzianych dla tej formy opodatkowania w przepisach art. 9a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj