Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-581/07/HD
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-581/07/HD
Data
2008.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
rolnicy
składki na ubezpieczenia społeczne
ubezpieczenia rolników


Istota interpretacji
Czy wartość dodatkowej składki na ubezpieczenie społeczne rolnika zapłacone do KRUS należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zarówno w roku bieżącym, jak i w latach ubiegłych?



Wniosek ORD-IN 653 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 22.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej dodatkowej składki na ubezpieczenie społeczne rolnika opłacanej do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej dodatkowej składki na ubezpieczenie społeczne rolnika opłacanej do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pani rolnikiem, jednocześnie prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą od 2005 r. Opłaca Pani składki na ubezpieczenie społeczne rolnika do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w podwójnej wysokości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wartość dodatkowej składki na ubezpieczenie społeczne rolnika zapłacone do KRUS należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zarówno w roku bieżącym, jak i w latach ubiegłych...


Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone do KRUS, przez rolnika prowadzącego działalność gospodarczą ponad składkę opłacaną przez rolnika nieprowadzącego działalności gospodarczej, należy uznać za koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej zarówno w roku bieżącym 2007, jak i w latach ubiegłych, tj. od 2005 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 wyżej wymienionej ustawy. W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególnione są wydatki, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Kwoty uiszczane na ubezpieczenie społeczne rolników nie zostały włączone do zamkniętego katalogu wydatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Pozostaje zatem do rozpatrzenia kwestia powiązania ich z przychodem. Między poniesionym przez podatnika kosztem a przychodem z działalności gospodarczej musi występować związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są wszelkie uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów, uznawane więc będą za koszt uzyskania przychodów.

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, będący jednocześnie rolnikiem podlegającym ubezpieczeniu społecznemu rolników na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 ze zm.), jest zobowiązany do opłacania składek ubezpieczeniowych w podwójnej wysokości. Zasada ta wynika z art. 17 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. W przypadku nie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej obowiązek zapłaty dodatkowej składki nie wystąpiłby.

Przy tak rozumianym pojęciu kosztów w ujęciu podatkowym wynikającym z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że poniesione wydatki związane z podwyższeniem składki (dodatkowa składka) na ubezpieczenie społeczne rolników, w części, która odnosi się do prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. z nią związana, stanowią koszt uzyskania przychodów. Zatem dodatkowa zapłata składki, jako pozostająca w związku przyczynowo-skutkowym z działalnością gospodarczą, może stanowić koszt uzyskania przychodu z tego źródła od momentu jej płacenia, tj. przyporządkowując koszt danego roku do przychodu danego roku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj