Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PDII/423-140/1/07
z 28 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/423-140/1/07
Data
2007.06.28



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
logo
reklama
strój


Pytanie podatnika
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup bądź wytworzenie gadżetów oraz strojów sportowych z logo Firmy.


W dniu 06.04.2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek Banku S.A. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka S.A. w celu utrwalenia swojego wizerunku, ponosi wydatki związane z umieszczeniem logo Banku S.A. na różnego rodzaju gadżetach np. długopisach, kalendarzach, koszulkach, kurtkach, parasolach, plecakach, portfelach, teczkach, czapeczkach. Gadżety te są przy różnych okazjach wręczane zarówno obecnym jak i potencjalnym klientom Banku. Ponadto w koszulkach z logo Banku S.A. występują niekiedy pracownicy Banku tworzący drużyny sportowe, biorące udział w imprezach sportowych, takich jak mecze w lokalnych turniejach piłki nożnej.
Wobec powyższego Spółka ma wątpliwości czy stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu wydatki Banku poniesione na:
1) zakup bądź wytworzenie gadżetów z logo firmy (np. długopisy, kalendarze, koszulki, kurtki, parasole, plecaki, portfele, teczki, czapeczki), które następnie są przy różnych okazjach wręczane obecnym i potencjalnym klientom banku,
2) zakup bądź wytworzenie strojów sportowych z logo Banku S.A., w których pracownicy Banku biorą udział w imprezach sportowych?
Zdaniem Podatnika wyżej wskazane wydatki stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu. Wręczanie przy różnych okazjach obecnym i potencjalnym klientom Banku, gadżetów z logo firmy mieści się w pojęciu reklamy. Według Podatnika naniesiony na stroje sportowe nadruk sprawia, że strój ten staje się nośnikiem reklamy firmy, bowiem utrwala wizerunek, nazwę oraz logo banku.
Mając na uwadze przedstawiony przez podatnika stan faktyczny sprawy Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Ponieważ przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy więc sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego (pod red. prof. M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992):
#61607; „reprezentacja” – to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną,
#61607; „reklama” – oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki służące temu celowi (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.).
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług, to efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.
Biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż wydatki na zakup lub wytworzenie gadżetów z logo Banku (takich jak długopisy, kalendarze, koszulki, kurtki, parasole plecaki, portfele, teczki, czapeczki) rozdawanych przy różnych okazjach obecnym i potencjalnym klientom banku stanowią wydatki na reklamę, które zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.
Również wydatki na zakup lub wytworzenie strojów sportowych z logo Banku, w których pracownicy Banku biorą udział w imprezach sportowych mając charakter reklamowy. Głównym celem Podatnika jest zaprezentowanie własnego wizerunku w innym środowisku. Pracownik występując w koszulce z logo Banku, reklamuje tym samym Bank utrwalając poprzez logo, nazwę, wizerunek i „image” Podatnika. Ponoszone przez Bank ww. wydatki nie są reprezentacją w rozumieniu powołanej definicji, a zatem nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione w powołanym na wstępie piśmie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj