Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1009/11-4/IZ
z 9 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1009/11-4/IZ
Data
2011.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
aport
budowle
rurociąg
składnik majątkowy


Istota interpretacji
dotyczy zastosowania zwolnienia dla wnoszonych aportem składników majątku



Wniosek ORD-IN 648 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2011 r. (data wpływu 25.08.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5.12.2011 r., (data wpływu 8.12.2011 r.), nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 23.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla wnoszonych aportem składników majątku– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla wnoszonych aportem składników majątku

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 czerwca 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zakładu E. S.A. podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu E. zgodnie z którą Wnioskodawca (zwana dalej „Spółka”) objęła 13276 (trzynaście tysięcy dwieście siedemdziesiąt sześć) nowych akcji w podwyższonym kapitale zakładowym w zamian za wkład niepieniężny w postaci: stalowej konstrukcji nośnej rurociągów nr inwentarzowy 29107, żelbetonowej konstrukcji wsporczej rurociągów nr inwentarzowy 29108, dwóch rurociągów tłocznych ścieków przemysłowych DN 2 x500 nr inwentarzowy 65120, rurociągu tłocznego ścieków sanitarnych DN 400 nr inwentarzowy 65121, rurociągów tłocznych ścieków sanitarnych 2x DN 600 nr inwentarzowy 65122, rurociągu wody oczyszczonej DN 600 nr inwentarzowy 65127, rurociągu wody grzewczej nr inwentarzowy 65128, rurociągu DN 700 nr inwentarzowy 65144, rurociągu DN100 nr inwentarzowy 65175). Składniki majątkowe stanowiące przedmiot wkładu niepieniężnego, o którym mowa w niniejszym wniosku będą w dalszej części niniejszego wniosku nazywane łącznie jako „Składniki Majątku”.

W celu określenia aktualnej wartości rynkowej Składników Majątku stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego, w dniu 10 lutego 2011 r. Z. P. U. H. mgr inż. J. K. w C. sporządził operat szacunkowy. Stanowi on załącznik nr. 1 do niniejszego wniosku.

Wszystkie Składniki Majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego zostały zakwalifikowane jako ruchomości

Własność Składników Majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego Spółka nabyła od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. z 2002 r., Nr 213, poz. 1800, z późn. zm) na podstawie Umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego Rep. A nr x/2005 z dnia 28 lipca 2005r. sporządzonej przed notariuszem w C.. W powyższej umowie nie zostały wymieniona stalowa konstrukcja nośna rurociągów oraz żelbetonowa konstrukcja wsporcza rurociągów. Stalowa konstrukcja nośna rurociągów oraz żelbetonowa konstrukcja wsporcza rurociągów stanowią elementy konstrukcji nośnej dla rurociągów, które również zostały wniesione przez Spółkę jako wkład niepieniężny na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E.S.A. i zgodnie z informacją uzyskaną przez Pana Dyrektora J. Z. dopiero na potrzeby wniesienia przedmiotowego wkładu niepieniężnego zostały sklasyfikowane jako odrębne środki trwałe i zostały im nadane numery inwentarzowe. Wcześniej były one kwalifikowane jako część składowa rurociągów stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego, o którym mowa w niniejszym wniosku.

Przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej przez H. na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwany dalej podatkiem VAT”). Należy więc przyjąć, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od H..

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, iż nie ponosiła wydatków na ulepszenie składników majątkowych będących przedmiotem wnoszonego aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku przez Spółkę w celu pokrycia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E. S.A. będzie korzystało ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r, Nr 54, poz.535 z późn. zm.) (zwanej dalej ustawą o podatku „VAT”)...
  2. W przypadku gdy organy podatkowe nie przychylą się do stanowiska Spółki dotyczącego pytania numer 2 tj. uznają, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym nie podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT, czy wartość nominalna akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Elsen objętych przez Spółkę w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku stanowi dla celów opodatkowania podatkiem VAT kwotę brutto tj. zawiera podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E.S.A. (czyli: stalowej konstrukcji nośnej rurociągów nr inwentarzowy 29107, żelbetonowej konstrukcji wsporczej rurociągów nr inwentarzowy 29108, dwóch rurociągów tłocznych ścieków przemysłowych DN 2 x500 nr inwentarzowy 65120. rurociągu tłocznego ścieków sanitarnych DN 400 nr inwentarzowy 65121, rurociągów tłocznych ścieków sanitarnych 2x DN 600 nr inwentarzowy 65122, rurociągu wody oczyszczonej DN 600 nr inwentarzowy 65127, rurociągu wody grzewczej nr inwentarzowy 65128, rurociągu DN 700 nr inwentarzowy 65144. rurociągu DN100 nr inwentarzowy 65175) będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku VAT dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Spółka została utworzona i działa na podstawie przepisów Ustawy o pomocy publicznej, określającej zasady warunki restrukturyzacji przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy a także tryb postępowania w sprawach restrukturyzacji

Przedmiotem działalności Spółki jest w szczególności spłata zobowiązań przejętych z mocy prawa od przedsiębiorców w trybie określonym w rozdziale. 5a Ustawy o pomocy publicznej, z przychodów uzyskanych z tytułu gospodarowania lub sprzedaży przejętego w trybie tej Ustawy o pomocy publicznej majątku Przedmiotem działalności Spółki jest więc m. in. wydzierżawianie majątku przejętego od przedsiębiorców objętych restrukturyzacją w trybie przepisów Ustawy o pomocy publicznej w celu uzyskania środków które będą przeznaczone na spłatę zobowiązań publicznoprawnych przejętych od przedsiębiorców w trybie Ustawy o pomocy publicznej

Spółka została utworzona, aby realizować szczególne cele gospodarcze, nie prowadzi działalności gospodarczej w celach zarobkowych. Wszystkie środki uzyskane przez Spółkę w wyniku gospodarowania np. wydzierżawiania przez Spółkę przejętego majątku oraz w wyniku jego zbycia są przeznaczane na regulowanie zobowiązań publicznoprawnych przeniesionych na Spółkę w trybie Ustawy o pomocy publicznej. Spółka prowadzi działalność polegającą wyłącznie na wynajmowaniu i wydzierżawianiu majątku przejętego w trybie przepisów Ustawy o pomocy publicznej oraz na zbywaniu tego majątku.

Prawo własności Składników Majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego Spółka nabyła od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej na podstawie Umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego Rep. A nr x/2005 z dnia 28 lipca 2005r. sporządzonym przed notariuszem w C.. Przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT Należy więc przyjąć iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od H..

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o podatku VAT przez towary używane o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się ruchomości których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel Używanie towaru przez Spółkę przez okres co najmniej 6 miesięcy powoduje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT przy dostawie tego towaru

Składniki Majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego (bezpośrednio rurociągi oraz pośrednio stalowa konstrukcja nośna rurociągów oraz żelbetonowa konstrukcja wsporcza rurociągów, które nie zostały skłasyt9kowane w umowie dzierżawy jako osobne ruchomości dopiero na potrzeby wniesienia przedmiotowego wkładu niepieniężnego zostały sklasyfikowane jako odrębne środki trwałe i zostały im nadane numery inwentarzowe) były wydzierżawiane przez E.S.A. na podstawie umowy zawartej z H. z dnia 25.08.2000 r. oraz na podstawie umowy dzierżawy zawartej ze Spółką z dnia 14.07.2006 r.

Fakt, iż Składniki Majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego były przez Spółkę wydzierżawiane przez okres przekraczający pół roku od daty ich nabycia umożliwia zakwalifikowanie ich jako towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego (tom 9. Warszawa 1969), użytkownik - to osoba, instytucja użytkująca coś, korzystająca z czegoś, osoba posługująca się czymś (...) użytkownik może wykonywać swoje prawo przez osoby trzecie, w szczególności zaś oddać rzecz w najem lub dzierżawę.

Ponadto w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2007 r. (III SAN/a 3997/06) sąd, odnosząc się do pojęcia „używanie przez podatnika” uznał, że „wobec braku w ustawie o VAT definicji tego pojęcia należy przyjąć definicję najszerszą a zatem obejmującą różne formy używania jako korzystania z rzeczy w tym także jej używanie poprzez pobieranie pożytków cywilnych Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, że zwolnieniu podlega dostawa używanych budynków budowli i ich części będących przedmiotem umów najmu dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze nie może wynikać a contrario, iż zasada ta nie dotyczy innych towarów wynajętych wydzierżawionych lub oddanych w leasing (np. maszyn samochodów), które mogą być ze względu na status używanych sprzedawane ze zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2. W ustawie przyjęto bowiem jak słusznie wskazuje skarżąca inne kryteria do ich kwalifikowania jako towary używane”.

W związku z powyższym ponieważ Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Składników Majątku wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku w celu pokrycia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E.S.A. będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT

Niezależnie od powyższego należy uznać że Spółka wydzierżawiając Składniki Majątku wykorzystywała je dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, ponieważ Spółka prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wynajmowania, wydzierżawiania i zbywania składników majątkowych przejętych od przedsiębiorców w trybie Ustawy o pomocy publicznej a dochody uzyskane z tego tytułu przeznaczane są wyłącznie na spłatę zobowiązań publicznoprawnych przejętych od przedsiębiorców w trybie przepisów Ustawy o pomocy publicznej. Spółka nie prowadzi jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej.

W opinii Wnioskodawcy, jeżeli organy podatkowe nie przychylą się do stanowiska, że wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku przez Spółkę podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT, wówczas wartość nominalna akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E.S.A. objętych przez Spółkę w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku stanowi kwotę brutto tj. zawiera podatek VAT. Stanowisko takie prezentowane jest między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 maja 2009 r. (IPPP1/443-269/09-3/MP), w której organ podatkowy stoi na stanowisku, że wartość aportu jest kwotą brutto. W powyżej interpretacji czytamy, że „odpowiednikiem obrotu jest dla aportu wartość wkładu niepieniężnego ustalona w umowie spółki, pomniejszona o kwotę należnego podatku”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Na podstawie art. 41 ust. 1 cyt ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2#8209;12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 43 ust. 2 pustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej dniu 27 czerwca 2011 r. objęł 13 276 (trzynaście tysięcy dwieście siedemdziesiąt sześć) nowych akcji w podwyższonym kapitale zakładowym w zamian za wkład niepieniężny w postaci: stalowej konstrukcji nośnej rurociągów nr inwentarzowy 29107, żelbetonowej konstrukcji wsporczej rurociągów nr inwentarzowy 29108, dwóch rurociągów tłocznych ścieków przemysłowych DN 2 x500 nr inwentarzowy 65120, rurociągu tłocznego ścieków sanitarnych DN 400 nr inwentarzowy 65121, rurociągów tłocznych ścieków sanitarnych 2x DN 600 nr inwentarzowy 65122, rurociągu wody oczyszczonej DN 600 nr inwentarzowy 65127, rurociągu wody grzewczej nr inwentarzowy 65128, rurociągu DN 700 nr inwentarzowy 65144, rurociągu DN100 nr inwentarzowy 65175). Składniki majątkowe stanowiące przedmiot wkładu niepieniężnego, o którym mowa w niniejszym wniosku będą w dalszej części niniejszego wniosku nazywane łącznie jako Składniki Majątku”. Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie składniki Majątku zostały zakwalifikowane jako ruchomości.

W ocenie Wnioskodawcy aport wymienionych we wniosku składników majątku, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na ;podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na to, iż składniki te wypełniają definicję towaru używanego.

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego Organ podatkowy nie podziela poglądu Wnioskodawcy, iż składniki wnoszonego aportu wypełniają definicję towaru używanego, gdyż nie stanowią one rzeczy ruchomych, lecz budowle.

Powyższe stanowisko tut. Organ oparł na regulacjach zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy Prawo budowlane ,ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury;
  2. 2.budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ww. ustawy przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Uwzględniając powyższe uznać należy, iż wnoszone przez Wnioskodawcę w formie aportu dwa rurociągi tłoczne ścieków przemysłowych DN 2 x500 nr inwentarzowy 65120, rurociąg tłoczny ścieków sanitarnych DN 400 nr inwentarzowy 65121, rurociąg tłoczny ścieków sanitarnych 2x DN 600 nr inwentarzowy 65122, rurociąg wody oczyszczonej DN 600 nr inwentarzowy 65127, rurociąg wody grzewczej nr inwentarzowy 65128, rurociąg DN 700 nr inwentarzowy 65144, rurociąg DN100 nr inwentarzowy 65175) stanowią budowle w rozumieniu ustawy prawo budowlane, natomiast stalową konstrukcję nośną rurociągów nr inwentarzowy 29107, żelbetonową konstrukcję wsporczej rurociągów nr inwentarzowy 29108, należy uznać za element przedmiotowych rurociągów, czyli element budowli.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje w swej treści również zwolnienie od podatku dla transakcji, których przedmiotem jest dostawa budynków, budowli lub ich części. Zatem rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności wniesienia przez Wnioskodawcę aportu, którego przedmiotem są wskazane we wniosku składniki majątku odwołać się należy do przepisów ustawy kwestii tej dotyczących.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Ze złożonego wniosku wynika, iż składniki majątku będące przedmiotem aportu zostały nabyte w 2005 roku na podstawie aktu notarialnego od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. z 2002 r., Nr 213, poz. 1800, z późn. zm). Składnik te były od. 25.08.2000 r. wydzierżawiane przez H. Spółce E.S.A., od dnia 14.07.2006 r. były przedmiotem umowy dzierżawy zawartej przez wnioskodawcę ze Spółką E.S.A..

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż wniesienie aportu w postaci: stalowej konstrukcji nośnej rurociągów nr inwentarzowy 29107, żelbetonowej konstrukcji wsporczej rurociągów nr inwentarzowy 29108, dwóch rurociągów tłocznych ścieków przemysłowych DN 2 x500 nr inwentarzowy 65120, rurociągu tłocznego ścieków sanitarnych DN 400 nr inwentarzowy 65121, rurociągów tłocznych ścieków sanitarnych 2x DN 600 nr inwentarzowy 65122, rurociągu wody oczyszczonej DN 600 nr inwentarzowy 65127, rurociągu wody grzewczej nr inwentarzowy 65128, rurociągu DN 700 nr inwentarzowy 65144, rurociągu DN100 nr inwentarzowy 65175). korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika wyraźnie, że dostawa (aport) nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, składniki majątku były już oddane pierwszemu użytkownikowi w ramach umowy dzierżawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą (aportem) przedmiotowych budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż wniesienie aportem wskazanych we wniosku składników majątku korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Nie można zgodzić się jednak ze stanowiskiem, iż zwolnienie to przysługuje Stronie na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, iż przedstawione przez Spółkę stanowisko w przedmiotowym zakresie jest nieprawidłowe.

W związku z tym, iż aport wskazanych we wniosku składników majątku korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług odpowiedź na pytanie Wnioskodawcy dotyczące określenia czy wartość nominalna nabytych akcji zawiera podatek VAT stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj