Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/982/KDO/423/87/07/EK
z 20 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/982/KDO/423/87/07/EK
Data
2007.09.20



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Dotyczy rodzaju oraz klasyfikacji kosztów nabycia metrówek z logo Spółki (miarka składana).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o. o., z miesiąca czerwca 2007r., żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w sprawie: rodzaju oraz klasyfikacji kosztów nabycia metrówek z logo Spółki z o. o.(miarka składana.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Spółka z o. o przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:

Wstęp

Spółka z o. o. ponosi koszty zakupu metrówek z logo Spółki. Celem poniesionych kosztów jest reklama firmy.

Opis konkretnej transakcji

Spółka z o. o. ponosi koszty zakupu metrówek z logo Spółki.. Celem poniesionych kosztów jest reklama firmy, stanowią one artykuł reklamowy wykorzystywany przez służby handlowe firmy. Zdaniem Spółki z o. o. wyżej poniesione koszty stanowią koszty reklamy.

Przedmiot transakcji

Przedmiotem dokumentowanej transakcji jest zakup metrówek z logo Spółki.

Pytanie Spółki

Dotyczy rodzaju oraz klasyfikacji kosztów nabycia metrówek z logo Spółki (miarka składana).

Stanowisko podatnika w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z późn. zm. „kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów...”

Zdaniem Spółki poniesione wydatki stanowią koszty reklamy, a zatem zgodnie z przepisami stanowią koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza co następuje:

W świetle przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...).

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości.

Od 1 stycznia 2007r. na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 w/w ustawy.

Ponieważ przepisy w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy przy kwalifikacji danych wydatków odnieść się do definicji słownikowych.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996r. Tom 3 (str 37 i 45) reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965r. (str. 901 i 902) reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji, itp.

W świetle powyższych definicji słownikowych „reklamy” za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta.

Natomiast „reprezentacja” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza „ okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków. Z powyższego wynika, że o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacjach z kontrahentami, gośćmi i potencjalnymi klientami.

Przy zaliczaniu tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów, ze względu na zbliżony charakter reprezentacji i reklamy, należy zwrócić uwagę na cechy pozwalające je od siebie odróżnić. Reprezentacja, podobnie jak reklama, ma za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego. Reprezentacja w inny sposób niż reklama promuje producenta, dany towar lub usługę. Reklama polega na przedstawianiu towarów, nakłanianiu do nabycia towarów w sposób bezpośredni. Reprezentacja natomiastw sposób pośredni promuje podmiot gospodarczy. Namawianie do kupna odbywa się poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny uznać należy, iż wydatki poniesione na zakup metrówek z logo Spółki, wręczanych klientom nie stanowią kosztów reklamy. Celem reklamy jest dostarczenie informacji o produktach, towarach lub usługach i nakłanianie potencjalnych nabywców do dokonania zakupu. Umieszczenie samego logo na produktach określonych przez Podatnika jako gadżety reklamowe nie posiada znamion reklamy, ponieważ nie promuje konkretnego wyrobu związanego z działalnością Wnioskodawcy, a tym samym nie spełnia warunków umożliwiających zaliczenie tych wydatków do kosztów reklamy. Wręczanie klientom przez Podatnika przedmiotowych metrówek wzbudza pozytywne skojarzenia u odbiorców, pośrednio promuje firmę i kreuje jej wizerunek. W związku z powyższym wydatki te należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj