Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/69/07
z 14 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/69/07
Data
2007.08.14



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama
reprezentacja
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. S.A. z dnia 04.04.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup gadżetów, zawierających logo firmy, wręczanych klientom - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny Podatnik podaje, iż Spółka prowadzi działalność handlową polegającą przede wszystkim na sprzedaży materiałów budowlanych głównie z tworzyw sztucznych za pomocą sieci swoich składów. Spółka zakupuje gadżety reklamowe z logo firmy (koszulki, długopisy, breloki, kubki itp.), które następnie poprzez sieć swoich składów oraz przedstawicieli handlowych przekazuje swoim potencjalnym klientom. Od 01.01.2007r. Spółka w/w materiały z logo zalicza do kosztów reklamy czyli kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie wnioskodawcy brzmi następująco: czy wydatki na materiały z logo są kosztami reklamy czyli stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych czy też kosztami reprezentacji?

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Spółka podaje, iż jej zdaniem gadżety z logo firmy nie służą wywieraniu na odbiorcy wrażenia okazałości i wytworności, ich obecność nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy, dlatego nie można wydatków na ich zakup traktować jako kosztów reprezentacji. Zdaniem Spółki oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów spółki.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz pytanie Spółki postawione we wniosku Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki na reklamę, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów – stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Wobec braku definicji reprezentacji i reklamy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sięgnąć do definicji tych pojęć zawartych w słowniku języka polskiego. I tak poprzez reprezentację należy rozumieć:

  • grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
  • okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Z kolei reklama jest definiowana jako:

  • działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
  • napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
  • efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom kubki, koszulki, długopisy itp. gadżety opatrzone logo firmy, co oznacza, iż prezenty te są jednocześnie nośnikami treści o charakterze informacyjno-reklamowym. Jeżeli więc przekazanie przez Spółkę kontrahentom przedmiotowych gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup gadżetów opatrzonych logo firmy, wręczanych kontrahentom jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj