Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-517/07-2/IK
z 16 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-517/07-2/IK
Data
2008.01.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura
faktura
ochrona przeciwpożarowa
ochrona przeciwpożarowa
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.



Wniosek ORD-IN 348 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007r. (data wpływu 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma od ponad 10 lat zajmuje się m.in. wyposażaniem jednostek ochrony przeciwpożarowej w specjalistyczny sprzęt przeznaczany na cele ochrony przeciwpożarowej. Odbiorcami są straże pożarne państwowe oraz ochotnicze. Towar wymieniony w załączniku nr 3 poz. 129-134 do ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca sprzedaje z podatkiem VAT 7%, wystawiając faktury bezpośrednio na nabywające straże. Jednak coraz częściej spotyka się z zapytaniami ze strony jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) czy Podatnik może na te jednostki wystawić faktury za towary dla jednostek ppoż, przeznaczonych na cele ppoż ze stawką VAT 7%. Gminy widniałyby na fakturze jako nabywca, a zainteresowana jednostka ppoż. jako odbiorca towaru. Współpracujemy również z Fundacjami, które z nawiązek sądowych kupują specjalistyczny sprzęt z załącznika nr 3 poz. 129-134 i dostarczają go do jednostek ochrony ppoż, na cele ochrony ppoż. W tym przypadku Strona spotyka się z tym samym problemem. Sytuacja ta nie jest jednoznacznie wyjaśniona i powoduje, że Podatnik jest na rynku firmą mało konkurencyjną i traci klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym w świetle art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) Podatnik może zastosować stawkę podatku VAT 7% do dostaw towarów wymienionych w zał. Nr 3 (poz. 129-134), nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego czy Fundacje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej...

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie do ww. dostaw stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% jest zasadne, ponieważ nabycie dotyczy dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, dokonanych na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 10 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z powyższego przepisu wynika, że sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% wyłącznie w sytuacji gdy zaistnieją łącznie dwie przesłanki:

  1. gdy sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej,
  2. dotyczy sprzętu, towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dn. 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego oraz Fundacje jako jednostki nie wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. A zatem przepis w/w art. 41 ust. 10 ustawy nie ma w powyższej sprawie zastosowania. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów są jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Starostwo) oraz Fundacje nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

Natomiast w przypadku, gdy towary nabywane są bezpośrednio przez jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wówczas dostawa takich towarów podlega opodatkowaniu wg 7% stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj