Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR2/443-33/07/MK
z 22 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR2/443-33/07/MK
Data
2007.08.22



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dostarczanie personelu
koszty dodatkowe
podatek dochodowy
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy dodatkowe koszty związane z dostarczaniem personelu przez podmiot zagraniczny na rzecz Spółki, które są fakturowane bezpośrednio na Spółkę przez strony trzecie, ale nie są refakturowane na dostawcę personelu, oraz podatek dochodowy, ubezpieczenie społeczne oraz inne opłaty publiczne odprowadzane przez Spółkę do organów publicznych w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej przez dostawcę personelu zwiększają kwotę podstawy opodatkowania w imporcie usług ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, póz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 maja 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie -biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła umowę o świadczenie usług z Kontrahentem mającym siedzibę w Szwajcarii. Zgodnie z umową, Kontrahent będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki polegające na dostarczaniu ( oddelegowaniu ) własnego personelu. W trakcie świadczenia powyższych usług przez Kontrahenta:osoby pracujące dla Spółki będą nadal zatrudnione przez Kontrahenta ( w szczególności, pracownicy będą otrzymywać wynagrodzenie od Kontrahenta i on będzie pokrywać koszty ich świadczeń emerytalnych i innych świadczeń powiązanych );osoby oddelegowane do Spółki będą pracować pod kierunkiem Spółki, która określi zakres ich obowiązków; oddelegowane osoby będą podlegać Spółce, co do sposobu wypełniania ich obowiązków.Według umowy , odnośnie każdej osoby oddelegowanej do pracy w Spółce, Kontrahent obciąży Spółkę opłatą za usługi składającą się z następujących elementów:wynagrodzenie płatne zaangażowanym pracownikom przez Kontrahenta;koszty świadczeń emerytalnych;inne koszty bezpośrednie ponoszone przez Kontrahenta w związku z usługami świadczonymi na rzecz Spółki.

Zgodnie z umową Spółka będzie zobowiązana do zapewnienia pracownikom Kontrahenta miejsca pracy, sprzętu, pomieszczeń oraz usług wymaganych w związku z ich pobytem i czynnościami w trakcie oddelegowania. Podmioty trzecie dostarczające potrzebnych w tym zakresie towarów oraz usług będą wystawiać odpowiednie faktury bezpośrednio na Spółkę. W związku ze świadczeniem usług na rzecz Spółki, osoby oddelegowane do pracy będą miały obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczenia społecznego oraz innych opłat publicznych. Zgodnie z umową Spółka powinna także zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, ubezpieczenie społeczne oraz inne opłaty publiczne w imieniu i na rzecz osób pracujących na rzecz Spółki. Powyższe koszty nie są refakturowane na Kontrahenta.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z pytaniem: Czy dodatkowe koszty związane z dostarczaniem personelu przez podmiot zagraniczny na rzecz Spółki, które są fakturowane bezpośrednio na Spółkę przez strony trzecie, ale nie są refakturowane na dostawcę personelu, orazpodatek dochodowy, ubezpieczenie społeczne oraz inne opłaty publiczne odprowadzane przez Spółkę do organów publicznych w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej przez dostawcę personeluzwiększają kwotę podstawy opodatkowania w imporcie usług ?

Strona stoi na stanowisku, iż wszelkie dodatkowe koszty ponoszone przez Spółkę w związku z zakupem od podmiotu zagranicznego usług dostarczania personelu nie będą włączone do kwoty podlegającej opodatkowaniu, którą należy zadeklarować dla potrzeb VAT w związku z importem usług. Wynika to z faktu, że koszty te nie są należne i nie są wypłacane Kontrahentowi, który jest dostawcą usług dostarczania personelu – ale innym podmiotom z siedzibą w Polsce. Ponadto koszty te nie są refakturowane na Kontrahenta. Także podatek dochodowy od osób fizycznych, ubezpieczenie społeczne oraz inne należności publiczne płacone przez Spółkę w imieniu i na rzecz oddelegowanych osób nie powinny być włączone do kwoty podlegającej opodatkowaniu VAT, którą należy zadeklarować w związku z importem usług, ponieważ takie koszty nie są należne i płatne do Kontrahenta.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust.17 w/w ustawy podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługodawca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartości usługi – na podstawie odrębnych przepisów – zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Dodatkowe koszty opisane w stanie faktycznym, regulowane przez Spółkę na rzecz podmiotów trzecich nie stanowią wynagrodzenia dla kontrahenta za dostarczane usługi. Wynika to z faktu, że koszty te nie są wypłacane i nie są należne kontrahentowi, ale innym podmiotom. Koszty te nie stanowią kosztów dodatkowych pobieranych przez kontrahenta w związku ze świadczonymi usługami. W konsekwencji, nie powinny być doliczane do kwoty podlegającej opodatkowaniu deklarowanej przez Spółkę w imporcie usług.

Powyższe uregulowania dotyczą również podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie społeczne i inne opłaty publiczne regulowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz pracowników Kontrahenta oddelegowanych do Spółki.

W związku z powyższym, jedynie kwota zapłacona i należna usługodawcy od nabywcy za świadczoną usługę oddelegowania personelu, może stanowić kwotę podlegającą opodatkowaniu. W rezultacie, nie można doliczyć do podstawy opodatkowania kosztów, których usługodawca nie pobiera.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj