Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-190b/07/JP/842/09/07/2747/12/07/2897/12/07
z 14 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-190b/07/JP/842/09/07/2747/12/07/2897/12/07
Data
2007.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
obliczanie terminów
odliczenia


Istota interpretacji
Czy należy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za okres realizacji inwestycji, czy też odliczyć podatek naliczony z faktur inwestycyjnych za cały okres inwestycji (sierpień 2005r. – sierpień 2007r.) w bieżącej deklaracji VAT-7?



Wniosek ORD-IN 695 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy L, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007r. (data wpływu 17 września 2007r.), uzupełnionym pismami z dnia 4 grudnia 2007r. i z dnia 7 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego VAT za okres realizacji inwestycji p. n. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego VAT za okres realizacji inwestycji pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap”. Wniosek ten został uzupełniony pismami z dnia 4 grudnia 2007r. i z dnia 7 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 17 sierpnia 2005r. do 29 sierpnia 2007r. Gmina L jako beneficjent realizowała inwestycję p. n. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W momencie składania wniosku o wyżej wymienione dofinansowanie Gmina L nie oddała do użytku oczyszczalni ścieków i w związku z tym nie świadczyła usług w zakresie prowadzonej inwestycji tj. nie odprowadzano ścieków na rzecz ludności. Tym samym Gmina nie mogła ubiegać się o zwrot podatku VAT w Urzędzie Skarbowym. Po zakończeniu i oddaniu do użytku powyższego zadania, zarządzającym i wystawiającym faktury VAT za odprowadzanie ścieków przez mieszkańców jest Gmina L.

W związku z uruchomieniem ostatniej transzy dofinansowania inwestycji Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego poinformował, iż istnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie przez Gminę L podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego ww. zadania inwestycyjnego z uwagi na prowadzenie sprzedaży opodatkowanej - usług w zakresie odprowadzania ścieków na rzecz ludności.

Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 4 grudnia 2007r. Gmina L na świadczone usługi w zakresie odbioru ścieków zawiera z mieszkańcami umowy cywilnoprawne i pobiera z tego tytułu opłaty. Wnioskodawca wskazał ponadto że jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina składała deklaracje VAT-7 w okresie od sierpnia 2005r do sierpnia 2007r. i składa je nadal, w deklaracjach tych wykazywała podatek należny i naliczony a faktury związane z inwestycją były wystawiane na nią.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za okres realizacji inwestycji, czy też odliczyć podatek naliczony z faktur inwestycyjnych za cały okres inwestycji w bieżącej deklaracji VAT-7...

Stanowisko Wnioskodawcy :

Podatek VAT z faktur inwestycyjnych należy odliczyć jednorazowo w bieżącej deklaracji VAT-7 z uwagi na brak możliwości jego rozliczenia w okresach trwania inwestycji (w okresie: 17 sierpnia 2005r. – 29 sierpnia 2007r., tj. w okresie realizacji inwestycji Gmina nie dokonywała czynności opodatkowanych związanych z przedmiotową inwestycją).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Co do zasady podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 ustawy), jednakże jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w następnym okresie rozliczeniowym (art. 86 ust. 11 ustawy).

Niezadeklarowany w okresie otrzymania faktury lub w okresie następnym podatek naliczony nie przepada. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie sierpień 2005r. – sierpień 2007r. realizował inwestycje pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowni ścieków w L II etap” w ramach zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca w okresie trwania inwestycji nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji bowiem uważał, iż skoro w tym okresie Gmina nie oddała do użytkowania oczyszczalni ścieków i w związku z tym nie świadczyła usług w zakresie odprowadzania ścieków na rzecz ludności, nie występowała sprzedaż opodatkowana, związana z realizowaną inwestycją.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT jest prawem podatnika, zatem jeżeli chciał z tego prawa skorzystać to powinien to uczynić w rozliczeniu podatku od towarów i usług za okres, w którym otrzymał fakturę lub w rozliczeniu za miesiąc następny. W związku z powyższym należy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za okres realizacji inwestycji, zgodnie z cyt. art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podatek VAT z faktur inwestycyjnych należy odliczyć jednorazowo w bieżącej deklaracji VAT-7, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj