Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-929/12-2/MM
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-929/12-2/MM
Data
2012.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ustawa o grach hazardowych --> Podatek od gier --> Podatnik podatku od gier


Słowa kluczowe
gra losowa
loteria promocyjna
podatek od gier


Istota interpretacji
uznanie organizowanych loterii za loterie promocyjne, braku opodatkowania podatkiem od gier organizowanych loterii oraz wysyłania wiadomości tekstowych SMS jako formy zgłoszenia wzięcia udziału w loterii promocyjnej



Wniosek ORD-IN 678 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012r. (data wpływu 21 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie uznania organizowanych loterii za loterie promocyjne, braku opodatkowania podatkiem od gier organizowanych loterii oraz wysyłania wiadomości tekstowych SMS jako formy zgłoszenia wzięcia udziału w loterii promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w zakresie uznania organizowanych loterii za loterie promocyjne, opodatkowania podatkiem od gier organizowanych loterii, wysyłania wiadomości tekstowych SMS jako formy zgłoszenia wzięcia udziału w loterii promocyjnej oraz określenia właściwej podstawy opodatkowania organizowanych akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej jako Spółka, Wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe, w tym m.in. usługi organizacji i obsługi konkursów, loterii, programów lojalnościowych i innych akcji promocyjnych / marketingowych / reklamowych / lojalnościowych.

Spółka zamierza organizować na zlecenie swoich klientów (dalej jako: „Klienci”) akcje marketingowe — loterie promocyjne (dalej jako: „Loteria”), w których jako kanał zgłoszenia wykorzystywane będą krótkie wiadomości tekstowe SMS (jednak samo zgłoszenie poprzez wysłanie widomości tekstowej SMS nie będzie uprawniało do wzięcia udziału w Loterii). Loteria będzie organizowana na podstawie udzielonego organizatorowi — tu Wnioskodawcy — zezwolenia właściwego dyrektora izby celnej, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (dalej jako: „ustawa o grach”).

Kosztem wysłania SMS (jako czynności technicznej mającej na celu zgłoszenie udziału w Loterii) obciążony będzie podmiot / jednostka dokonująca zakupu produktu / usługi (dalej jako: „Uczestnik”), który to zakup będzie warunkiem koniecznym wzięcia udziału w Loterii. Co do zasady Loteria polegać będzie na tym, że Uczestnik, który dokona np. zakupu określonego produktu, którego np. producentem / wytwórcą / sprzedawcą będzie Klient, będzie mógł wziąć udział w loterii promocyjnej / Loterii, w której w drodze losowania będzie mógł wygrać określone w regulaminie nagrody (zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii).

Zgodnie z regulaminem, warunkiem koniecznym wzięcia udziału w Loterii będzie dokonanie zakupu określonego produktu (usługi), którego np. producentem / wytwórcą / sprzedawcą będzie Klient. Jednocześnie by potwierdzić udział w Loterii, (w której udział możliwy jest dzięki zakupowi określonego produktu/usługi) Uczestnik, który dokona zakupu, powinien wysłać SMS o określonej treści, w celu identyfikacji zakupu danego produktu, umożliwiającego wzięcie udziału w Loterii (na przykład z określonym kodem znajdującym się wewnątrz opakowania produktu, którego zakupu dokona Uczestnik albo z numerem paragonu potwierdzającego zakup produktu objętego promocją).

Tym samym wzięcie udziału w Loterii uzależnione będzie od dokonania zakupu określonego produktu, a dokonanie zgłoszenia za pomocą SMS będzie tylko czynnością techniczną / rejestracyjną pozwalającą m.in. na identyfikację / potwierdzenie czy zakup danego produktu daje możliwość uczestniczenia w Loterii.

Organizator-Wnioskodawca będzie otrzymywać od Klienta zlecającego zorganizowanie Loterii wynagrodzenie z tytułu wykonania zlecenia polegającego na zorganizowaniu Loterii.

Organizator Loterii — Wnioskodawca, co do zasady, nie będzie otrzymywać żadnego wynagrodzenia w związku z faktem, iż w ramach Loterii Uczestnik dokonujący nabycia produktów dających możliwość wzięcia udziału w Loterii będzie wysyłać dodatkowo płatne wiadomości SMS z potwierdzeniem chęci wzięcia udziału w Loterii.

Wnioskodawca, co do zasady, nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia od operatorów sieci komórkowych, ani tzw. vendorów SMS tj. podmiotów pośredniczących w obsłudze transmisji SMS pomiędzy operatorami sieci komórkowych a końcowym odbiorcą wiadomości SMS i udostępniających konkretny numer, na który wiadomości SMS wpływają (tzw. bramkę SMS), za pomocą których odbywać się będzie ruch SMS, nie będzie także otrzymywał żadnego wynagrodzenia z tytułu ruchu SMS generowanego przez Uczestników biorących udział w Loterii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Loteria spełnia kryteria pozwalające na uznanie, że stanowi w świetle ustawy o grach loterię promocyjną... Tym samym czy korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach...
  2. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że fakt wykorzystywania SMS - ów do zgłoszenia chęci wzięcia udziału w Loterii (możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) nie zmienia charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.
  3. W sytuacji gdyby odpowiedź organu na pytanie nr 1 i pytanie nr 2 była negatywna, tzn. Organ stwierdziłby, że fakt wykorzystywania SMS - ów do zgłoszenia chęci wzięcia udziału w Loterii (pomimo, że warunkiem wzięcia udziału w Loterii jest zakup określonego produktu) zmienia charakter organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową i tym samym Loteria będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska w zakresie określania podstawy opodatkowania podatkiem od gier w przypadku organizacji takiej akcji.

Zdaniem Spółki:

  1. Loteria spełnia przesłanki do uznania za loterię promocyjną w świetle przepisów ustawy o grach, tym samym korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach.
  2. Fakt wykorzystywania SMS - ów do zgłoszenia / potwierdzenie udziału w Loterii (możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) nie zmienia charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.
    1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że de facto nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od gier, z uwagi na fakt, że podstawa opodatkowania podatkiem od gier liczona zgodnie z art. 73 ustawy o grach, wyniesie u Wnioskodawcy 0.
    2. Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca otrzymywał od operatorów sieci komórkowych lub od tzw. vendorów SMS wynagrodzenie za wygenerowanie ruchu SMS, np. uzależnione od ilości potwierdzeń przesłanych w formie SMS, to podstawą opodatkowania podatkiem od gier u Wnioskodawcy byłaby tylko i wyłącznie kwota wynagrodzenia otrzymanego od operatorów sieci komórkowych lub od tzw. vendorów SMS ze wygenerowanie ruchu SMS.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach, loteria promocyjna jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach, loteria audioteksowa jest grą losową w której uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

- a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym, co do zasady, Loteria polegać będzie na tym, że Uczestnik będzie mógł wziąć udział w Loterii przez nabycie produktu Klienta (samo wystanie SMS nie będzie uprawniało do wzięcia udziału w Loterii), w ocenie Wnioskodawcy zasadnym jest uznanie, że Loteria spełniać będzie kryteria do uznania za loterię promocyjną w świetle przepisów ustawy o grach, w szczególności w świetle art. 2 ust. 1 pkt 10 tej ustawy.

Wnioskodawca przyznaje, że w ramach Loterii — jako kanał zgłoszenia (techniczna czynność rejestracyjna dotycząca udziału w Loterii) — będą wykorzystywane zgłoszenia w formie SMS.

Wprawdzie kosztem wysłania SMS obciążany będzie Uczestnik dokonujący zakupu produktu, niemniej — co istotne — Wnioskodawca, co do zasady, nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia z tytułu wykorzystywania kanału potwierdzenia udziału w Loterii za pomocą SMS ani od Klienta, ani od operatorów sieci komórkowych.

Czynność polegająca na wysłaniu SMS nie będzie determinantą wzięcia udziału w Loterii, bowiem warunkiem koniecznym umożliwiającym wzięcie udziału w Loterii będzie zakup produktu. Bez dokonania zakupu nie będzie możliwości wzięcia udziału w Loterii, jak również bezcelowe będzie wysyłanie SMS. Co więcej samo wysłanie SMS, nie będzie niosło za sobą jakichkolwiek skutków, i nie umożliwi wzięcia udziału w Loterii.

Podsumowując, wzięcie udziału w Loterii uzależnione będzie od dokonania zakupu określonego produktu, a dokonanie potwierdzenia / zgłoszenia za pomocą SMS będzie tylko czynnością techniczną / rejestracyjną pozwalającą np. na identyfikację / potwierdzenie czy dany produkt daje możliwość wzięcia udziału w Loterii oraz jednocześnie wskazanie / identyfikację Uczestnika Loterii. Co więcej fakt wykorzystywania SMS w opisany sposób, co do zasady, nie będzie generować przychodów ani dla organizatora tj. Wnioskodawcy, ani dla zlecającego zorganizowanie loterii, tj. Klienta.

Wnioskodawca wskazuje, że celem / zamiarem przyświecającym zarówno organizatorowi — Wnioskodawcy, jak i Klientowi nie jest osiąganie przychodów na ruchu SMS - ów. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że to właśnie (zarabianie na ruchu SMS - ów) jest celem / sensem ekonomicznym prowadzenia loterii audioteksowych. Natomiast celem Loterii ma być zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów Klienta objętych tą akcją marketingową — co z kolei jest charakterystyczne dla loterii promocyjnych.

Wnioskodawca wskazuje, że na gruncie ustawy o grach ustawodawca w sposób bardzo ogólny scharakteryzował zarówno loterie promocyjne jak i loterie audioteksowe, wskazując jedynie, że warunkiem uczestnictwa w loterii promocyjnej (tym samym warunkiem uznania loterii za promocyjną) jest nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze w rezultacie czego uczestniczy się w loterii. Natomiast warunkiem uczestnictwa w loterii audioteksowej jest odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej. Wnioskodawca zauważa, że definicje wprowadzone przez ustawodawcę nie obejmują swoim zakresem m.in. sposobu zgłaszania czy potwierdzania udziału w danej akcji. Literalne brzmienie przepisów w żaden sposób nie prowadzi do wniosku, że fakt wykorzystywania SMS do zgłoszenia/potwierdzenia udziału w loterii determinuje kwalifikację danej akcji bądź do loterii promocyjnych bądź do audioteksowych. Tym samym sposób potwierdzenia / zgłoszenia udziału w Loterii nie może mieć decydującego wpływu na kwalifikację loterii na gruncie ustawy o grach.

Mając na uwadze powyżej przedstawione argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Loteria będzie loterią promocyjną w rozumieniu ustawy o grach (a nie loterią audioteksową). Zdaniem Wnioskodawcy nie zmieni tej kwalifikacji sam fakt wykorzystywania SMS - ów do potwierdzenia udziału w Loterii (możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu).

Wnioskodawca nie neguje, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przy organizacji Loterii jako loterii promocyjnej dojdzie do wykorzystania pewnego elementu (technicznego), który jest wykorzystywany przy organizacji loterii audioteksowych. Nie można jednak zapominać o tym, że w przypadku loterii audioteksowych podstawowym (i niejednokrotnie jedynym) warunkiem uczestnictwa w takiej loterii jest odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej (niejednokrotnie koszt wysłania takiego SMS jest znacznie wyższy niż koszt standardowej wiadomości SMS w ramach usług danego operatora) bez konieczności zakupu określonego towaru / usługi / produktu — tak jak ma to miejsce przy loteriach promocyjnych i tak jak ma to miejsce w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, sam fakt wykorzystania pewnego elementu, który jest wykorzystywany przy organizacji loterii audioteksowych (wysłanie wiadomości SMS, choć w zupełnie innym celu i na zupełnie innych warunkach, jak i pociągające za sobą zgoła odmienne skutki niż w przypadku loterii audioteksowej) nie będzie mieć wpływu na odmienną kwalifikację Loterii aniżeli jako loterii promocyjnej.

W świetle ustawy o grach (art. 71) m.in. loterie promocyjne zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od gier.

Mając na uwadze powyższe, jak i treść art. 71 ustawy o grach, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Loteria będzie spełniać przesłanki do uznania za loterię promocyjną w świetle przepisów ustawy o grach, a w rezultacie będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach. Jednocześnie fakt wykorzystywania SMS - ów do potwierdzenia udziału w Loterii (możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) nie zmienia charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.

W sytuacji, gdyby jednak organ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 za nieprawidłowe, a tym samym uznał, że Loteria nie spełnia przesłanek do uznania za loterię promocyjną w świetle ustawy o grach, a fakt wykorzystywania SMS – ów do potwierdzenia udziału w Loterii (pomimo, że możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) zmienia charakter organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową i tym samym Loteria powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier, to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w jego przypadku, co do zasady, podstawa opodatkowania podatkiem od gier wyliczona zgodnie z art. 73 ustawy o grach wyniesie 0 (zero).

Jak już Wnioskodawca wskazał, w świetle ustawy o grach (art. 71) m.in. loterie promocyjne zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od gier.

Natomiast loterie audioteksowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Przy czym zgodnie z art. 73 ustawy o grach podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Jednocześnie w świetle art. 74 pkt 4) ustawy o grach stawka podatku od gier dla loterii audioteksowej wynosi 25%.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że, co do zasady, nie będzie osiągać przychodu (jako organizator loterii) z tej Loterii. Nie sposób bowiem uznać za przychód z tytułu Loterii wynagrodzenia, które Wnioskodawca, jako organizator Loterii, otrzyma od Klienta zlecającego organizację Loterii.

Co więcej jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, zasadniczo, nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia od operatorów sieci komórkowych za generowanie ruchu SMS.

W ocenie Wnioskodawcy, jako podstawa opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 73 ustawy o grach nie może być uważana kwota należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia od Klienta za wyświadczenie usługi polegającej na kompleksowym zorganizowaniu Loterii.

Uczestnicy Loterii nie będą ponosić z tytułu udziału w Loterii żadnych opłat na rzecz Wnioskodawcy (ani na rzecz Klienta). Uczestnictwo w Loterii będzie możliwe w rezultacie zakupu określonego produktu Klienta. Uczestnicy Loterii w związku z udziałem w Loterii będą ponosić opłaty za wysłanie SMS wyłącznie na rzecz operatorów telekomunikacyjnych. Wnioskodawca, zasadniczo, nie będzie uzyskiwać nawet pośrednio przychodów z Loterii - np. w postaci wynagrodzenia od operatorów telekomunikacyjnych z tytułu generowania ruchu SMS.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać nawet pośrednio przychodów z Loterii — również z uwagi na fakt, że wynagrodzenie Wnioskodawcy za zorganizowanie Loterii będzie miało charakter stały / z góry określony za zorganizowanie Loterii wynagrodzenie to będzie absolutnie niezależne od rezultatów zorganizowanej Loterii, np. od ewentualnego zwiększenia przychodów Klienta będącego rezultatem Loterii lub liczby wysłanych w formie SMS zgłoszeń.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy należy przyjąć, że Wnioskodawca nie uzyska przychodów z Loterii (sprzedaż produktów Klienta, których zakup warunkuje wzięcie udziału w Loterii, w żaden sposób nie wpłynie na przychody Wnioskodawcy), tym samym nawet w przypadku uznania, że Loteria powinna być uznana za loterię audioteksową (co zdaniem Wnioskodawcy nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy o grach), podstawa opodatkowania podatkiem od gier u Wnioskodawcy wyniesie 0. W rezultacie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od gier.

Niezależnie od faktu, że Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Loteria spełnia przesłanki do uznania za loterię promocyjną w świetle przepisów ustawy o grach, tym samym korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach, jak również, że fakt wykorzystywania SMS - ów do potwierdzenia udziału w Loterii nie zmienia charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową to w razie uznania przez Organ, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest nieprawidłowe, a tym samym uznanie, że Loteria jest loterią audioteksową - na potwierdzenie swojego stanowiska w zakresie pytania nr 3 Spółka pragnie wskazać na aktualną praktykę organów podatkowych w tym zakresie. Stanowisko zgodne z prezentowanym przez Wnioskodawcę prezentuje m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2012 r. (IBPP4/443-151/12/PK) gdzie stwierdza, że „opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność (...) w zakresie urządzania loterii gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w lej loterii poprzez odpłatne połączenia telefoniczne lub SMS i która podlega opodatkowaniu stawką 25%. Natomiast nie można uznać za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od gier podlegałoby wynagrodzenie otrzymane przez niego z tytułu organizacji gry na zlecenie podmiotu trzeciego. Trzeba tutaj podkreślić, że w art. 73 pkt 2 ustawy wprost stwierdza się, że podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii, czyli nie dowolny przychód jakkolwiek związany z loterią ale tylko taki, jak to wskazano powyżej, wygenerowany działalnością loterii jako takiej. Natomiast wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę za zorganizowanie loterii niewątpliwie nie jest przychodem wygenerowanym przez loterię, ale przez działalność usługową na rzecz zleceniodawcy i czynność ta jako taka nie jest grą hazardową, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. W konsekwencji sposób ustalenia wynagrodzenia dla Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania loterii jak i też powiązania pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą w tym przypadku, z punktu widzenia podatku od gier jest bezprzedmiotowy.”

Dodatkowo w razie uznania przez organ, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest nieprawidłowe, a tym samym uznanie, że Loteria jest loterią audioteksową i w sytuacji, gdyby Wnioskodawca w drodze wyjątku otrzymywał (miał otrzymać) jednak od operatorów sieci komórkowych wynagrodzenie za wygenerowanie ruchu SMS, np. uzależnione od ilości potwierdzeń przesłanych w formie SMS, to podstawą opodatkowania podatkiem od gier u Wnioskodawcy byłaby wyłącznie kwota wynagrodzenia otrzymanego od operatorów sieci komórkowych za wygenerowanie ruchu SMS.

Podsumowanie:

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Loteria będzie spełniać przesłanki do uznania za loterię promocyjną (i nie spełnia przesłanek do uznania jej za loterię audioteksową) w świetle przepisów ustawy o grach, tym samym będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach.

Co więcej Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt wykorzystywania SMS - ów do potwierdzenia udziału w Loterii (możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) nie będzie zmieniać charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.

Natomiast w sytuacji, gdyby organ uznał (co zdaniem Wnioskodawcy nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy o grach), że fakt wykorzystywania SMS - ów do zgłoszenia chęci wzięcia udziału w Loterii (pomimo, że możliwość wzięcia udziału w Loterii uzależniona od zakupu określonego produktu) zmienia charakter organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową i tym samym Loteria powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier, to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że — w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia z tytułu wykorzystywania kanału potwierdzenia udziału w Loterii za pomocą SMS — to de facto nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od gier, z uwagi na fakt, że podstawa opodatkowania wyniesie u Wnioskodawcy 0. Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca otrzymywał od operatorów sieci komórkowych lub od tzw. vendorów SMS wynagrodzenie za wygenerowanie ruchu SMS, np. uzależnione od ilości potwierdzeń przesłanych w formie SMS, to podstawą opodatkowania podatkiem od gier u Wnioskodawcy będzie wyłącznie kwota wynagrodzenia otrzymanego od operatorów sieci komórkowych lub od tzw. vendorów SMS ze wygenerowanie ruchu SMS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm), dalej zwana „ustawą o grach”, ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o grach grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.

Jednym z rodzajów gier losowych, zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach, są loterie promocyjne. Zgodnie z tym przepisem loteria promocyjna jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Innym rodzajem loterii, uważanym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach za grę losową, są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o grach hazardowych o opodatkowaniu danej działalności podatkiem od gier decyduje uznanie jej za urządzanie gier hazardowych. Pojęcie „gry hazardowe” obejmuje swym zakresem gry losowe, do których zaliczają się również loterie, zarówno promocyjne, jak i audioteksowe.

Stosownie do art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że nie każda loteria, mimo uznania jej za grę hazardową, stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od gier - wyłączone z opodatkowania są loterie promocyjne. Oznacza to, że loterie spełniające przesłanki definicyjne określone w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych — jako promocyjne — nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe, w tym m.in. usługi organizacji i obsługi konkursów, loterii, programów lojalnościowych i innych akcji promocyjnych / marketingowych / reklamowych / lojalnościowych. Spółka zamierza organizować na zlecenie swoich klientów (dalej jako: „Klienci”) akcje marketingowe — loterie promocyjne (dalej jako: „Loteria”), w których jako kanał zgłoszenia wykorzystywane będą krótkie wiadomości tekstowe SMS. Kosztem wysłania SMS obciążony będzie podmiot / jednostka dokonująca zakupu produktu / usługi (dalej jako: „Uczestnik”), który to zakup będzie warunkiem koniecznym wzięcia udziału w Loterii. Co do zasady Loteria polegać będzie na tym, że Uczestnik, który dokona np. zakupu określonego produktu, którego np. producentem / wytwórcą / sprzedawcą będzie Klient, będzie mógł wziąć udział w loterii promocyjnej/Loterii, w której w drodze losowania będzie mógł wygrać określone w regulaminie nagrody (zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii). Zgodnie z regulaminem, warunkiem koniecznym wzięcia udziału w Loterii będzie dokonanie zakupu określonego produktu (usługi), którego np. producentem / wytwórcą / sprzedawcą będzie Klient. Jednocześnie by potwierdzić udział w Loterii, (w której udział możliwy jest dzięki zakupowi określonego produktu / usługi) Uczestnik, który dokona zakupu, powinien wysłać SMS o określonej treści, w celu identyfikacji zakupu danego produktu, umożliwiającego wzięcie udziału w Loterii (na przykład z określonym kodem znajdującym się wewnątrz opakowania produktu, którego zakupu dokona Uczestnik albo z numerem paragonu potwierdzającego zakup produktu objętego promocją).

Wnioskodawca będzie otrzymywać od Klienta zlecającego zorganizowanie Loterii wynagrodzenie z tytułu wykonania zlecenia polegającego na zorganizowaniu Loterii. Zainteresowany, co do zasady, nie będzie otrzymywać żadnego wynagrodzenia w związku z faktem, iż w ramach Loterii Uczestnik dokonujący nabycia produktów dających możliwość wzięcia udziału w Loterii będzie wysyłać dodatkowo płatne wiadomości SMS z potwierdzeniem chęci wzięcia udziału w Loterii. Wnioskodawca, co do zasady, nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia od operatorów sieci komórkowych, ani tzw. vendorów SMS tj. podmiotów pośredniczących w obsłudze transmisji SMS pomiędzy operatorami sieci komórkowych a końcowym odbiorcą wiadomości SMS i udostępniających konkretny numer, na który wiadomości SMS wpływają (tzw. bramkę SMS), za pomocą których odbywać się będzie ruch SMS, nie będzie także otrzymywał żadnego wynagrodzenia z tytułu ruchu SMS generowanego przez Uczestników biorących udział w Loterii.

Dla określenia charakteru organizowanych przez Wnioskodawcę Loterii jako loterii promocyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach należy przede wszystkim dokonać analizy celu, jakiemu służyć będą te przedsięwzięcia. W ocenie tut. Organu podatkowego organizowane Loterie pełnić będą przede wszystkim funkcje marketingowe. Celem Loterii będzie bowiem zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów Klienta objętych akcją marketingową, co w konsekwencji powinno wpłynąć na ich pozytywne postrzeganie przez konsumentów oraz wysokość przychodów osiąganych przez Klientów.

Potwierdzeniem powyższego będzie mechanizm funkcjonowania analizowanych Loterii Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, warunkiem uczestnictwa w organizowanych przez Wnioskodawcę Loteriach będzie zakup określonego produktu (usługi), którego producentem / wytwórcą / sprzedawcą będzie Klient. Aby wziąć udział w Loterii Uczestnik, który dokona zakupu produktu winien wysłać SMS o określonej treści w celu identyfikacji zakupu danego produktu umożliwiającego wzięcie udziału w Loterii.

W ocenie tut. Organu podatkowego w analizowanych Loteriach nie będzie się uczestniczyć „przez odpłatne wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej”, jak ma to miejsce w przypadku loterii audioteksowych w myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach, ale przez „nabycie towarów lub usług” (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach), dla których wysłanie wiadomości tekstowej SMS będzie warunkiem technicznym (proceduralnym) umożliwiającym wzięcie udziału w Loterii.

Dlatego też sam fakt zgłoszenia przez Uczestnika swego udziału w Loterii jaki będzie następować poprzez wysłanie wiadomości SMS nie świadczy o tym, że analizowana akcja promocyjna (Loteria) stanowić będzie loterię audioteksową w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Forma zgłoszenia nie może bowiem zmieniać charakteru Loterii, których celem w rozpatrywanym przypadku będzie promocja określonych produktów (usług) Klientów, od których Zainteresowany będzie otrzymywać wynagrodzenie z tytułu organizowania Loterii.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że organizowana przez Wnioskodawcę Loteria będzie spełniać warunki uznania jej za loterię promocyjną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach. Tym samym Loteria ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od gier stosownie do przepisu art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach. Zgodzić się należy z twierdzeniem Wnioskodawcy, że sam fakt wykorzystania wiadomości tekstowej do wzięcia udziału w Loterii nie zmieni charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy stwierdza, iż odpowiedź na pytanie nr 3 stała się bezprzedmiotowa, bowiem tut. Organ podatkowy udzielił pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i 2, a Wnioskodawca oczekiwał odpowiedzi na te pytanie jedynie w razie uzyskania odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1 i 2.

Ponadto na mocy z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu). W ocenie tut. Organu podatkowego wniosek dotyczy trzech zdarzeń przyszłych (uznania organizowanych Loterii za loterie promocyjne, braku opodatkowania podatkiem od gier organizowanych loterii oraz wysyłania wiadomości tekstowych SMS jako formy zgłoszenia wzięcia udziału w loterii promocyjnej). Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 160 zł w dniu 18 września 2012r. różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na adres siedziby pełnomocnika Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj