Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-391/07-4/SAP
z 24 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-391/07-4/SAP
Data
2007.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi transportowe


Istota interpretacji
Pytanie Strony dotyczy prawidłowej stawki podatku VAT przy świadczeniu wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów



Wniosek ORD-IN 496 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2007 r. (data wpływu 04.10.2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 03.12.2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT przy świadczeniu wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2007 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Towary zostają nadane w Chinach, zaś miejscem przeznaczenia są Niemcy. W Niemczech towary zostają oclone. Strona świadczy usługi transportu towarów z terytorium Niemiec na terytorium Czech lub Polski. Wykonane usługi Strona dokumentuje fakturami, na których do odcinku transportu na terytorium Niemiec stosuje stawkę VAT w wysokości 0%, a od granicy Polski do miejsca przeznaczenia na terytorium Czech stawkę podatku w wysokości 22%. Natomiast w przypadku gdy miejscem przeznaczenia jest Polska Strona dla podatnika VAT-UE stosuje stawkę w wysokości 0%, a dla podmiotu nie będącego podatnikiem VAT-UE stawkę 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku stosować na terenie Niemiec, Polski i Czech jeżeli podatnik w Czechach jest podatnikiem UE...

Zdaniem wnioskodawcy jeżeli miejscem przeznaczenia jest Polska, a nabywca usługi jest podatnikiem VAT-UE, to na terenie Niemiec oraz Polski właściwa jest stawka n.p.o. (nie podlega opodatkowaniu). Jeżeli Polska jest krajem tranzytowym, to właściwa jest stawka VAT w wysokości 0%. Natomiast jeżeli miejscem przeznaczenia są Czechy, a nabywca jest podatnikiem VAT-UE, to właściwa będzie stawka n.p.o. (nie podlega opodatkowaniu).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Definicja pojęcia „usługi transportu międzynarodowego” jest zawarta w art. 83 ust. 3 w/w ustawy, który brzmi: „Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.”


Porównując przytoczoną powyżej definicję z opisanym we wniosku (oraz w uzupełnieniu do wniosku) stanem faktycznym, należy zauważyć, iż usługi świadczone przez Stronę nie są usługami transportu międzynarodowego. Strona wykonuje usługę transportu z terytorium Niemiec na terytorium Polski lub usługę transportu z terytorium Niemiec na terytorium Czech przez terytorium Polski.

Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: „W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28”. Zgodnie z przepisem art. 28 ust. 1 w/w ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis art. 28 ust. 3 w/w ustawy brzmi: „W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer”.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy nabywca usługi podał Stronie numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi zarówno dla osób, które nie podały numeru pod którym są zarejestrowane dla potrzeb podatku VAT w konkretnym kraju Wspólnoty, jak i dla osób, które podały numer, pod którym są zarejestrowane dla potrzeb podatku na terytorium Czech lub Polski.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W ustawie o podatku od towarów i usług, w załącznikach do ustawy oraz w przepisach wykonawczych do niej brak jest przepisów ustalających preferencyjną stawkę podatku dla wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, w związku z czym są one opodatkowane według podstawowej stawki podatku w wysokości 22% (w przypadku, gdy miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium Polski).

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Cytowana dyspozycja art. 14b § 1 uzależnia prawo do wystąpienia o interpretację od łącznego spełnienia szeregu warunków m.in. wystąpienie musi dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika, do której interpretacja mieści się w zakresie polskiego prawa podatkowego. Zgodnie z art. 3 pkt 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym Strona świadczy usługi zarówno dla osób, które nie podały numeru pod którym są zarejestrowane dla potrzeb podatku VAT w konkretnym kraju Wspólnoty, jak i dla osób, które podały numer, pod którym są zarejestrowane dla potrzeb podatku na terytorium Czech lub Polski. Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż w przypadku nie podania przez nabywcę usługi przedmiotowego numeru, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna – czyli terytorium Niemiec, natomiast w przypadku, gdy nabywca usługi poda numer, pod którym jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT na terytorium Czech - miejscem świadczenia usługi jest terytorium Czech. Postawiony przez Stronę problem dotyczący zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT przy świadczeniu usług na terytorium Niemiec lub na terytorium Czech nie należy do uregulowań sfery polskiego prawa podatkowego, w związku z czym nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj