Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-142/12/JK
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w akcyzie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w akcyzie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka produkuje, magazynuje oraz sprzedaje oleje smarowe, klasyfikowane do kodów CN: 2710 19 81; 2710 19 83; 2710 19 85; 2710 19 87; 2710 19 91; 2710 19 99 (dalej zwanych olejami smarowymi). W ramach prowadzonej działalności, Spółka dokonuje przemieszczeń olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do własnych składów podatkowych bądź do składów podatkowych swoich kontrahentów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych Spółka dokonuje transportem kolejowym i samochodowym. Są to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport. Od 1 stycznia 2012 r. Spółka, w przypadku dokonywania przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju, jest zobowiązana do stosowania Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (EMCS) z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. W przypadku przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju, przesyła do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymuje z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym. Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona, a obowiązek podatkowy wygasa, w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę oraz otrzymania przez Spółkę z Systemu raportu odbioru. W przypadku, gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem raportu odbioru zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas Spółka otrzymuje komunikat IE-905. Jednocześnie, w związku z dokonywaniem przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, organy celne wykonują czynności na podstawie ustawy o Służbie Celnej i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii wygaśnięcia obowiązku podatkowego w akcyzie w związku z dokonaniem odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku otrzymania raportu odbioru z Systemu EMCS (lub dokumentu zastępującego raport odbioru), zobowiązanie podatkowe nie powstanie i wygaśnie obowiązek podatkowy wobec tej ilości wyrobów akcyzowych, której odbiór został potwierdzony przez odbiorcę w raporcie odbioru?
  2. Czy czynności organów celnych dokonane na podstawie przepisów ustawy o Służbie Celnej i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy mogą wpływać na wygaśnięcie obowiązku podatkowego i brak powstania zobowiązania podatkowego na podstawie art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w sytuacji, gdy podmiot wysyłający wyroby akcyzowe otrzymuje raport odbioru na którym stwierdzono odbiór bez zastrzeżeń?




Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad 1.

W ocenie Spółki, otrzymanie raportu odbioru z Systemu EMCS (lub dokumentu zastępującego raport odbioru), z którego wynika, iż kontrahent odebrał wskazaną w raporcie odbioru ilość olejów smarowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, skutkuje wygaśnięciem obowiązku podatkowego względem ilości wyrobów wskazanych w raporcie odbioru, jako ilość odebrana przez kontrahenta. Jednocześnie, zdaniem Spółki, wobec tej ilości olejów smarowych nie powstanie zobowiązanie podatkowe.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, czynności organów celnych dokonane na podstawie przepisów ustawy o Służbie Celnej i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie mogą wpływać na wygaśnięcie obowiązku podatkowego i brak powstania zobowiązania podatkowego na podstawie art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w sytuacji, gdy podmiot wysyłający wyroby akcyzowe otrzymuje raport odbioru, w którym stwierdzono odbiór bez zastrzeżeń.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Ad. 1

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b wymienionej ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Systemem jest natomiast krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24) - art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy. System EMCS (Excise Movement and Control System) został stworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską. System ma swoje umocowanie w przepisach wspólnotowych, tj. w dyrektywie Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Nowa Dyrektywa Horyzontalna) oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009. System jest wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - bez zapłaconego podatku akcyzowego. EMCS posługuje się komunikatem elektronicznym e-AD, który zastępuje administracyjny dokument towarzyszący w formie papierowej. Stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terenie kraju, Spółka jest zobowiązana do spełnienia obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku akcyzowym związanych z wykorzystaniem Systemu. Do obowiązków tych, a zarazem warunków stosowania procedury należą, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

  • zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Spółka wskazuje, iż przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wiąże się również z koniecznością wypełnienia obowiązków związanych z wdrożeniem Systemu - które stanowią jednocześnie warunki stosowania tej procedury. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po przesłaniu przez Spółkę do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie - art. 41a ust. 3 pkt 1 ustawy. Przed dokonaniem wysyłki, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, gdy projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do Spółki oraz do podmiotu odbierającego. Jeżeli projekt e-AD zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu wysyłającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41 b ust. 2 ustawy. Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD do Spółki, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy, dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD. Po przemieszczeniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do Spółki w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Zgodnie z art. 41e ust. 4 ustawy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach. Na podstawie art. 41e ust. 7 ustawy, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym. W przypadku braku raportu odbioru, zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do danego przemieszczenia jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać. W takiej sytuacji, organ celny generuje w systemie komunikat IE 905, potwierdzający zakończenie przemieszczenia. Jednocześnie, art. 41 ust. 5 ustawy stanowi, że przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu - w części objętej potwierdzeniem.

Spółka wskazuje, iż w art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku akcyzowym zawarto definicję legalną raportu odbioru. Zgodnie z tym przepisem, raportem odbioru jest raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż raport odbioru pełni dwie istotne funkcje. Po pierwsze stanowi dokument, na podstawie którego można stwierdzić, iż przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenie poboru zostało zakończone. Po drugie, pozwala ocenić, w stosunku do jakiej części przemieszczanych wyrobów akcyzowych nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy ciążący na podatniku. Zdaniem Spółki, jak wynika z art. 41 ust. 5 ustawy, jest to część objęta potwierdzeniem w raporcie odbioru lub dokumencie zastępującym raport odbioru. Jeżeli więc obowiązek podatkowy wygaśnie wobec tej części wyrobów akcyzowych, których odbiór został potwierdzony w raporcie odbioru (lub dokumencie zastępującym raport odbioru) i nie powstanie zobowiązanie podatkowe, Spółka nie będzie również w żadnym przypadku zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od tej ilości wyrobów akcyzowych.

Ad 2.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 217 Konstytucji nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Podatek akcyzowy w Polsce został nałożony ustawą o podatku akcyzowym oraz rozporządzeniami wykonawczymi do tej ustawy. Przepisy te regulują co do zasady całość kwestii podatkowych, tj. określają stawkę podatku akcyzowego, przedmiot i podmiot opodatkowania, regulują zwolnienia z podatku akcyzowego. Ponadto, zgodnie z art. 6 wymienionej ustawy, do postępowań w sprawach wynikających z ustawy o podatku akcyzowym stosuje się przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. W ocenie Spółki, powyżej wskazane regulacje w sposób kompleksowy odnoszą się do kwestii opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych i stanowią wyłączną podstawę do określania zasad powstania i wygaśnięcia obowiązku podatkowego oraz powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym. Natomiast, przepisy ustawy o Służbie Celnej, jak również przepisy rozporządzenia w sprawie kontroli regulują wyłącznie kwestie związane ze sprawowaniem kontroli nad wyrobami akcyzowymi i w żadnym zakresie nie regulują zasad ustalania zobowiązania podatkowego, ani w żadnej mierze nie odnoszą się do kwestii związanych z opodatkowaniem wyrobów akcyzowych. W związku z tym, w ocenie Spółki, działania organów celnych dokonywane na podstawie ustawy o Służbie Celnej i przepisów wykonawczych do tej ustawy, nie mogą wpływać na wygaśnięcie obowiązku podatkowego i brak powstania zobowiązania podatkowego na podstawie art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy w sytuacji, gdy podmiot wysyłający wyroby akcyzowe otrzymuje raport odbioru, na którym stwierdzono odbiór bez zastrzeżeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwana ustawą, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:


  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:

    1. napojów alkoholowych,
    2. wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,

  3. wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy, „System” to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15-15a ustawy, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei, dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone. Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone, stosowany, gdy System jest niedostępny - art. 2 ust. 1 pkt 27-28 ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy miedzy innymi ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju - art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.


Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art . 40 ust . 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD -art . 41 ust . 4 ustawy.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu - w części objętej potwierdzeniem - art. 41 ust. 5 ustawy.

W przypadku dokonania kontroli lub wystąpienia w trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy innego zdarzenia, które może mieć wpływ na przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem tej procedury lub na jej dokumentowanie, właściwy naczelnik urzędu celnego zamieszcza w Systemie informację o dokonanej kontroli lub o takim zdarzeniu - art. 41 ust. 15 ustawy.

Art. 41a ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.


Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy, odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD.


Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym - art. 41a ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41b ust. 1 ustawy, jeżeli projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego oraz do:

  1. podmiotu odbierającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu odbierającego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonywanego przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się w państwie członkowskim Unii Europejskiej.


Jeżeli projekt e-AD zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu wysyłającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41b ust. 2 ustawy.

W myśl art. 41e ust. 3 ustawy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:

  1. podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.


Jeżeli projekt raportu odbioru albo projekt raportu wywozu sporządzony przez właściwego naczelnika urzędu celnego zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego albo do właściwego naczelnika urzędu celnego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41e ust. 4 ustawy.

W momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym - art. 41e ust. 7 ustawy.

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać - art. 41e ust. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu.

Stosownie do art. 46 ust. 2 ustawy, użytkownikami Systemu są podmioty prowadzące składy podatkowe, zarejestrowani wysyłający, zarejestrowani odbiorcy, podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 i organy podatkowe.

Zgodnie z art. 46 ust. 7 ustawy, z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego naczelnika urzędu celnego są usuwane stwierdzone w Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością czynności dokonywanych w Systemie z przepisami niniejszej ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji.

Podkreślić należy, iż w myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie informacji umieszczanych w Systemie oraz w e-AD (Dz. U. Nr 229, poz. 1501), do Systemu dostarcza się informacje dotyczące:

  1. zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - w przypadku braku technicznej możliwości obsługi tego przemieszczenia w Systemie;
  2. obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu stwierdzonych ubytków wyrobów akcyzowych – w przypadku stwierdzenia ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. braku możliwości dalszego przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - w przypadku całkowitego zniszczenia lub utraty tych wyrobów lub braku możliwości dalszego ich przemieszczania z innych powodów;
  4. nieprzesłania raportu odbioru - w przypadku gdy raport odbioru nie został przesłany w terminie;
  5. zamiaru odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych lub odmowy przyjęcia wyrobów akcyzowych - w przypadku gdy podmiot odbierający zamierza odmówić lub odmawia przyjęcia wyrobów akcyzowych, w szczególności w związku z niezgodnością wyrobów akcyzowych wskazanych w e-AD z zamówieniem;
  6. nieotrzymania raportu odbioru - w przypadku nieotrzymania w terminie przez podmiot wysyłający raportu odbioru.


Wskazane informacje, zgodnie z § 2 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, wprowadza do Systemu:

  1. właściwy naczelnik urzędu celnego, w przypadku informacji, o których mowa w pkt 1-3;
  2. podmiot odbierający, w przypadku informacji, o których mowa w pkt 4 i 5;
  3. podmiot wysyłający, w przypadku informacji, o których mowa w pkt 6.


Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz.1323 ze zm.), ustawa ta reguluje zadania i organizację Służby Celnej - jednolitej umundurowanej formacji, utworzonej w celu zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu towarów na ten obszar oraz wywozu towarów z tego obszaru, a także wykonywania obowiązków określonych w przepisach odrębnych, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier.

Odnosząc się z kolei do regulacji zawartych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych z dnia 7 maja 2010 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 555 ze zm.) wskazać należy, iż dotyczą one szczegółowego zakresu i sposobu kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, trybu przekazywania oraz zakresu informacji o terminach czynności podlegających kontroli; rodzaju prowadzonej dokumentacji związanej z działalnością podlegającą kontroli, jej wzorów, a także szczegółowego sposobu jej przygotowania i prowadzenia; trybu niszczenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia; szczegółowego sposobu i warunków przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka produkuje, magazynuje oraz sprzedaje oleje smarowe, klasyfikowane do kodów CN 2710 19 81; 2710 19 83; 2710 19 85; 2710 19 87; 2710 19 91; 2710 19 99. W ramach prowadzonej działalności, Spółka dokonuje przemieszczeń olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do własnych składów podatkowych, bądź do składów podatkowych kontrahentów. Spółka w przypadku dokonywania przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju stosuje system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca, jak wynika to z treści wniosku, zamierza stosować się do określonych wymogów związanych ze stosowaniem Systemu.

W ocenie Spółki, fakt otrzymania przez Spółkę raportu odbioru z Systemu EMCS (lub dokumentu zastępującego raport odbioru), z którego wynika, iż kontrahent odebrał wskazaną w raporcie odbioru ilość olejów smarowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, skutkuje wygaśnięciem obowiązku podatkowego względem ilości wyrobów wskazanych w raporcie odbioru, jako ilość odebrana przez kontrahenta. Jednocześnie, zdaniem Spółki, wobec tej ilości olejów smarowych nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli obowiązek podatkowy wygaśnie wobec tej części wyrobów akcyzowych, których odbiór został potwierdzony w raporcie odbioru (lub dokumencie zastępującym raport odbioru) i nie powstanie zobowiązanie podatkowe, Spółka nie będzie również w żadnym przypadku zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od tej ilości wyrobów akcyzowych.

Ponadto, zdaniem Spółki, czynności organów celnych dokonane na podstawie przepisów ustawy o Służbie Celnej i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie mogą wpływać na wygaśnięcie obowiązku podatkowego i brak powstania zobowiązania podatkowego na podstawie art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy w sytuacji, gdy podmiot wysyłający wyroby akcyzowe otrzymuje raport odbioru w którym stwierdzono odbiór bez zastrzeżeń.

W ocenie tutejszego organu trafne jest stanowisko Wnioskodawcy, że to przepisy ustawy o podatku akcyzowym określają zasady opodatkowania akcyzą poprzez wskazanie wyrobów uznawanych przez ustawodawcę za wyroby akcyzowe, określenie podatników podatku akcyzowego, przedstawienie czynności podlegających opodatkowaniu, jak również regulują pozostałe elementy konstrukcji podatku akcyzowego, takie jak podstawa opodatkowania, stawki podatkowe, zwolnienia od podatku oraz wskazują przypadki, w których obowiązek podatkowy w akcyzie wygasa.

Należy zgodzić się z także z Wnioskodawcą, iż w opisanej we wniosku sytuacji, w której Spółka otrzymuje raport odbioru lub dokument zastępujący raport odbioru, z którego wynika, iż kontrahent odebrał wskazaną w raporcie odbioru ilość olejów smarowych przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady wygasa obowiązek podatkowy względem ilości wyrobów wskazanych w raporcie odbioru, jako ilość odebrana przez kontrahenta. Jednakże nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż stanie się tak w każdym możliwym przypadku. Bowiem mogą zaistnieć okoliczności, że raport odbioru będzie zawierał ustalenia niezgodne ze stanem faktycznym. Wskazana niezgodność może wynikać np. z błędnego odczytu z przyrządów pomiarowych, pomyłce w liczeniu jednostek wyrobu lub „literówki”.

Podkreślić zatem należy, iż wygaśniecie obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy, następuje z mocy prawa wyłącznie w sytuacji, gdy informacja umieszczona przez użytkownika Systemu w komunikacie znajduje potwierdzenie w stanie faktycznym. Natomiast wygaśniecie obowiązku nie może nastąpić, gdy do komunikatu użytkownik Systemu - kontrahent Spółki - wprowadził błędne lub pomyłkowe dane.

Trafne jest także stanowisko Wnioskodawcy, że przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej nie zawierają uregulowań dotyczących opodatkowania wyrobów akcyzowych. Jednakże, jak to wskazano w art. 1 ust. 1 wymienionej ustawy, celem przepisów tej ustawy jest, miedzy innymi, wykonywanie określonych obowiązków w zakresie podatku akcyzowego. Należy zauważyć, że zgodnie z uregulowaniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 ze zm.), w przypadku olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99, organy celne wykonują kontrolę przestrzegania przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych.

W przypadku ujawnienia w toku wykonywanej kontroli powstania określonych nieprawidłowości, np. powstania strat wyrobów akcyzowych, właściwy naczelnik urzędu celnego, działając na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, jako użytkownik Systemu ma obowiązek dostarczyć do Systemu informację dotyczącą obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu stwierdzonych ubytków wyrobów akcyzowych - w przypadku stwierdzenia ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem informacja uzyskana w toku wykonywania czynności kontrolnych wynikających z ustawy o Służbie Celnej ma bezpośredni wpływ na realizację obowiązku zapłaty należnego podatku akcyzowego przez podmiot do tego zobowiązany.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.



Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj