Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PDII/423-91/1/07
z 18 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/423-91/1/07
Data
2007.05.18



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
świadczenia medyczne
usługi medyczne


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę na zakup usług medycznych od dnia 01.01.2007 r.


W dniu 12.03.2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek Spółki S.A. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji miedzi. W związku z tym, że pracownicy Spółki w znacznej mierze świadczą pracę w warunkach uciążliwych/szkodliwych dla zdrowia, Spółka w latach ubiegłych zawarła umowy cywilnoprawne z zakładami opieki zdrowotnej o sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami Spółki, określonej w Kodeksie pracy oraz w ustawie z dnia 27.06.1997 r. o służbie medycyny pracy (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317). Zgodnie z treścią ww. umów, można podzielić je na dwie grupy:
I grupa – dotyczy umów, na podstawie których zleceniobiorca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz pracowników Spółki usług w zakresie:
1. świadczeń medycznych wynikających z Kodeksu pracy – odpłatność za te świadczenia została ustalona ryczałtowo jako iloczyn stawki ryczałtowej X oraz średniomiesięcznej liczby zatrudnionych pracowników w Spółce,
2. badań na rzecz byłych pracowników Spółki, którzy zatrudnieni byli w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających (art. 229 § 5 pkt 2 KP), i którzy złożyli wniosek o objęcie ich takimi testami – odpłatność miesięczna została ustalona jako iloczyn liczby wykonanych usług oraz cen jednostkowych obowiązujących w cenniku Zleceniobiorcy;
3. usług profilaktycznej opieki zdrowotnej – odpłatność została ustalono ryczałtowo.
II grupa – dotyczy umów, na podstawie których zleceniobiorca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz wybranych pracowników Spółki usług określonych przez zleceniobiorcę w tzw. Kompleksowym Pakiecie Profilaktycznej Opieki Medycznej.
Prawo do korzystania przez pracownika z ww. Pakietu dotyczy wyłącznie osób imiennie zgłoszonych przez Spółkę do objęcia tym Pakietem.
Odpłatność miesięczna za możliwość korzystania przez pracownika z Pakietu ustalana jest jako iloczyn kwoty X oraz liczby pracowników zgłoszonych do objęcia Pakietem (posiadających karty placówki medycznej zleceniobiorcy).
Wobec powyższego Spółka ma wątpliwości czy wydatki na zakup wyżej wymienionych usług medycznych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem Podatnika wymienione we wniosku wydatki w całości spełniają kryteria pozwalające na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje, iż:
Od 01.01.2007 r. został uchylony przepis art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który mówił o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych tylko na takie świadczenia medyczne dla pracowników, do których poniesienia obliguje podatnika Kodeks pracy oraz inne ustawy. Zatem pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki poniesione na zapewnienie opieki medycznej swoim pracownikom, bez względu na to, czy inne ustawy nakładają na niego taki obowiązek. Jedynym warunkiem uznania tych wydatków za koszt będzie wykazanie ich związku z osiągniętymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Również wydatki na badania na rzecz byłych pracowników, którzy zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku zatrudnieni byli w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających, pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż obliguje go do tego Kodeks pracy (art. 229 § 5 i 6). Ponadto na zaliczenie wydatków związanych z finansowaniem badań lekarskich dla pracowników i byłych pracowników do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu, czy opłata za te badania wnoszona jest w formie ryczałtu, czy też uzależniona jest od liczby korzystających osób.
Reasumując, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki związane z finansowaniem świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników i byłych pracowników (na podstawie art. 229 § 5 Kodeksu pracy), o ile wykaże ich związek z osiąganymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione w powołanym na wstępie piśmie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
W zakresie części wniosku dot. wątpliwości Spółki na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne postanowienie.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj