Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-375/07/LSz
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-375/07/LSz
Data
2008.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek należny
szkolenie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych przez gminę usług związanych z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 534 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007r., uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków unijnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją dofinansowanego ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest fundacją powołaną w celach m.in.:

  • kreowania inicjatyw gospodarczych, edukacyjnych, kulturalnych i ekologicznych na obszarach górskich a także w regionie Małopolski i województwach sąsiednich ,
  • popularyzowania internetu i nowoczesnych narzędzi komunikacji,
  • rozwoju edukacji i szkolnictwa wyższego,
  • pozyskiwania funduszy Unii Europejskiej oraz środków z innych źródeł na rzecz zrównoważonego rozwoju wszystkich regionów Polski.

Fundacja jest beneficjentem czyli podmiotem bezpośrednio korzystającym z wdrażanej pomocy przy realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006., przyjętego Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Na realizację projektu beneficjent otrzymuje dofinansowanie (dotacje) od Instytucji Wdrażającej tj. z Urzędu Marszałkowskiego.W latach 2005–2006 Fundacja realizowała projekt zgodnie z umową zawartą pomiędzy Województwem - Urzędem Marszałkowskim województwa a Instytutem.

Głównym celem projektu było zwiększenie kompetencji gmin w wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz możliwości realizacji inwestycji związanych z OZE.Dla łącznie 20 gmin będących beneficjentami projektu zostały opracowane Strategie Ekoenergetyczne, które skoncentrowały się na programowaniu konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych, łącznie z aspektami: technologicznymi, finansowymi i organizacyjnymi – pozyskanie inwestorów, partnerstwa prywatno-publiczne itd.

Uzupełnienie działań stanowiło wsparcie doradcze i konsultacje indywidualne dla każdej z gmin, mające ułatwić jej aplikowanie o środki unijne na realizację konkretnych przedsięwzięć ekologicznych. W ramach realizacji projektu, wszystkie działania na rzecz Beneficjentów Ostatecznych zostały wykonane nieodpłatnie.

W ramach realizowanego projektu beneficjent dokonywał zakupów opodatkowanych podatkiem VAT. W świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektów nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż beneficjent nie dokonuje w ramach realizowanych projektów sprzedaży opodatkowanej.

W konsekwencji Fundacja nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zwrot podatku w trybie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. też nie jest możliwy.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Fundacja ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, bo towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym i wszelkie efekty prac projektowych zostały przekazane na rzecz gmin nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3–7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt dofinansowywany ze środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Głównym celem projektu było zwiększenie kompetencji gmin w wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz możliwości realizacji inwestycji związanych z OZE. Dla łącznie 20 gmin będących beneficjentami projektu zostały opracowane Strategie Ekoenergetyczne. Uzupełnienie działań stanowiło wsparcie doradcze i konsultacje indywidualne dla każdej z gmin, mające ułatwić jej aplikowanie o środki unijne na realizację konkretnych przedsięwzięć ekologicznych. W ramach realizacji projektu wszystkie działania na rzecz Beneficjentów ostatecznych zostały wykonane nieodpłatnie. Wszelkie efekty prac projektowych Wnioskodawca przekazał na rzecz gmin nieodpłatnie.

Jednocześnie ze złożonego wniosku wynika, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż beneficjent nie dokonywał w ramach realizowanych projektów sprzedaży opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, a co za tym idzie Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy na zasadach określonych w art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj