Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-63/2007/ACH
z 31 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-63/2007/ACH
Data
2007.08.31



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
dokumenty przewozowe
eksport (wywóz)
refakturowanie


Pytanie podatnika
Czy powyższa sytuacja jest prawidłowa w przypadku refaktury usług transportowych i czy należy ją wykazać w deklaracji podatkowej VAT-7? Jeżeli tak, to w której pozycji?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku SP. z o.o. z dn. 04.06.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 5 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 21 i pkt 23 , art. 83 ust. 3 i ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący :

Sp. z o.o. jest znaczącym eksporterem serów. Jest także podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach rozszerzenia rynków zbytu, Spółka zamierza jako eksporter bezpośredni (tj. samodzielnie sprzedając towary kontrahentom spoza terytorium Wspólnoty) zawrzeć umowę handlową z kontrahentem z Maroka na dostawy skrzepu. Warunkiem dokonania transakcji jest oprócz produkcji również dostarczenie go do marokańskiego odbiorcy. Towar będzie przewożony przez przewoźników uprawnionych do świadczenia usług w zakresie międzynarodowego transportu samochodowego oraz drogą morską.W związku z eksportem Sp. z o.o. zamierza wystawiać nabywcy faktury VAT na dostawę towarów ze stawką VAT 0% oraz refakturę kosztów ich transportu również ze stawką VAT 0%. Potwierdzeniem wywozu eksportowanych towarów poza terytorium Wspólnoty będzie :dokument przewozowy z oryginalnym potwierdzeniem odbioru towaru przez odbiorcę, w tym :- samochodowy list przewozowy CMR- morski list przewozowy konosamentoryginalne oświadczenie odbiorcy o przyjęciu towaru

Pytanie spółki dotyczy następującej kwestii :

Czy powyższa sytuacja jest prawidłowa w przypadku refaktury usług transportowych i czy należy ją wykazać w deklaracji podatkowej VAT-7... Jeżeli tak, to w której pozycji...

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego :

Zdaniem Sp. z o.o. w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis pozwala na zastosowanie stawki VAT 0% przy refakturze kosztów transportu pod warunkiem posiadania w/w dokumentów potwierdzających wykonanie usługi. Nie precyzuje jednak czy należy tę sprzedaż ujmować w deklaracji VAT-7.

Ocena podanego stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym :

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają :1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2.eksport towarów;3.import towarów;4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się zgodnie z ust. 3 cyt. art. 83 przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Jeżeli zaś chodzi o zagadnienie refakturowania to ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Ogólnie za refakturowanie uznaje się odsprzedaż usług.Podmiot zakupujący daną usługę nabywa ją na własny rachunek i we własnym imieniu, a następnie odsprzedaje ją ostatecznemu nabywcy, który najczęściej jest konsumentem tej usługi. W myśl regulacji zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten sam podatnik otrzymał i wyświadczył te usługi - art. 28 Dyrektywy. W praktyce przyjmuje się, że z „refakturowaniem” mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:przedmiotem refakturowania są usługi, z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jestpierwotna faktura,sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego,podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę)z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT, która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżone o odrębnym rozliczeniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności (w przedmiotowym przypadku koszty transportu). W świetle powołanych powyżej przepisów w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, iż Spółka refakturując na kontrahenta koszty usług transportu międzynarodowego związanego z eksportem towarów zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 cytowanej ustawy o VAT zastosuje stawkę w wysokości 0%. Warunkiem jest oczywiście posiadanie stosownych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy (list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, a także faktura wystawiona przez przewoźnika). Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyżej przedstawiony sposób refakturowania będzie miał zastosowanie tylko w przypadku określenia go w stosownej umowie pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem pozaunijnym. W przypadku braku takiego określenia koszty transportu powinny powiększyć podstawę opodatkowania towarów w eksporcie, gdyż zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art.119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.Skoro zatem kwota należna, stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyszczególnione przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie refakturowane. Interpretacja taka jest zgodna z art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (publikacja: Dziennik Urzędowy UE L z 2006 r. nr 347/1 i nr 384/92). Zgodnie z tym przepisem do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:a) podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;b) koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Dyrektywa jednoznacznie zatem wskazuje na to, że koszty transportu powiększają wartość dokonywanej czynności, a co się z tym wiąże podstawy opodatkowania. Dotyczy to tych kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu transakcji i nie są wykazywane jako odrębne świadczenie. Koszty transportu traktowane są jako element podstawowego świadczenia i podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla tego rodzaju świadczenia. W związku z powyższym, koszty przesyłki towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania przy dostawie tego towaru powinna obejmować również kwotę stanowiącą zwrot kosztów przesyłki. Zatem koszt dostarczenia towaru nabywcy powinien być opodatkowany taką stawką podatkową jak sam wysyłany towar. Jeżeli chodzi o wykazanie wyżej opisanych transakcji w deklaracji podatkowej VAT-7, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że w przypadku refakturowania usług transportowych związanych z eksportem należy je wykazać w poz. 22 deklaracji "Dostawa towarów i świadczenie usług, na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0%", natomiast w przypadku zaliczenia usług transportowych do podstawy opodatkowania towarów w eksporcie należy wykazać całą kwotę należną od nabywcy w poz. 31 deklaracji VAT -7 "Eksport towarów", z zachowanie rygorów określonych przepisami art. 41 ust. 6 - 9 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj