Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US.I/415-58/07
z 11 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US.I/415-58/07
Data
2007.09.11



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenie składek na ubezpieczenia


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
pomoc bezzwrotna
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia zdrowotne
środek trwały
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwrot wydatków


Pytanie podatnika
1. Czy kwota wsparcia pomostowego w wysokości 4.200,00 zł (6 miesięcy x 700,00 zł) z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie przychodem opodatkowanym czy zwolnionym z podatku dochodowego?
2. Czy wydatki pokrywane ze wsparcia pomostowego będą kosztami uzyskania przychodów?
3. Czy dotacja inwestycyjna z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie przychodem opodatkowanym czy zwolnionym z podatku dochodowego?
4. Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych oraz wydatki na zakup urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł (finansowane w 75% z EFS) będą kosztem uzyskania przychodów?
5. Czy kwoty otrzymanych dotacji należy ująć w księdze przychodów i rozchodów?
6. Czy kwoty amortyzacji środków trwałych oraz wydatki na zakup urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł w części finansowanej przez EFS należy ująć w księdze przychodów i rozchodów?
Tożsamy z
129927, 129867, 130460


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b), pkt 45 i 58, art. 27b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 28.06.2007r., (data wpływu 29.06.2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 23.08.2007r. (data wpływu 24. 08.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia:

  1. Czy kwota wsparcia pomostowego w wysokości 4.200,00 zł (6 miesięcy x 700,00 zł) z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie przychodem opodatkowanym czy zwolnionym z podatku dochodowego?
  2. Czy wydatki pokrywane ze wsparcia pomostowego będą kosztami uzyskania przychodów?
  3. Czy dotacja inwestycyjna z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie przychodem opodatkowanym czy zwolnionym z podatku dochodowego?
  4. Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych oraz wydatki na zakup urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł (finansowane w 75% z EFS) będą kosztem uzyskania przychodów?
  5. Czy kwoty otrzymanych dotacji należy ująć w księdze przychodów i rozchodów?
  6. Czy kwoty amortyzacji środków trwałych oraz wydatki na zakup urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł w części finansowanej przez EFS należy ująć w księdze przychodów i rozchodów?
  7. Czy od wyliczonej zaliczki na podatek dochodowy należy odliczyć kwotę zapłaconego ubezpieczenia zdrowotnego finansowanego z EFS w ramach wsparcia pomostowego?

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za

  1. nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego otrzymanej dotacji pomostowej z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  2. nieprawidłowe - w zakresie pokrywania wydatków z dotacji pomostowej,
  3. nieprawidłowe - zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  4. prawidłowe w tej części zapytania, która dotyczy odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych w 75% z dotacji i nieprawidłowe w zakresie nie zaliczenia do kosztów zakupu urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł, które nie zostały zaliczone do środków trwałych a zakup został sfinansowany z EFS,
  5. nieprawidłowe w części, która dotyczy dotacji przeznaczonej na inny cel niż zakup środków trwałych i prawidłowa w części odnoszącej się do dotacji przeznaczonej na zakup środka trwałego,
  6. prawidłowe w zakresie nie ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których zakup został sfinansowany ze środków EFS i nieprawidłowe w zakresie wyksięgowywania z księgi podatkowej zakupu urządzeń, których wartość nabycia jest niższa niż 3.500,00 zł, a zakup został sfinansowany ze środków EFS,
  7. prawidłowe w zakresie pomniejszenia zaliczki na podatek dochodowy o kwotę zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, ale w wysokości 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

W dniu 29.06.2007r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana B. uzupełniony w dniu 24.08.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik od 17.01.2007r. prowadzi Firmę Budowlaną „S.” z siedzibą w Rzeszowie opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Firma podpisała dwie umowy ze Stowarzyszeniem „P.” dotyczące pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego tj.

  1. Umowa podpisana w dniu 9.03.2007 roku o udzielenie wsparcia pomostowego przeznaczonego na wspomaganie Mikroprzedsiębiorcy w działalności gospodarczej w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach – Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości – Projekt „wsparcie dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
  2. Umowa podpisana w dniu 20.04.2007 roku o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach – Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości – Projekt „wsparcia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawowe wsparcie finansowe udzielane jest przez okres pierwszych sześciu miesięcy (z możliwością przedłużenia na kolejnych 6 miesięcy). Dotacja jest udzielana w oparciu o zasadę de minimis. Całkowita kwota pomocy wynosi 4.200,00 zł i jest wypłacana w 6 miesięcznych ratach w wysokości 700,00 zł. Środki otrzymane w ramach wsparcia pomostowego wydatkowane są przez firmę na opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Jednorazowa dotacja inwestycyjna polega na udzieleniu jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych, umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałego mikroprzedsiębiorstwa. Wartość jednorazowej dotacji stanowi 75 % całkowitych wydatków inwestycyjnych (pozostałe 25 % całkowitych wydatków inwestycyjnych stanowi wkład własny beneficjenta tj. firmy „S.”)

W piśmie z dnia 23.08.2007 (data wpływu 24.08.2007r) dot. uzupełnienia stanu faktycznego Podatnik podał, że urządzenia których, wartość jest niższa niż 3.500,00 zł nie będą zaliczane do środków trwałych a ponadto, że otrzymana dotacja jest przyznawana na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206)

Stanowisko Podatnika: Zdaniem Podatnika środki przyznane w postaci wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 i. 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki pokryte ze środków wsparcia pomostowego nie będą kosztami uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust. 1 pkt. 56 w/w ustawy. Odpisy amortyzacyjne w wysokości 75% dotacji sfinansowanej z EFS nie będą kosztami uzyskania przychodu. Kwoty otrzymanej dotacji oraz wydatków sfinansowanych dotacją unijną nie należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Od naliczonych zaliczek na podatek dochodowy należy odliczyć kwotę składki ubezpieczenia zdrowotnego finansowanego z EFS (wsparcie pomostowe). W uzupełnieniu wniosku Podatnik podał, że urządzenia, których wartość będzie niższa niż 3.500,00 zł będą stanowiły koszt uzyskania przychodów do czasu uzyskania dotacji. Natomiast w momencie otrzymania dotacji tj. wpływu środków na rachunek bankowy skorygowane zostaną koszty uzyskania przychodów o kwotę dotacji wyliczoną oddzielnie dla każdego urządzenia, zgodnie z zapisami umowy o jednorazowej dotacji inwestycyjnej, określającej jaki procent poniesionych nakładów pokryty zostanie otrzymaną dotacją.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązujących przepisów podatkowych wyjaśnia, że:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.. Art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy: Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Z przepisów tych wynika, że otrzymana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Udzielona odpowiedź w tym zakresie zgodna jest ze stanowiskiem Ministra Finansów zawartym w piśmie z dnia 30.08.2006r. Nr DD 6-8213-8/06/DZ/412. Ponadto zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów udzieloną 7 maja br. (MB 8/386/2007) dla Dobrej Firmy stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006r. Nr DD 6-8231-8/06/DZ/412 jest nadal aktualne w 2007r. – do dochodów (przychodów) uzyskanych ze środków pomocowych przeznaczonych na finansowanie kontynuowanych projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju.

Otrzymana dotacja nie może także korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c, w/w ustawy, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Umowa o udzielenie wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej została zawarta ze Stowarzyszeniem „P.”. Stowarzyszenie to nie jest organizacją rządową wobec powyższego środki pozyskane na podstawie tej umowy nie korzystają ze zwolnienia na podstawie wskazanego przepisu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Ponadto z treści zapisu art. 23 ust. 1 pkt 45 wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Z zapisów art. 23 ust. 1 pkt 58 ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Ustawodawca w art. 27b. ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarł, że podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135): opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych-obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast z art. 27b ust. 2 w/w ustawy wynika, że kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Biorąc pod uwagę obowiązujący stan prawny i stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, że

Ad. 1. Otrzymana dotacja w ramach wsparcia pomostowego przeznaczona na opłatę składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne nie korzysta ze zwolnienia i jest przychodem podlegającym opodatkowaniu,

Ad. 2 Wydatki pokryte na opłatę składek na ubezpieczenie społeczne będą kosztem uzyskania przychodów, zaś kosztem uzyskania przychodów nie są składki na ubezpieczenie zdrowotne,

Ad. 3. Otrzymana dotacja inwestycyjna przeznaczona na zakup urządzeń nie zaliczonych do środków trwałych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, zaś dotacja inwestycyjna przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu

Ad. 4. Kosztem uzyskania przychodów nie będą odpisy amortyzacyjne od tej części środka trwałego, która została sfinansowana dotacją, zaś kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne od tej części środka trwałego, która została sfinansowana środkami własnymi. Kosztem uzyskania przychodów będzie zakup urządzeń o wartości niższej niż 3.500,00 zł, nie zaliczonych do środków trwałych,

Ad. 5. W podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ująć dotację przyznaną na wsparcie pomostowe w całości oraz dotację inwestycyjną w tej części, która dotyczy zakupu urządzeń poniżej 3.500.00 zł nie zaliczanych do środków trwałych,

Ad. 6. W podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie ujmuje się odpisów amortyzacyjnych od tej części środków trwałych, która została sfinansowana dotacją. W księdze tej należy ewidencjonować odpisy amortyzacyjne od tej części środka trwałego która została sfinansowana środkami własnymi. Do podatkowej księgi przychodów i rozchodów wpisujemy zakup urządzeń o wartości niższej niż 3.500,00 zł nie zaliczonych do środków trwałych.

Ad. 7. Od kwoty wyliczonej zaliczki na podatek dochodowy należy odliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% podstawy wymiaru składki na zasadach określonych w art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowił orzec jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj