Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-567/07-2/IB
Data
2008.01.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
odliczenie podatku od towarów i usług
środek trwały
urząd pracy
Istota interpretacji
Odliczenie od podatku VAT zakupionych środków trwałych z otrzymanej dotacji
Wniosek ORD-IN
382 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007r. (data wpływu 12 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia na zasadach ogólnych podatku VAT za zakupione środki trwałe z otrzymanej dotacji Urzędu Pracy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia na zasadach ogólnych podatku VAT za zakupione środki trwałe z otrzymanej dotacji Urzędu Pracy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W październiku bieżącego roku Wnioskująca otrzymała Pani dotację z Urzędu Pracy na zorganizowanie stanowisk pracy dla osób bezrobotnych. Dotacja była zwrotem za zakupione środki trwałe /maszyn szwalnicze/. Została zwrócona kwota brutto pomimo, iż Wnioskująca jest jestem podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy VAT z faktur za zakupione środki trwałe podlega odliczeniu na zasadach ogólnych...
Zdaniem wnioskodawcy VAT z faktur na zakup środków trwałych podlega odliczeniu w miesiącu otrzymania faktur lub następnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Z przestawionego wniosku wynika, iż Strona w ramach prowadzonej działalności otrzymała dotację z Urzędu Pracy na zorganizowanie stanowisk pracy dla bezrobotnych. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a cyt. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednak zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie stosuje się m.in. do nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy tut. organ podatkowy stwierdza, iż jeżeli przy zakupie towarów (maszyn) stanowiących środki trwałe zrefundowanych przez Urząd Pracy zostały spełnione warunki, o których mowa w ww. przepisach art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit a) oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to podatek zawarty w fakturach dokumentujących te zakupy podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Jednocześnie, nadmieniamy iż tut. Organ podatkowy nie wypowiada się w kwestii zwróconej dotacji w kwocie brutto.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
|