Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PD/423-12/07
z 20 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-12/07
Data
2007.08.20



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
remont środka trwałego


Pytanie podatnika
Po zakupie zespołu pałacowego (płace, towarzyszące zabudowania, park) Spółka planuje przeprowadzić prace związane z wymianą pokrycia dachowego, stolarki okiennej i drzwiowej, inst. elektrycznej, gazowej, stropów, ogrzewania oraz wykonanie projektu zagospodarowania zieleni – czy prace te można zakwalifikować jako remont środka trwałego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. z roku 2005 Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 29.06.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów robót związanych z remontem budynków stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny opisany przez podatnika:

Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z własnością budynków i budowli na tej nieruchomości. Cały obiekt wykorzystywany jest w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Spółkę. Nabyte obiekty charakteryzują się znacznym stopniem zaniedbania, wobec czego niezbędne jest wykonanie prac remontowych w skład których wchodzą:
1.remont dachu z wymianą pokrycia dachowego,
2.wymiana stolarki okiennej,
3.wymiana stolarki drzwiowej,
4.wymiana instalacji elektrycznej, gazowej, wodno-kanalizacyjnej,
5.wymiana stropów z drewnianych na stalowe i betonowe,
6.wyburzenie niektórych ścian za względu na niebezpieczeństwo zwalenia się i postawienia nowej w to miejsce,
7.zmiana ogrzewania tradycyjnego (zniszczone piece) na ogrzewanie centralne – kaloryfery,
8.koszty sporządzenia dokumentacji inwentaryzacji budynków oraz dokumentacji budowlanej konieczne do zatwierdzenia przez architekta, konserwatora zabytków w celu przeprowadzenia remontu,
9.wymiana lub naprawa podłóg,
10.wykonanie nowych tynków zewnętrznych (elewacja),
11.sporządzenie dokumentacji inwentaryzacyjnej parku oraz wykonanie prac zmierzających do odtworzenia stanu dawnego parku, polegające na nasadzeniu drzew oraz rekonstrukcji alejek.

W/w prace zdaniem podatnika wypełniają definicję remontu i ich wykonanie nie będzie stanowić ulepszenia, gdyż będzie to jedynie odtworzenie stanu pierwotnego. Spółka podkreśla, że cały obiekt (pałac,zabudowa,park) jest zabytkiem i podlega nadzorowi konserwatora. Cały remont, naprawy czy ewentualne wyburzenia muszą mieć charakter odtworzeniowy. W ramach działań zostaną użyte materiały budowlane, które wcześniej nie były stosowane, jednak bez zmiany charakteru wykonywanych prac. Zdaniem Spółki przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technicznym, co jednak nie wpływa na kwalifikację wykonywanych robót – remontem. Wszystkie prace wymienione od poz. 1 do 11 nie mogą być traktowane, jako wydatki na ulepszenie środków trwałych, winny być potraktowane jako wydatki na remont i jako takie powinny być zaliczone w koszty uzyskania przychodów.

Ponadto powstaje projekt zagospodarowania zielni, a prace wymienione w tym projekcie polegają na tworzeniu altanek, kwietników, oświetlenia parkowego, systemu nawadniającego, nowych alejek, są traktowane jako inwestycja amortyzowana w czasie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pojęcie kosztów uzyskania przychodów wynika z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który wykazuje, co należy rozumieć przez koszty uzyskania przychodów. Są to wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei w art.16 ust.1 tej ustawy ustawodawca określił katalog wydatków, które pomimo ich poniesienia w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Po myśli art. 16 ust. 1 lit.c w/w ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki na ulepszenie (przebudowę,rozbudowę,rekonstrukcję, adaptację lub modernizację) środków trwałych, które zgodnie z odrębnymi przepisami powiększają wartość tych środków stanowiącą podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych Pomiędzy kosztami remontów środków trwałych związanych z prowadzoną działalnością a osiąganiem przychodów powinien niewątpliwie zachodzi związek. Należy jednak zauważyć, że w wielu przypadkach prace o charakterze remontowym łączą się z robotami ulepszeniowymi, czy też modernizacyjnymi. Różnica pomiędzy pracami ulepszeniowymi a pracami remontowymi jest niezwykle istotna, ponieważ zupełnie inny jest sposób rozliczenia podatkowego poniesionych wydatków. tzn. wydatki poniesione na remont są zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, natomiast wydatki na modernizację obciążają koszty poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena przekracza 3.500zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę,rozbudowę,rekonstrukcję,adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Zgodnie z przepisami art. 16a ust. 1 pow. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za środki trwałe uznaje się, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, nieruchomości, maszyny, urządzenia, środki transportu inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Z opisanego stanu faktycznego tj. ilości wykonania robót budowlanych - wynika, iż zakupiona nieruchomość (zespół pałacowy) nie jest zdatna do używania oraz wykorzystywania go do celów działalności gospodarczej. Aby Spółka mogła w niej prowadzić planowaną działalność gospodarczą musi wykonać szereg prac, w skład których wchodzą roboty wymienione w piśmie od poz. 1 do 11. W rzeczywistości będzie to rekonstrukcja środka trwałego - zespołu pałacowego – pozwalająca w przyszłości na prowadzenie działalności gospodarczej. Z uwagi na to iż zespół pałacowy, wpisany jest na listę zabytków wszystkie prace muszą być zatwierdzone przez konserwatora zabytków. Ponadto jak Spółka pisze przed wszelkimi robotami konieczne jest sporządzenie dokumentacji budowlanej zatwierdzonej przez architekta. A więc w tym przypadku mowa jest o poniesieniu wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację środka trwałego, które spowodują wzrost jego wartości użytkowej z dnia nabycia. Pojęcie modernizacji i remontu nie zawsze muszą się wykluczać.

Jeżeli podczas rekonstrukcji, w przypadku podatnika, całego zespołu pałacowego wymienia się określone elementy na nowe,bardziej nowoczesne od wymienionych, co powoduje obniżenie kosztów eksploatacyjnych, poprawę jakości warunków w danym obiekcie i tym samym zwiększenie wartości użytkowej w porównaniu do wartości z dnia przyjęcia do używania to wydatki te zwiększają wartość środka trwałego i zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby zdecydować o tym, czy dany wydatek należy uznać za remont czy ulepszenie środka trwałego trzeba dokonać precyzyjnych ustaleń faktycznych odnoszących się do tego środka trwałego. Należy również również ustalić, czy przedmiotowa nieruchomość po zakupie i wprowadzeniu jej do ewidencji środków trwałych, spełniała wymogi środka trwałego tj. czy była zdatna do użytku, czy też wymaga wielu prac budowlanych związanych z przystosowaniem jej do potrzeb prowadzonej działalności.

Zdaniem tut. Organu wydatki poniesione na wykonanie prac wymienione od poz. 1 do 11 w zakupionej nieruchomości, będą zwiększać wartość użytkową a w konsekwencji wartość początkową z dnia przyjęcia środka trwałego do używania w prowadzonej działalności i będą stanowić koszt uzyskania poprzez odpisy amortyzacyjne.

W powyższym przypadku stanowisko spółki jest nie prawidłowe.

Natomiast w drugim przypadku powstaje nowa inwestycja polegająca na zagospodarowaniu zieleni wokół zespołu pałacowego tj. tworzenie altanek,kwietników,oświetlenia,systemu nawadniającego, nowych alejek. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego po zakończeniu w/w inwestycji należy - po myśli art. 16g w/w ustawy – ustalić wartość początkową środka trwałego i gdy wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania będzie wyższa niż 3500zł, dokonywać odpisów amortyzacyjnych – zgodnie z art. 16f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W powyższym przypadku stanowisko Spółki jest poprawne.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj