Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US.PDF/415-33/07
z 30 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDF/415-33/07
Data
2007.07.30



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
diety
kierowca
koszty uzyskania przychodów
podróż służbowa (delegacja)
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług kierowcy można zaliczyć koszty diet?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie działając na podstawie przepisów art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007r., w związku z art.4 ust.1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r. Nr 217 poz. 1590) oraz art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr.14 poz.176 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 09.05.2007r. (data wpływu 10.05.2007r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione przez Pana we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 09.05.2007r (data wpływu do tut. Urzędu - 10.05.2007r.) zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie dotyczącym zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztu diet. Z treści złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług kierowcy. Uważa Pan, że wykonując tego typu działalność gospodarczą koszty diet będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje:

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr.14, poz.176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Przepis art. 23 ustawy określa wydatki, które są pozycjami kosztowymi, jednakże z woli ustawodawcy nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Jak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 52 za koszty uzyskania przychodu nie uważa się między innymi diet z tytułu podróży służbowych (delegacji) osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach, wydanych przez właściwego ministra.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że podróż służbowa pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami podatnika. W związku z tym diety stanowią koszt uzyskania przychodu jeżeli ich wartość nie przekracza określonych w odrębnych przepisach kwot.

Tymi odrębnymi przepisami są dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej:

  • z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr.236, poz.1990 ze zm.)
  • z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U.Nr.236, poz.1991 ze zm.).

Jednocześnie należy zauważyć, iż wymienione rozporządzenia nie zawierają definicji podróży służbowej. Definicja podróży służbowej została zawarta w art. 775 §1 ustawy z dnia 26.06.1974r.- Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r. Nr.21, poz.94 ze zm.). W przepisie tym pojęcie podróży służbowej to wyjazd na polecenie służbowe poza stałe miejsce świadczenia pracy, wynikające z zawartej umowy o pracę. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy niż wymieniony w rozporządzeniu powinny określać układy zbiorowe pracy, regulaminy wynagradzania albo sama umowa o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania (art. 775§3 K.p.). Dieta zaś to według wyżej wymienionych przepisów ekwiwalent pieniężny za pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży na terenie kraju lub pokrycie kosztów wyżywienia i drobne wydatki w czasie podróży służbowej poza granicami kraju.

Wprawdzie w treści powołanego wyżej przepisu art. 23 ust. 1 pkt 52 użyto sformułowania „podróż służbowa” w odniesieniu do osób prowadzących działalność gospodarczą, jednak wskazać należy, iż wymieniony przepis Kodeksu pracy dotyczy pracowników zatrudnionych przez pracodawców i odbywanych przez nich podróży służbowych, a nie osób prowadzących działalność gospodarczą (nie będących więc pracownikami). Nie można jednak z powyższych unormowań wyciągnąć wniosku, iż właściciel firmy nie może odbywać podróży służbowych.

W przypadku właściciela firmy decydującym kryterium zaliczenia w koszty uzyskania przychodu diet w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 52 powinien być jedynie związek tego kosztu z prowadzoną działalnością gospodarczą, a tym samym związek z uzyskanym przychodem z tej działalności. Dieta stanowi jedynie ekwiwalent zwiększonych kosztów wyżywienia w trakcie wyjazdu w ramach działalności gospodarczej.

Treść wyżej wymienionego przepisu wskazuje zatem na uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z wyjazdami dotyczącymi prowadzonej działalności gospodarczej do wysokości diet określonych w odrębnych przepisach, bez względu na rodzaj wykonywanej działalności. Jeżeli więc ponoszone wydatki służą osiągnięciu przychodów w myśl art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej i nie przekraczają kwot, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 52. wówczas można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca wyłącza bowiem z kosztów wartość diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą, ale w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom.

Oznacza to, że przedsiębiorcom przysługuje prawo uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tj. w wysokości diet przysługujących pracownikom.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą z tytułu odbywania podróży służbowych nie mogą zatem rozliczać w kosztach uzyskania przychodu kosztów faktycznie poniesionych z tytułu zwiększonych wydatków utrzymania, lecz mogą zaliczyć do nich tylko część - w formie pewnego ryczałtu - równą diecie za czas podróży służbowej.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj