Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-694/07-2/RK
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-694/07-2/RK
Data
2008.01.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
komisant
sprzedaż komisowa
stawki podatku
towar używany


Istota interpretacji
Dostawa podręczników szkolnych przez komisanta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie spełnił jednego z warunków, dla uznania dostawy za zwolnioną z podatku od towarów i usług tj. nie był i nie jest użytkownikiem towaru sprzedawanego w ramach umowy komisu



Wniosek ORD-IN 260 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 07.12.2007 r. (data wpływu 13.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki przy sprzedaży przez komisanta używanych podręczników szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki przy sprzedaży przez komisanta używanych podręczników szkolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą - komis używanych podręczników szkolnych. Podręczniki, przyjmuje w oparciu o „umowę komisu”. Dostawcami podręczników są wyłącznie osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. W umowie ustalana jest cena sprzedaży, od której pobierana jest prowizja, a także inne warunki regulujące zasady rozliczeń. Jest również oświadczenie komitenta, że użytkował podręczniki co najmniej pół roku (choć to jest dość oczywiste).

Do rozliczenia ww. działalności Wnioskodawca stosuje zasady ogólne tj. art. 30 w połączeniu z art. 120 ust 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka VAT powinna być stosowana przy sprzedaży przez komisanta używanych podręczników szkolnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, używane podręczniki powinny być sprzedawane przez komisanta jako towary zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Definicję komisu reguluje art. 765 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Podatnik sprzedaje książki, które przyjął w oparciu o umowę komisu od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. W umowie, ustalona jest cena sprzedaży, od której Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie prowizyjne.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż stosuje ogólne zasady rozliczeń tj. art. 30 ustawy, w połączeniu z art. 120 ust. 14 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku: dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Stosownie do art. 43 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się :

  1. budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
  2. pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.


Z powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy towarów używanych jest możliwe, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki: brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy, co najmniej pół roku.

Przez używanie zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, rozumieć należy posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie będzie, zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas. Jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru, to wówczas nie może być on uznany za używany. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy, powoduje to, iż dostawa towarów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem, dostawa podręczników szkolnych przez komisanta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie spełnił jednego z warunków, dla uznania dostawy za zwolnioną z podatku od towarów i usług tj. nie był i nie jest użytkownikiem towaru sprzedawanego w ramach umowy komisu.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 0 % stosuje się do: dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia:

  • książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN,
  • czasopism specjalistycznych.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 249, poz. 1861), stawka w wysokości 0% na dostawę książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN – została utrzymana.

W pozostałym zakresie, jeżeli sprzedawane książki nie spełniają warunków przewidzianych dla zastosowania stawki 0%, obowiązuję stawka podstawowa w wysokości 22% stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj