Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-291/07/JP
z 2 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-291/07/JP
Data
2008.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
materiały biurowe
odliczenia
projekt
towarzystwo


Istota interpretacji
Czy Z w R. w odniesieniu do realizowanego projektu p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) z faktur dotyczących zakupu materiałów biurowych i sprzętu komputerowego jak również wynajmu sali i zakupu usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacji wydawnictw pokonferencyjnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Z w R, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007r. (data wpływu 3 października 2007r.), uzupełnione pismem, które wpłynęło w dniu 27 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Wniosek ten został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 27 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. nr 116, poz. 1206 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 ze zm.), a także na podstawie umowy zawartej z Województwem P., w R. z dnia 30 czerwca 2006r., Z w R realizuje projekt p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Projekt ma na celu transfer wiedzy i innowacji z jednostek naukowych, wybranych instytucji oraz wiodących na rynku firm do przedsiębiorstw przetwórstwa rolno - spożywczego z różnych branż, a także przedsiębiorstw handlowych realizujących obrót produktami żywnościowymi. Wymiana informacji, wiedzy i doświadczeń w tych obszarach powinna przyczynić się do umocnienia pozycji konkurencyjnej, dostarczenia nowej wartości klientom, wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w zakresie prognozowania i symulacji asortymentu produkcyjnego, obniżania kosztów logistyki. Zakupione materiały biurowe i sprzęt komputerowy (komputer wraz z oprogramowaniem, drukarka, rzutnik multimedialny, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajem sali i zakup usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacja wydawnictw pokonferencyjnych przekazanych bezpłatnie uczestnikom konferencji, są wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, tj. wyłącznie w celu realizacji projektu i nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupiony sprzęt nie został zaliczony do środków trwałych Z, gdyż cena jednostkowa brutto nie przekracza 3 500,00 zł. Z, które obecnie posiada status organizacji pożytku publicznego, od początku swojego istnienia nie prowadziło rządnej działalności gospodarczej, obecnie nie prowadzi i w przyszłości nie zamierza prowadzić działalności która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego korzysta ze zwolnienia i nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Z w R., w odniesieniu do realizowanego projektu p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) z faktur dotyczących zakupu materiałów biurowych i sprzętu komputerowego (komputer wraz z oprogramowaniem, drukarka, rzutnik multimedialny, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajmu sali i zakupu usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacji wydawnictw pokonferencyjnych...

Stanowisko Wnioskodawcy :
Czynności wykonywane przez Z w ramach przedmiotowego projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT, dlatego podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących zakup materiałów biurowych i sprzętu komputerowego (komputer wraz z oprogramowaniem, drukarka, rzutnik multimedialny, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajmu sali i usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacji wydawnictw pokonferencyjnych przekazanych bezpłatnie uczestnikom konferencji, nie będzie podlegał odliczeniu, ani w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Z w R realizuje projekt p.n. „Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach.Ponadto jak wynika ze złożonego wniosku Z nie prowadziło żadnej działalności gospodarczej, obecnie nie prowadzi i w przyszłości nie zamierza prowadzić działalności która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione materiały biurowe i sprzęt komputerowy (komputer wraz z oprogramowaniem, drukarka, rzutnik multimedialny, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajem sali i zakup usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacja wydawnictw pokonferencyjnych przekazanych bezpłatnie uczestnikom konferencji, są wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, tj. wyłącznie w celu realizacji projektu i nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj