Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-370/07-2/07/IB
z 5 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-370/07-2/07/IB
Data
2007.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
cel wydatku
członkowie
fundusz
koszty uzyskania przychodów
składka członkowska


Istota interpretacji
Czy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa w grupie podatek naliczony w części związanej z potrąceniem



Wniosek ORD-IN 490 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie, czy świadczenie usług przez Z. Grupę Producentów R. na rzecz Członków podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług oraz sposobu fakturowania- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.10.2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie, czy świadczenie usług przez Z. Grupę Producentów R. na rzecz Członków podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług oraz sposobu fakturowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z. Grupa Producentów R. zawarła umowę z jej Członkami uściślającą zasady współpracy w zakresie produkcji i zbycia wytworzonych przez Członków zbóż i nasion oleistych. Postanowienia umowy stanowią szczegółowe odzwierciedlenie ustawowych obowiązków nałożonych na każdą grupę producentów (taką grupę stanowi ZGPR), przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

W związku z uczestnictwem w ZGPR jej członkowie są obowiązani do uiszczania na fundusz członkowski ZGPR składek członkowskich w wysokości 1 % wartości netto (bez podatku od towarów i usług) sprzedaży przez ZGPR produktów wytworzonych w gospodarstwach Członków ZGPR, zbytych przez nich uprzednio na rzecz ZGPR. Składka jest obliczana przez ZGPR i pobierana przez potrącenie Członkowi ZGPR należności (wynagrodzenia) za produkty sprzedane ZGPR. Spółka podkreśla, że zgodnie z przywołaną powyżej ustawą podmioty mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny:

  • ZGPR świadczy na rzecz swoich członków usługę, o której mowa w załączniku nr 4 poz. 10 Ustawy VAT, tj. usługę świadczoną przez organizację członkowską, gdzie indziej niesklasyfikowaną (wyłącznie statutową), podlegającą zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1,
  • ZGPR obowiązana jest do wystawienia faktury nie zawierającej kwoty podatku należnego, z wykazanym zwolnieniem.


Zdaniem wnioskodawcy składka członkowska uiszczana przez Członków ZGPR stanowi wynagrodzenie za usługę zwolnioną od podatku VAT. Przekonanie takie wynika z uwzględnienia w niniejszym stanie faktycznym dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, zgodnie z którą zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wskazano na usługi świadczone przez organizację członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Spółka zaznacza, że każdy przedsiębiorca, grupujący producentów rolnych, obowiązany jest do realizacji ściśle oznaczonych przez ustawodawcę zadań. Zakres jego działań ograniczony jest bowiem celem dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego. Zasady tworzenia grupy producentów rolnych, które działają w obrocie jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, obwarowane zostały warunkami, które w dużej mierze wykluczają możliwość podjęcia i prowadzenia przez taki podmiot działalności innej niż wynikającej z jej ustawowych podstaw.

Odnośnie pytania drugiego, ZGPR uważa iż jest zobowiązana do realizacji wskazanych powyżej zadań a ich finansowanie możliwe jest w oparciu o utworzony w tym celu fundusz członkowski. Fundusz członkowski zasilany jest składkami jej Członków ustalonymi w wysokości 1% wartości netto sprzedaży przez ZGPR produktów wytworzonych w gospodarstwach przez Członków ZGPR, zbytych przez nich uprzednio na rzecz ZGPR. Uwzględniając statutowy charakter usług świadczonych na rzecz swoich Członków ZGPR uznaje je za czynności zwolnione od podatku VAT a w konsekwencji podlegające udokumentowaniu fakturą VAT bez wykazania na nich kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. powyższego podatku od towarów i usług (Dz. powyższego. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, według art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika usług, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają tylko te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze (np. składki), które są związane z przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, czyli odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju.

Czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczeniem usług, a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym, jest określenie czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem skutku prawnego określonego umową między stronami, to jest określoną dostawą lub wykonaniem określonej usługi. W katalogu takich umów nie mieści się zadeklarowanie przynależności do jakiejś organizacji lub stowarzyszenia i opłacanie z tego tytułu składek. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika Z. Grupa Producentów R. utrzymuje się ze składek płaconych przez jej członków. Członkowie odprowadzają 1% wartości netto sprzedaży przez ZGPR produktów wytworzonych w ich gospodarstwach. Grupy Producentów R. powstają m.in. w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, ochrony środowiska naturalnego – co jest zgodne z przywołaną ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. To właśnie z powyższej ustawy wynika obowiązek uiszczania składek członkowskich (dobrowolne uczestnictwo w grupie czy związku). W związku z powyższym w tym przypadku nie istnieje związek między dokonywanymi opłatami „składkami członkowskimi” a korzyściami jakie czerpią z uczestnictwa w ZGPR jego Członkowie. Wynagrodzenie powinno mieć charakter wzajemny i ekwiwalentny, tzn. powinna istnieć bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz świadczącego usługę. W związku z powyższym nie można uznać składek członkowskich za wynagrodzenie w rozumieniu przepisów o podatku od wartości dodanej i tym samym potwierdzić stanowiska Spółki, że wynagrodzenie to stanowi usługę zwolnioną od podatku VAT. Uiszczanie składek członkowskich nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 powołanej ustawy VAT. Obowiązek uiszczania składek członkowskich jest powinnością wynikającą z ustawy.

W związku z powyższym, iż w ocenie tut. Organu uiszczanie składek członkowskich nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zasadne jest twierdzenie iż nie powstaje z tego tytułu również obowiązek wystawiania faktur VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj